Hyundai Santa Fe – test

Sdílejte tento článek na Facebooku

Pokud se zákazník někdy ztrácí v modelových řadách Hyundai označených „i“ a „x“, pak u tohoto auta ani nadále problém s identifikací mít nebude. Santa Fe totiž zůstává stále Santa Fe, a to již ve třetí generaci. Jinak se ale nový model s tím předchozím podobá jen názvem a jistou mírou předchozího designu. Hyundai totiž přichází na trh s vozem, který se kvalitou, výbavou (ale i cenou) téměř blíží prémiovým značkám. Názvu Santa Fe se však z pochopitelných důvodů nehodlá vzdát. Vozů s tímto jménem se prodalo celosvětově od roku 2000, kdy byl poprvé uveden na trh, více než dva a půl milionu. Testovaný model:

motor: vznětový čtyřválec 2199 cm3

výkon: 145 kW/197 k při 3800 ot./min.

točivý moment: 436 Nm při 1800 – 2500 ot./min.

rozměry: délka 4690 mm, šířka 1880 mm, výška 1675 mm

rozvor náprav: 2700 mm

Tentokrát se ale nejedná pouze o pěkný design a pěkné materiály. Santa Fe nás přesvědčila především jízdním komfortem, příjemným řízením a dobře fungujícími technologiemi a systémy. Kromě toho jsme měli příležitost ověřit si její chování i v extrémních podmínkách, které vás ale mohou narozdíl od offroadového okruhu nebo tankodromu skutečně potkat. Vzali jsme Hyundai na výlet do rakouských a německých Alp a strefili jsme se přesně do období, kdy obě tyto oblasti postihla mimořádná sněhová nadílka. Kromě trochu přeposilovaného řízení ale nemůžeme této novince vytknout ani to nejmenší. Hyundai vstupuje s novou Santa Fe na trh s notnou dávkou sebevědomí a po otestování můžeme potvrdit, že je zcela oprávněné.
Vzhled, který byl dle designérů vytvořen stylem Storm Edge, neboli se inspiroval bouří, je sebevědomý a robustní. Oproti předchozí generaci je Santa Fe delší, nižší a širší, je ale postavena na stejném rozvoru. Výrazné plastové lemy zdůrazňují charakter SUV. Pokud máte také zkušenosti s věčně špinavými nohavicemi od prahů, pak vás potěší, že Hyundai řeší tento problém protažením dveří směrem dolů, čímž se prahy udrží čisté.

V interiéru na vás čekají pohodlná sedadla s přijatelným bočním vedením, která můžete elektricky nastavit a uložit polohu do paměti. Početnější rodina může volit sedmimístnou variantu, což znamená příplatek 35 tisíc korun. Příjemné plasty, přehledné přístroje a řada drobných i významnějších funkcí, které vám řízení zpříjemní nebo ulehčí, například světelný a dešťový senzor, inteligentní parkovací systém, couvací kamera, světla ve vnějších zpětných zrcátkách pro osvětlení okolí vozu, ale také sofistikované asistenty, třeba pro jízdu v pruhu.
Volbou motorů pro evropský trh dává Hyundai jasně najevo, že hodlá respektovat vývoj trendů na starém kontinentu – čím dál větší podíl získávají úsporné dieselové agregáty. V nabídce tudíž najdete jeden zážehový (2,4 GDI) motor a dva vznětové (2,0 CRDi a 2,2 CRDi). V našem redakčním testu se ocitla vrcholná verze – dieselový turbodiesel 2,2, který disponuje výkonem 197 koní a točivým momentem 436 Nm při řazení šestistupňovým automatem. S tím jsme byli téměř bezvýhradně spokojeni, snad jen při nutnosti rychlého podřazení je lepší použít možnost ručního řazení v režimu Sport. Deklarovanou kombinovanou spotřebu jsme přesáhli jen o málo, oproti katalogovým 6,8 litrům nám palubní počítač po redakčním testu ukázal průměrnou spotřebu 7,2 l/100 km.

Pohon všech kol nám pomohl v nejedné nepříjemné situaci, kdy to pořádně klouzalo. Více než stokilometrový úsek dálnice jsme absolvovali za tak hustého sněžení, že sníh zůstával ležet po celou dobu na silnici. Stejně tak stoupání a následné klesání po okresních silnicích na německo-rakouském pomezí se odbývalo na kluzkém povrchu. Přesto jsme neměli žádné problémy při průjezdu těmito úseky cesty. Pohon všech kol je u Santa Fe řízen elektronicky, jedná se o klasický systém 100 % pohonu předních kol, který se mění při snížené přilnavosti a točivý moment je rozdělován v poměru až 50 : 50 na obě nápravy. Pro extrémní terén je určeno tlačítko Lock, kterým „zamknete“ poměr 50 : 50, a to až do rychlosti 40 km/h.

Cena základního modelu s benzínovým motorem a pohonem 4×2 činí 699 990 Kč, dieselová varianta, opět s pohonem pouze předních kol, stojí 759 990 korun. Testovaný vůz ve výbavě Premium, s vrcholným dieselem a pohonem 4×4 pak přijde na 959 990 Kč. Dlužno přiznat, že dostanete vůz blížící se komfortem prémiovým značkám, a to včetně koženého čalounění sedadel. V příplatcích už můžete přemýšlet jen o ceně 40 tisíc za automatickou převodovku a 59 tisíc za luxusní paket zahrnující kromě navigace také asistenční systémy nebo paměť pro nastavení sedadla a zpětných zrcátek.

PUBLIKOVÁNO SE SOUHLASEM REDAKCE AUTOFORDRIVE

Sdílejte tento článek na Facebooku