Model Octavia je u nás de facto synonymem značky Škoda. Tento model, který automobilka právě představila ve třetí generaci, je pilířem úspěchu značky doma, ale i ve světě. Nejvyšší představitelé se netají tím, že za pozicí škodovky na trhu vděčí právě Octavii. Uváděná nová generace má dokonce ambice zařadit se mezi desítku nejprodávanějších vozů světa. Třída sama pro sebe, jak ji Škodováci nazývají, přichází získat nejen loajální příznivce značky, ale také nové zákazníky. Do konce roku 2018 se plánuje celosvětově prodat 1,5 milionu Octavií. Přitom podíl modelu Octavia na produkci automobilky je již dnes asi 44 % (v roce 2012) a má narůstající tendenci (na celkové produkci od prvního uvedení v roce 1996 do roku 2012 je to 41 %). Octavia přichází na trh ve výborné zbroji. Hraje na všechny oblíbené struny zákazníků. Velký vnitřní prostor, který výrazně vylepšil v minulosti tolik kritizovanou situaci cestujících na zadních sedadlech a nadprůměrný zavazadlový prostor o objemu 590 litrů, sehrají jistě velkou roli v rozhodování zákazníků. Přidává se i celkový nárůst velikosti vozu, do délky se protáhl o 9 a do šířky o 4,5 cm, zvětšil se i rozvor o 108 mm na 2686 mm.
Štíhlejší a dynamičtější
O designu se spekulovalo dlouho předem, objevovaly se různé prototypy, které měly naznačit směr vývoje. Až přišel na trh nový model – Rapid a bylo jasné, že škodovky se budou ubírat k čistším a štíhlejším liniím. Šéf designérů Jozef Kabaň se svým týmem stvořil maximálně funkční vůz s jasně definovanými tvary, ostřejšími hranami. „Vzhled vozu Octavia se posunul na novou kvalitativní úroveň díky čistotě designu a zaměření na to podstatné,“ říká Jozef Kabaň. „Auto má být tvořeno harmonicky vyznívajícími proporcemi, nikoliv přehnanou dekorativností.“
Větší a výše umístěná maska chladiče s 19 lamelami a nové logo dávají nové Octavii vzhled většího suveréna než dosud. Protáhlé světlomety, zbavené dosavadních oblejších tvarů, pomáhají opticky příď ještě rozšířit. Voštinová struktura spodní mřížky nasávání vzduchu zvýrazňuje svěží charakter designu. Profil je sportovnější a dynamičtější. Rozvor je o 108 mm delší, přední převis je zkrácen o 29 mm na 886 mm. Na boku je patrná nová linie – tvarování okna zadních dveří, tzv. ploutev, která vzhledu vozu z profilu velmi prospívá. Zadním světlům zůstává tvar písmene C, i když v novém zpracování, se zašpičatělými rohy a s použitím LED diod.
Nové zpracování přední kapoty myslí i na zvýšení bezpečnosti chodce při případné srážce. V případě kolize se totiž během několika milisekund přizvedne o pět centimetrů. Tím se sníží riziko zranění chodce, protože se zvýší odstup kapoty od tvrdých komponent motoru a vznikne bezpečnostní zóna.
Uvnitř jsou si všichni rovni
Důraz na zvětšení prostoru pro cestující v druhé řadě sedadel je nepřehlédnutelný a výsledný efekt potěšující. Místo pro kolena je více, úhel sezení příjemnější. Na palubní desce zůstalo horizontální členění, ale zmizely dekorační lišty, celkově je interiér odlehčenější. Přístroje nejsou nakloněny k řidiči a dobře na ně vidí i spolujezdec, takže mu nic nebrání sledovat, zda nepřekračujete povolenou rychlost, a pokud je spolujezdcem manželka, může spolehlivě plnit úlohu omezovače rychlosti. „Řidič a cestující jsou stavěni prakticky na stejnou úroveň. Uvnitř vozu platí, že všichni mají nárok na stejný komfort,“ objasňuje záměr v interiéru Jozef Kabaň. Uprostřed přístrojové desky najdete známou obrazovku multimediálního systému, která může mít poprvé v Octavii i barevný displej.
Osm motorů na výběr
Vzhledem k počtu a rozmanitosti požadavků zákazníků musí Škoda počítat s většími nároky na výběr motorizací. Proto přijde postupně s nabídkou až osmi benzínových a dieselových jednotek, do budoucna se počítá i s variantou na zemní plyn a výkonný motor pro sportovní verzi RS.
Základní benzinovou motorizací je 1,2 TSI o výkonu 63 kW (86 koní). Motor dosahuje kombinované spotřeby 5,2 l/100 km. Základní dieselovou motorizací je 1,6 TDI o výkonu 66 kW (90 koní). Její kombinovaná spotřeba je 4,1 l/100 km.
Cena je samozřejmě jedním z hlavních rozhodovacích parametrů a český trh je tím u výrobců automobilů obzvlášť vyhlášený. Nová Octavia přichází se základní cenou od 334 900 Kč, což je méně, než většina zákazníků očekávala, je dokonce o čtyři tisíce levnější než předchozí generace, která zůstává v prodeji. Rozdíl je však ve výkonu, kdy předchozí základní model 1,2 TSI nabízí 77 kW a nový 63 kW. Nová Octavia 1,2 TSI se 77 kW je už za cenu 364 900 Kč, tedy ve skutečnosti o 26 tisíc dražší. Vyšší komfort, prostornější interiér a modernější design pak ale mluví jednoznačně ve prospěch nového modelu.
PUBLIKOVÁNO SE SOUHLASEM REDAKCE ČASOPISU AUTOFORDRIVE.