Toyota Verso – reportáž

Sdílejte tento článek na Facebooku

Model Toyoty vyráběný speciálně pro evropský trh pochází z evropského designového střediska ve francouzské Nice. Tam se také odehrávala novinářská prezentace víceúčelového MPV, které má zákazníky přilákat především praktičností a užitnou hodnotou při zachování kompaktních vnějších rozměrů. Verso ve všech svých předchozích provedeních vznikalo pro Evropu. Poprvé bylo představeno v roce 2002. Druhá generace následovala v roce 2004, třetí v roce 2009 a dnes tu máme čtvrtou generaci. Toyota Verso má od svého vzniku za sebou více než 650 tisíc zákazníků, kteří upřednostňují vůz s velkoprostorovým uspořádáním. Toyota plánuje, že ve výrobním závodu v Turecku vyrobí v příštím roce padesát tisíc vozů Verso a dosáhne na pětiprocentní podíl na trhu kompaktních MPV.

Moderní tvary v exteriéru

Ze srovnání staršího a nového modelu Verso je patrné, že designový jazyk Toyoty se u tohoto modelu přiostřil. Dynamičtější nová přední i zadní část je zejména v tomto srovnání výrazně patrná. Pokud nový model sledujete odděleně, vnímáte jej jako nižší a širší, ačkoliv tomu tak není. Přispívá k tomu nejen celková linie vozu, ale také řada drobných detailů, jako níž posazené a větší logo na horní části masky chladiče nebo chromovaná lišta protažená až k předním světlometům.
Robustnější a širší vzhled podtrhuje velká spodní část masky chladiče. Přední mlhová světla zůstávají na původním místě, zvýrazňuje je nově černé lakování. Nový tvar zpětných zrcátek, v nichž jsou nyní integrovány směrovky, přispívá k lepší aerodynamice. Tvar zadního nárazníku je nápadnější i díky novému difuzoru.

Variabilita a rozměry

Nové Verso měří na délku 4460 mm, na šířku 1790 mm a na výšku 1620 mm, rozvor náprav pak 2780 mm. Objem zavazadlového prostoru představuje v pětisedadlovém uspořádání 484 litrů (po hranu oken) a ještě lepších 699 litrů (po střechu). Při přidání třetí řady sedadel zůstane 155, respektive 198 litrů. Mimochodem uspořádání interiéru umožňuje až 32 variant, přičemž již zmíněné sedmimístné provedení je volitelné v rámci Family Paketu (17 000 Kč) od druhého stupně výbavy.

Praktický a rodinný

V interiéru je kladen velký důraz na praktičnost využití a rodinné potřeby. Řada odkládacích přihrádek, panoramatické střešní okno rozměrů 2,3 x 1,2 m, velká variabilita uspořádání. Nové Verso je o pouhé dva cm delší než předchůdce, a je postaveno na dlouhém rozvoru 2780 mm (stejně jako minulý model). Možnosti využití interiéru jsou pozoruhodné, můžete mít samostatná sedadla v druhé i třetí řadě, sedačky se skládají do podlahy, aniž byste museli sundávat opěrky hlavy. Druhou řadu sedadel lze posouvat v rozsahu 195 mm, opěradla sedadel ve třetí řadě jsou nastavitelná.

Velkou pozornost věnovali u Toyoty snížení hluku v kabině. Pomáhá tomu tlumicí vrstva v palubní desce, která snížila hladinu zvuku motoru v kabině. I dieselový motor je po přepracování o něco tišší. Aerodynamický hluk se snižuje u velkoprostorových karoserií jen velmi těžko, ale Toyota řeší tento obvyklý problém MPV pomocí izolačních materiálů v A sloupku. Pomáhá tomu také lepší těsnění ve dveřích a menší vnější zpětná zrcátka.

Změny na podvozku

Zavěšení kol prošlo změnami, které mají přinést větší jízdní komfort. Na přední nápravě McPherson a na zadní torzní tyč, naladění tlumičů a pružin, vše bylo přepracováno stejně jako elektrický posilovač řízení. Karoserie je tužší, zlepšila se aerodynamika.

Vedou diesely

Výběr motorizací odpovídá určení modelu pro Evropu – tři dieselové a dva benzínové motory, z nichž výrazně přepracovaný je vznětový agregát 2,0 l D-4D. I ostatní motory deklarují vysoce úsporný provoz. Toyota se soustředila na dieselový agregát, a to díky zvýšenému zájmu o naftové jednotky u předchozích generací. Vznětovým motorům totiž dávalo přednost 47 % kupujících. Turbodiesel 2,0 l poskytuje výkon 124 koní a slibuje spotřebu 4,9 l/100 km. Motor dostal nové turbodmychadlo s proměnlivou geometrií, úpravy doznal i průběh točivého momentu, takže maximum 310 Nm nastupuje dříve a v širším spektru, od 1600 do 2400 otáček za minutu. Motor je tak pružnější a odezva na plynový pedál rychlejší. Výsledkem je také výrazně tišší chod motoru.

V nabídce je ještě diesel 2,2 l D-CAT s výkonem 150 koní (eventuálně i ve výkonové verzi 177 koní, ta však v nabídce pro český trh chybí). Tento motor je spojen výhradně se šestistupňovým automatem. Oba benzínové motory, 1,6 a 1,8 l Valvematic jsou řazeny šestistupňovou manuální převodovkou, silnější verze ale existuje v nabídce i s převodovkou Multidrive s plynule měnitelným převodem. Jejich spotřeba je 6,6 (respektive 6,8) litrů na 100 km.

Tři stupně výbavy Power, Active a Style doplňuje ještě řada celkem šesti zajímavých paketů, například Family, který zahrnuje sedm sedadel a hlavové airbagy pro 3. řadu sedadel, nebo Business s tempomatem a dešťovým a světelným senzorem.

Multimediální svět, kterým dnešek bezesporu je, představuje v Toyotě Verso systém Touch and Go. Zahrnuje navigační funkce včetně dopravních informací, upozornění na radary, dopravní značení a prostřednictvím připojení k mobilnímu telefonu také využívat služeb vyhledávače Google či aplikace Google Maps. Pro uživatele Twitteru byla dokonce vyvinuta nová aplikace, která umožní zůstat v kontaktu prostřednictvím této sítě.

První dojmy z jízdy

Toyota Verso zcela naplňuje filozofii velkoprostorového vozu, který je skutečně praktický a orientovaný na rodinné potřeby. S testovaným inovovaným turbodieselem asi nebudete zrovna závodit, je ale velmi tichý a dobře se řadí. V zatáčkách se vysoká karoserie pochopitelně naklání, jinak je ale jízda klidná, pohodlná a odpovídající požadavkům rodinného cestování.

Zaváděcí cena nového Versa začíná pod hranicí 400 tisíc korun, konkrétně na 399 900 Kč za motorizaci 1,6 l v základní výbavě Power. Inovovaný turbodiesel začíná o 50 tisíc výš. Příplatků je v ceníku pomálu, zmiňme 14 400 korun za metalický lak nebo patnáct tisíc za multimediální systém. Toyota Verso zaznamenala v loňském roce prodej v počtu 364 vozů. Letos plánuje automobilka prodej nového modelu v množství kolem pěti set. Měla by tomu napomoci i zaváděcí cena, která znamená zvýhodnění 50 – 80 tisíc korun.

Publikováno se souhlasem redakce časopisu AutoforDrive.

Sdílejte tento článek na Facebooku
Předchozí článek
Následující článek