Dostali jsme příležitost se svézt s modernizovaným modelem Škoda Octavia, a to jak s benzinovými, tak i dieselovými verzemi. Jde o úsporné moderní čtyřválcové motory, tříválec z nabídky zmizel. U slabší dieselové verze 2,0 TDI/ 85 kW s manuální převodovkou jsme dosahovali spotřeby kolem 5 litrů, benzínový motor 1,5 TSI/110kW s mild-hybridní technologií v automatu si řekl o cca 6 litrů paliva. Někde mezi těmito hodnotami byla verze s 2,0 TDI/110kW se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG, tj. tedy cca 5,5 litru na 100 km.
S více než 7 miliony prodanými vozy se jedná o nejprodávanější model značky. Jeho čtvrtá generace má nyní pozměněný vzhled zahrnující přepracovanou masku chladiče a nové Matrix LED přední světlomety druhé generace. Standardní výbava nabízí prvky, jako je dvouzónová automatická klimatizace Climatronic nebo nový 10″ virtuální kokpit mini. Kromě toho se zvýšil podíl recyklovaných materiálů v interiéru. Pro zlepšení uživatelského zážitku ve voze bude chatbot ChatGPT založený na umělé inteligenci integrován do hlasové asistentky Laury.
Kromě toho jsou tu nová Top LED zadní světla s animovanými ukazateli směru a nové designy kol z lehké slitiny. Nová nabídková struktura zahrnuje výbavové stupně Essence, Selection, Top Selection, Exclusive Selection, Sportline a RS společně s devíti různými variantami interiérů.
Známý 10″ virtuální kokpit s rozšířenými funkcemi a head-up displej zůstávají v nabídce i nadále. Poprvé je u modelu Octavia k dispozici infotainment s 13″ displejem, přičemž standardem je infotainment s 10″ displejem. Modernizovaná Octavia je nově vybavena bezdrátovým nabíjením chytrých telefonů s vyšším výkonem 15 wattů, aktivním odvětráváním a zároveň čtyřmi vysokorychlostními USB‑C konektory s výkonem 45 wattů. Oblíbený 15wattový USB‑C konektor na zadní straně vnitřního zpětného zrcátka je standardem od výbavového stupně Selection výše. Integrace chatbota ChatGPT založeného na umělé inteligenci do hlasové asistentky Laury přinese řadu nových možností. Premiéru ve voze Octavia budou mít později také novinky v podobě uloženého parkovacího manévru a parkování na dálku. Modernizovaný vůz také nabízí až 10 airbagů.
Škoda Octavia je k dispozici s řadou čtyřválcových motorů – čtyřmi benzinovými a dvěma naftovými motory s výkony od 85 kW (115 k) až po 195 kW (265 k) u modelu Octavia RS. Motor 2,0 TSI o výkonu 150 kW (204 k) bude standardně dodáván s pohonem všech kol.
Nabídka pohonných jednotek začíná benzinovým motorem 1,5 TSI s výkonem 85 kW (115 k) a naftovým motorem 2,0 TDI s výkonem 85 kW (115 k). Oba motory se pojí s manuální šestistupňovou převodovkou. Předchozí tříválcový benzinový agregát o výkonu 81 kW byl nahrazen novým čtyřválcovým motorem. Základní benzinový motor je stejně jako verze 1,5 TSI s výkonem 110 kW (150 k) k dispozici s mild‑hybridní technologií ve spojení s automatickou převodovkou DSG. Mild‑hybridní technologie využívá k ukládání energie do 48V lithium‑iontové baterie kapalinou chlazený 48V startér‑generátor poháněný řemenem. Tato energie získaná při rekuperaci může pomoci spalovacímu motoru elektrickým boostem nebo umožnit vozu plachtit se zcela vypnutým motorem. Oba motory 1,5 TSI jsou vybaveny systémem automatického odpojování válců ACT+, který při nízké zátěži automaticky odpojuje přívod paliva do dvou válců a tím dále snižuje spotřebu. Turbodmychadlo využívá variabilní geometrii lopatek.
U obou motorů 2,0 TSI dosahuje tlak vstřikování paliva 350 barů a čtyřválce disponují proměnným zdvihem ventilů. Ke zvýšení výkonu přispívá vylepšené sání vzduchu a optimalizace tření. Varianta o výkonu 150 kW (204 k) se standardním pohonem všech kol pracuje se zvýšeným kompresním poměrem 12,2:1 a je o 10 kW (14 k) výkonnější než její předchůdce. Motor 2,0 TSI s výkonem 195 kW (265 k) je dokonce o 15 kW (20 k) výkonnější než předchůdce. Oba tyto motory budou k dispozici později.
U motorů 2,0 TDI kliková hřídel s ocelovými písty účinně snižuje tepelné ztráty a zároveň zvyšuje rychlost spalování. Vstřikovací tlak činí 2 200 barů, turbodmychadlo využívá variabilní geometrii lopatek, která zajišťuje optimální plnicí tlak v širokém spektru otáček a díky tomu má motor plynulejší charakteristiku výkonové křivky. Díky optimalizaci systému úpravy výfukových plynů umístěnému v blízkosti motoru vypouští oba motory méně oxidů dusíku (NOx). Během takzvaného procesu Twin Dosing dochází k vstřikování AdBlue před dva SCR katalyzátory, které jsou řazené za sebou.