Audi Q5 může být sportovní, komfortní, rychlá nebo pohodově klidná. Můžete si zvolit takovou Q5, jakou si budete přát. Na výběr máte sportovní S line paket, terénní Offroad paket, paletu pěti motorů a facelift, který ještě leccos vylepšil.Testovaný model:
motor: vznětový čtyřválec 1968 cm3
výkon: 130 kW/177 k při 4200 ot./min.
točivý moment: 380 Nm při 1750 ot./min.
rozměry: délka 4629 mm, šířka 1898 mm, výška 1655 mm
rozvor náprav: 2807 mm
Facelift, který Audi Q5 prošla, zvýraznil některé vnější rysy. Týká se to světlometů, které jsou nově strukturovány, xenonové světlomety jsou lemovány LED pásy pro denní svícení. U terénních vozů používá Audi na masce chladiče vertikální žebra, jako protipól jsou zvýrazněny horizontální linie na přídi. Kontrastní jsou otvory pro přívod vzduchu v předním nárazníku, které mají černé mřížky. Zadním světlometům přibyly také světelné pásy z LED diod, nový je tvar difuzoru a koncovek výfuku.
Interiér Audi Q5 je blyštivější než dosud – objevily se tu chromované ozdoby ovladačů a černé lakování na středové konzole. Nový design mají všechny varianty volantů. Užitečné bylo ergonomické přepracování tlačítek a ovladačů – ubyla některá tlačítka, zjednodušilo se ovládání sedadel. S barevným laděním interiéru si můžete vyhrát – k dispozici je 35 různých kombinací barev, tkanin a kůží. Sportovní paket S line má černý interiér a sportovní sedadla, sportovní podvozek a řadu dalších možností individualizace.
Můžete vybírat z pěti motorizací – tři s dieselovými agregáty TDI a dva zážehové TSI. Všechny využívají přímé vstřikování s přeplňováním a mají systém Start-Stop pro úsporu paliva. Audi Q5 jsme doposud testovali vždy s výkonným třílitrovým šestiválcem, tentokrát se nám do redakčního testu dostala jednotka 2.0 TDI v silnější výkonové verzi. Poskytuje výkon 177 koní a je standardně řazena šestistupňovou manuální převodovkou, testovaná verze však byla řazena sedmistupňovou sportovní převodovkou S tronic. Automat řadí výborně, ale pokud si chcete řízení více užít, jsou k dispozici pádla pod volantem pro ruční řazení. Hodí se i v případě potřeby okamžité rychlé akcelerace. Dlouhé vyšší převodové stupně a systém Start-Stop přispívají k úspornějšímu provozu, naše spotřeba v testu byla 8 l/100 km při jízdě na dálnici, 10 l/100 km po městě. Podle katalogových parametrů by měla být spotřeba nižší, výsledek lze ale připsat na vrub nezajetému testovacímu vozu, jehož nájezd byl v řádu stovek kilometrů.
Podvozky vozů Audi patří v našich testech k nejoceňovanějším z hlediska jízdního komfortu a Q5 není výjimkou. Zavěšení kol je řešeno pětiprvkovou přední nápravou a na zadní nápravě lichoběžníkovými rameny. Vylepšením prošlo nastavení tlumičů, pružin a příčných zkrutných stabilizátorů. Řízení s elektromechanickým posilovačem má strmý převod a zajistí vám lepší odezvu od silnice a také více pocitů za volantem. Chcete-li vyrazit s Q5 do terénu, pak máte k dispozici nájezdové úhly 25 stupňů vpředu i vzadu, přechodový úhel 17 stupňů a světlou výšku 200 mm. To nejsou špatné parametry a pokud vám nebude líto vykoupat tak pěkné auto v blátě, můžete to s trochou opatrnosti zkusit.
Audi quattro
Trvalý pohon všech kol quattro je sériovou výbavou u všech motorů kromě 2.0 TDI o výkonu 105 kW (143 k), který pohání přední kola. V normálním případě rozděluje mezinápravový diferenciál hnací sílu mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60 %, ale v případě potřeby dokáže rozdělení během zlomku sekundy změnit. Činnost systému doprovázejí drobné brzdové zásahy na jednotlivých kolech, které regulují rozdělování točivého momentu v závislosti na aktuálních jízdních podmínkách.
Audi drive select
Systém regulace jízdní dynamiky Audi drive select umožňuje měnit charakteristiky pedálu plynu, řazení samočinné převodovky, posilovače řízení a činnost automatické klimatizace ve čtyřech režimech včetně režimu efficiency. Je-li vůz vybaven navigačním systémem Audi, má řidič k dispozici ještě pátý, volně programovatelný režim. Pod kontrolu systému Audi drive select mohou kromě toho spadat další tři komponenty: adaptivní tempomat, podvozek s adaptivním tlumením a dynamické řízení, které mění převod prostřednictvím harmonické převodovky v závislosti na rychlosti jízdy. Při průjezdu zatáčkou na hranici fyzikálních možností kompenzuje dynamické řízení nedotáčivost nebo přetáčivost malými řídicími impulzy.
Audi Q5 disponuje i sofistikovaným rozhraním MMI, nabízí celou plejádu asistenčních a bezpečnostních systémů a také kvalitní použité materiály a dílenské zpracování, které odpovídá prémiovým vozům. Při porovnání třílitrového dieselového šestiválce a vyšší výkonové varianty dvoulitrového motoru TDI je těžké zůstat nestranným. Lehkost a akcelerace šestiválce získá asi vždy více bodů, pokud se na to díváte bez přihlédnutí k ceně a spotřebě. Fakt je ten, že i s dvoulitrovým dieselem se s Q5 jezdí pohodově příjemně, ale i dynamicky a rychle, a cenový rozdíl více než 230 tisíc hraje v jeho prospěch. Cena základního testovaného modelu je ovšem s automatickou převodovkou S tronic vyšší (1 111 400 Kč) a rozdíl mezi oběma motorizacemi se tak snižuje na 176 tisíc (třílitr má automatickou převodovku v základu). Tím je rozhodování ještě těžší, takže ho, s dovolením, ponecháme na zákazníkovi.
PUBLIKOVÁNO SE SOUHLASEM REDAKCE ČASOPISU AUTOFORDRIVE.