První elektromobil vyráběl Peugeot skoro před sto lety, o ekologii však vůbec nešlo

Sdílejte tento článek na Facebooku

V současné době, kdy v automobilovém průmyslu zuří boj o snížení emisí, a všechny evropské automobilky doslova chrlí nové elektrické modely, je jen těžké uvěřit, že kdysi byly u elektromobilů emise až na posledním místě. Důvody vývoje elektroaut byly tenkrát úplně jiné. Příkladem je model VLV, který francouzská automobilka Peugeot vyráběla od roku 1940. Tento malý dvoumístný užitkový vůz vznikl ze zcela pragmatického důvodu: Francii došla nafta.

Elektrická záchrana

Tedy přesněji řečeno, nafta došla pouze pro civilní účely. Armáda totiž veškeré palivo zkonfiskovala pro válečné stroje a auta. Civilisté se tak museli spolehnout na jiný pohon, a tím se logicky stala elektřina. Automobilka Peugeot tenkrát přispěchala s modelem VLV. Tento vůz zvládl ujet na elektřinu až 80 kilometrů, maximální rychlost byla 36 km/h.

Jeho hlavním úkolem bylo zásobovat obyvatelstvo zpravidla velkých měst. Není divu, že většina z 377 vyrobených kusů jezdila v Paříži. Nicméně navzdory nesporným výhodám elektrického pohonu se nafta po válce opět ujala vlády a Peugeot výrobu svého praktického bezemisního náklaďáčku zastavil.

Nejprodávanější elektromobil 20. století

K elektrickému pohonu se automobilka Peugeot vrátila o padesát let později. Tentokrát už ale ekologie hrála hlavní roli. V roce 1995 se na trhu objevil malý osobní vůz s názvem Peugeot 106 Eléctrique. Soukromníci se do nákupu tohoto drahého, a ne zrovna praktického modelu pochopitelně moc nehrnuli. Státní instituce se však chtěly pochlubit ekologickým přístupem, a tak Peugeot 106 Eléctrique ochotně kupovaly. Například francouzská pošta si pořídila početnou elektrickou flotilu. Do Česka se tenkrát tento vůz oficiálně nedovážel, i když pár kousků, které si tenkrát čeští nadšenci přivezli, stále můžete potkat. Elektrická stošestka se dala pořídit jako ojetá za poměrně dobré peníze, a to jak ve Francii, tak i v Belgii, Nizozemsku, Anglii a v Norsku, kde se vůz oficiálně prodával. Až do roku 2009 byl Peugeot 106 Eléctrique nejprodávanějším elektromobilem na světě, přičemž se ho vyrobilo asi deset tisíc kusů. Co se týče jeho charakteristik, vykazoval tento vůz dojezd kolem 100 kilometrů, výkon 20 kW/27 koní a maximální rychlost 95 km/h. Dobíjení trvalo asi čtyři hodiny.

Zimní úskalí

Dalším milníkem v historii elektromobilů se stal rok 2009, kdy Peugeot odhalil model iOn. V květnu roku 2009 iOn ohromil obyvatele Prahy na konferenci o elektromobilitě, která se konala na Malostranském náměstí. České zastoupení Peugeotu tenkrát přivezlo jeden z prvních prototypů. Ten pak vozil tehdejšího pražského primátora po městě. Tichý, bezemisní vůz samozřejmě vzbudil velký zájem veřejnosti, nicméně pro tu nebyl moc určený. Cílovou skupinou byly hlavně velké firmy. Téměř všechny z takřka stovky v Česku prodaných vozů Peugeot iOn nakoupil energetický gigant ČEZ. Úskalím tohoto vozu však byl zejména fakt, že u něj bylo třeba volit mezi tepelným komfortem a dojezdem. Na českou zimu nebyl iOn vůbec stavěný, což byl možná jeden z důvodů, proč se u nás moc neprodával.

Propastný rozdíl

Co se týče tepelného komfortu posádky, srovnáme-li model iOn s dnešními elektromobily Peugeot, zaregistrujeme propastný rozdíl. Nejmodernější vozy Peugeot, například esúvéčka 3008 a 5008, už mají vyhřívaný volant, přední i zadní sedadla a o teplo cestujících se stará tepelné čerpadlo. Praktická je i možnost si auto před jízdou předehřát na příjemnou teplotu při připojení do sítě, a to navíc ještě na dálku pomocí spárovaného telefonu. Odjíždíte tak s plně nabitou baterií a s vozem, jehož interiér je vytopený na požadovanou teplotu. A jedete-li třeba na zimní výlet, můžete si dokonce k baterii auta připojit kávovar nebo rychlovarnou konvici a zahřát se horkým nápojem.

Z Prahy do Benátek na jedno nabití

Tepelný komfort ale není tím nejzásadnějším rozdílem oproti původním elektromobilům. Tím je samozřejmě dojezd. Zatímco s maličkým iOnem šlo ujet maximálně 150 km, s velkým SUV Peugeot 3008 ujedete až 680 kilometrů, s ještě větším sedmimístným SUV 5008 pak zvládnete až 660 kilometrů. Takový dojezd vám mimochodem žádné jiné sedmimístné elektrické auto na trhu nenabídne. Dobíjení je přitom velmi rychlé. Už za půlhodinku dobijete vůz na 80 procent. A to není všechno! Tyto vozy nabízejí například impozantní panoramatický plovoucí i-Cockpit, či ovládají umělou inteligenci.

Sdílejte tento článek na Facebooku