V době rostoucích cen energií i dalších životních nákladů se mnoho českých domácností snaží najít cesty, jak ušetřit na účtech za elektřinu a plyn. Přesto nakonec zůstává většina z nich věrná svým stávajícím dodavatelům, i když to znamená platit vyšší ceny. Proč se tedy obávají změny dodavatele, a jaké finanční důsledky to může mít?
Strach ze změny je často způsoben nedostatkem informací a obavami z možných komplikací. Mnoho lidí se i v dnešní době obává, že přechod na jiného dodavatele bude složitý a zdlouhavý. Nebo že nový dodavatel nebude spolehlivý, případně se obávají přerušení dodávek elektřiny či plynu. Občas se objeví i argumentace ve stylu „nechci vykopávat trubky a dávat tam nové“. Tyto obavy jsou však neopodstatněné. Proces změny dodavatele je v dnešní době většinou jednoduchý a každý měsíc jím projde několik desítek tisíc domácností.
„Nevýhodné smlouvy a vysoké tarify přitom mohou ročně stát domácnosti desítky tisíc korun navíc. Například rozdíl mezi nejvyššími a nejnižšími tarify elektřiny je přibližně 2000 Kč za 1 MWh. To představuje několik tisíc korun ročně na domácnost v závislosti na spotřebě. I malá spotřeba, okolo 3 MWh, tak může přinést rozdíl 6000 Kč za rok. A protože nejběžnější smlouva je na 2 roky, může domácnost i na malé spotřebě elektřiny ušetřit 12000 Kč,“ říká Lukáš Kaňok, ředitel sekce Energo společnosti Kalkulátor.cz.
Jsou to naše peníze a ty nemusíme platit někomu zbytečně. Stačí se více informovat, spočítat si úsporu a nebát se změny. Tu mimochodem udělá každý rok několik set tisíc lidí, takže nebudete průkopníky nějaké novinky, naopak je připravený velmi precizní proces, díky kterému je změna dodavatele pro koncového zákazníka velmi snadná a bezproblémová.
Zdroj a foto: Aspen