Peugeot 301 – reportáž

Sdílejte tento článek na Facebooku

Novinka francouzské automobilky má v rámci značky vysoké ambice. Kombinace prostorného sedanu, slušná výbava, úsporné motory a velmi výhodná cena, to je koktejl, který má pomoci modelu 301 k velkým výkonům na žebříčcích prodejů. Vůz je na trhu teprve velmi krátce, takže na hodnocení jeho úspěchů je ještě hodně brzo. Prozatím pro vás máme první dojmy z novinářských jízd.Nový model Peugeot 301 má výbornou dispozici pro získání slušného množství zákazníků. Jeho cena totiž začíná na 220 tisících korun, což je jistě dobrý argument, zejména na českém trhu. Peugeot ale hodlá tuto devizu uplatnit v mnoha zemích po celém světě, včetně Ruska, Ukrajiny, Afriky či Latinské Ameriky.
V nižší střední třídě, do níž se řadí, však Peugeot konkuruje nejen sám sobě oblíbeným modelem 308, který je sice asi o 70 tisíc dražší, ale má tu i řadu dalších soupeřů. V první řadě je to Citroën Elysée, takřka dvojník třistajedničky, který má zcela totožnou základní cenu, výhodu oblíbené domácí značky zase využívá nový model Škoda Rapid, který je ale o výrazně dražší, v základu stojí 272 900 Kč.

První čísla sice ukazují větší zájem o Peugeot než o Citroën a Rapid je na tom i přes vyšší cenu ještě o poznání lépe, ale teprve následující rok ukáže, zda měl Peugeot při koncepci modelu 301 šťastnou ruku. Kompaktní sedan má totiž kromě nízké ceny i řadu dalších parametrů, které stojí za pozornost.

Robustní vzhled, rozměrný kufr, vysoká přizpůsobivost

Přestože cena auta odpovídá téměř třídě mini vozů, o rozměrech se to rozhodně říci nedá. Délka 4,44 m dává tušit velkorysý vnitřní prostor, objem zavazadelníku (640 l/506 dm3 podle VDA) je skutečně úctyhodný. Celková koncepce předurčuje model 301 jako auto do nepohody. Podle trhu, pro nějž je určen, se přizpůsobuje extrémním klimatickým podmínkám, vzdoruje vytlučeným silnicím, nepřekvapí jej písčité prostředí.

Jednoduchá elegance designu

V souladu se současnými trendy je design modelu 301 velmi čistý, s jednoduchými liniemi. Tvůrci přiznávají inspiraci v koncepčním modelu Peugeot SR1, který je symbolem nové identity značky. Minimum křivek a velké plochy karoserie přispívají k dojmu robustnosti, profil je zase štíhlý a dlouhý. Přední maska dodržuje moderní linii modelů Peugeot, kterou známe například ze sedanu 508. Tvar předních světlometů a jejich uložení má připomínat kočičí oči, linie na zádi plynule navazuje na dynamickou linku na boku. Na první pohled pochopíte, že za své peníze dostáváte pořádně velké auto, které dobře vypadá.

Místo pro kolena a lokty

Velkorysost vnitřního prostoru, to je další parametr modelu 301. Rozvor přední a zadní nápravy je 265 cm, což je při délce vozu 4,44 m skutečně hodně. Prostor na zadních sedadlech je zcela vyhovující i pro dospělé cestující, kteří se tu nijak netísní. Rodiny jistě využijí i řadu odkládacích přihrádek, typických pro vozy francouzské produkce. Velké kapsy v předních dveřích, přihrádka v přední středové loketní opěrce (nebo ve spodní části středové konzoly, pokud ve voze loketní opěrka není), velká uzavírací odkládací přihrádka před sedadlem spolujezdce a přihrádky ve středové desce, to vše se cestujícím hodí. Opěradla sedadel dělených v poměru 2 : 1 lze sklopit pohybem jedné ruky. Objem dostupný pro nakládání zavazadel nebo předmětů může dosáhnout 1 038 dm3 nebo dokonce 1 352 dm3, pokud použijeme zadní prostor až ke stropu. V interiéru se sice úplně neskryje snaha o snížení ceny vozu, použité plasty jsou ale na omak příjemné.

Řešení pro náročné podmínky

Nápravový systém je přizpůsoben různě zhoršeným podmínkám. Přední náprava je pseudo McPherson, zadní náprava je s deformovatelnou příčkou. Nápravy jsou seřízeny tak, aby odolaly jízdě na špatných silnicích. Při provozu v nejnáročnějších podmínkách může být vůz vybaven dokonce i ochranným štítem pod motorem. Ochranné plechy podběhu kola z materiálu, který dobře odolává zimě, jsou přichyceny pomocí 14 šroubů a chrání motorový prostor před štěrkem. Dveře jsou opatřeny dvojitým těsněním, chránícím před prachem a vlhkostí, ale také před hlukem. Extrémním podmínkám by měl vzdorovat i vnitřek vozu. Pro zajištění dlouhodobé odolnosti jsou některé prvky uvnitř i vně vozu přišroubovány. Jedná se především o palubní desku, do které je zabudována i příčná vzpěra pro větší pevnost. Některé prvky byly přepracovány tak, aby se dokázaly přizpůsobit obtížným situacím. Přívod vzduchu do motoru je opatřen systémem na oddělování vzduchu a vody a je umístěn na čelní straně, aby zachycoval studenější vzduch. Pro velmi studené klima je určená vyhřívaná spodní část čelního skla, která zabrání tomu, aby v případě silného mrazu nepřimrzávaly stěrače ke sklu. Elektrické topné rezistory zase zajišťují rychlejší zahřátí interiéru. Pro horké oblasti je zase posílen výkon klimatizace.

Motory s nízkou spotřebou

Ruku v ruce s nízkou cenou vozu jde i nabídka úsporných motorů. Na výběr je tříválcový benzínový motor 1,2 l VTi (53 kW/72 k), který je i v základní cenové nabídce a slibuje spotřebu 5,2 l/100 km. Silnější benzínový agregát je 1,6 l VTi (85 kW/115 k) a jeho spotřeba je 6,5 l/100 km. Nejúspornější je pak dieselový motor 1,6 l HDi, který disponuje výkonem 68 kW (92 koní) a točivým momentem 230 Nm při 1750 ot./min. Jeho kombinovaná spotřeba je 4,1 l/100 km.

Dojmy z různých motorizací

Především musíme znovu pochválit živý tříválcový benzín 1,2, který sice nedisponuje závratným zrychlením (z 0 na 100 km/h za 14,2 s), ale s autem si výborně poradí a jízda s ním je příjemná. Napomáhá tomu i příznivá hmotnost vozu 1095 kg.

Se silnějším benzínovým motorem dosáhnete zrychlení z nuly na stovku za 9,4 sekundy, musíte si ale za něj připlatit padesát tisíc. Získáte tím ale současně i vyšší výbavu Active, která zahrnuje i hliníková kola a elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka.

Dieselovou verzi najdete v ceníku již v základní výbavě, takže si oproti základnímu modelu připlatíte 60 000 Kč a dostanete se tak na pořád velmi zajímavých 280 tisíc. Je potom na vás, abyste si spočítali, zda se vám příplatek s ohledem na počet najetých kilometrů a úsporu při provozu vyplatí.

Peugeot 301 je bezesporu velmi zajímavým řešením pro ty, kteří touží po velkém autě, mají ale na jeho pořízení jen malý rozpočet. Základní cena 220 tisíc korun za základní model se už nijak dramaticky nezvyšuje příplatkovou výbavou, za úvahu stojí snad jen elektricky ovládaná zadní okna (5 000 Kč). V příplatcích už najdete jen metalický lak a hliníková kola, zimní paket a vyhřívaná sedadla. Budete ale muset počítat i s jistými omezeními, například ve všech verzích jsou 4 airbagy a další nejsou možné ani za příplatek. Zato je ale v základu ve všech stupních výbavy ABS a stabilizační systém ESP s ASR, imobilizér a posilovač řízení.

PUBLIKOVÁNO SE SOUHLASEM REDAKCE ČASOPISU AUTOFORDRIVE

Sdílejte tento článek na Facebooku
Předchozí článek
Následující článek