Mercedes-Benz třídy A – test

Sdílejte tento článek na Facebooku

Nový model bývá obvykle očekáván s napětím, které se týká v první řadě designu – jak se bude podobat svému předchůdci, co se změní a co zůstane. Tohle srovnávání je u nového „Áčka“ zbytečné, protože jeho tvůrci začínali takřka u nepopsaného listu papíru. V nenávratnu zmizel původní, designově ne zrovna zdařilý model a do showroomů vtrhl úplně jiný vůz, s dynamickým vzhledem, ostrými rysy a sportovním drivem. Testovaný model:

motor: vznětový čtyřválec 1461 cm3

výkon: 80 kW/109 k při 4000 ot./min.

točivý moment: 260 Nm při 1750 – 2000 ot./min.

rozměry: délka 4292 mm, šířka 1780 mm, výška 1433 mm

rozvor náprav: 2699 mm

V segmentu prémiových kompaktních vozů tak nastala zničehožnic docela tlačenice, protože o přízeň řidičů se ucházejí kromě Mercedesu třídy A také nová Audi A3, BMW řady 1, nebo zcela nový model Volvo V40. Předchůdce nového áčka by jim mohl dříve jen těžko konkurovat, protože se jednalo o ne zrovna přitažlivé malé MPV, zato tahle novinka jim může pořádně zatopit. Nastoupil radikální design, který odvrhl všechny původní rysy, z vysoké krabice se stal nízko postavený kompaktní atlet (je o 18 cm nižší než předchůdce), který hýří výraznými linkami.

„Výzva realizovat nový dynamický styl značky Mercedes-Benz v kompaktní třídě se pro nás stala zdrojem velkého potěšení,“ vysvětluje Gorden Wagener, šéfdesignér značky Mercedes-Benz. „Žádný vůz v tomto segmentu není tak progresivní jako třída A. Pro Mercedes typické jsou plastické tvary třídy A. Charakterové linie speciálně na bocích propůjčují třídě A strukturu a napětí. Nový dynamický styl lze na první pohled zažít i v interiéru.“ K tomuto výstižnému popisu zbývá už jen upozornit na výraznou hvězdu na kapotě a ostatní už posuďte sami. My jen dodáváme, že ve skutečnosti vypadá áčko ještě sebevědoměji než na fotkách.
V interiéru je patrná stálá obliba tzv., letadlových designů, která je častá i u jiných automobilových značek. Přístrojová deska má v horní části tvar profilu křídla, dominují tu výrazné, chromované výdechy klimatizace, které mají kruhový tvar a uprostřed mřížku evokující motor letadla. Nepřehlédnete ani masivní displej s okrajem lakovaným černým klavírovým lakem a se stříbrným rámečkem. Uzdu fantazii můžete popustit při výběru čalounění a barevných kombinací, můžete si připlatit za sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy. Jejich působivý design můžete posoudit na fotografii.

Je zřejmé, že vysoké ambice třídy A jsou ovlivněny i podílem divize AMG, která reprezentuje u Mercedesu ty nejsportovnější vozy. „Skupina AMG se od začátku podílela na vývoji třídy A. V segmentu kompaktních vozů to je novinka. Tento vliv je zřetelný u sportovních modelů třídy A, které jsou označeny pečetí kvality ‚engineered by AMG‘ a tento příslib plní nejen neobvyklým vzhledem, ale i stejně mimořádnou jízdní dynamikou,“ prozrazuje Ola Källenius, předseda představenstva společnosti Mercedes-AMG GmbH.

Výběr motorizací je široký – tři verze s benzínovými motory (A180 – 122 koní, A200 – 156 koní, A250 – 211 koní) a tři dieselové (A180 CDI – 109 koní, A200 CDI – 136 koní a A220 CDI – 170 koní). Všechny benzínové motory kombinují přímé vstřikování s přeplňováním výfukovým turbodmychadlem, zdokonalený proces spalování a rozšířenou oblast provozu s chudou směsí, také naftové agregáty používají přímé vstřikování a přeplňování, veškeré motory pak jsou standardně vybaveny funkcí Start-Stop. Motory jsou řazeny buď šestistupňovým manuálem nebo za příplatek dvouspojkovou automatickou převodovkou 7G-DCT.

V našem redakčním testu jsme měli nejslabší diesel s výkonem 109 koní (točivý moment 260 Nm, zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,3 s), který bychom doporučili jen těm, kteří se chtějí ukázat v Mercedesu, ale chtějí jednak ušetřit, ale hlavně se jen tak vozit. Motor je sice neuvěřitelně úsporný (kombinovaná spotřeba 4 l/100 km), jenže moc zábavy s ním při jízdě není. Podvozek i celkové naladění tohoto modelu ve vás probouzí chuť na to trochu šlápnout, ale diesel se 109 koňmi vám žádnou zvláštní akceleraci ani svižnější jízdu nepředvede. Výkonnější motor v A200 CDI s výkonem 136 koní by schopnostem auta vyhovoval mnohem lépe a jeho deklarovaná spotřeba je jen o šest desetinek vyšší.
Můžete vybírat nejen motor, ale také naladění podvozku a pohon kol, k dispozici je i sportovní podvozek s přímým řízením a pohon všech kol 4MATIC. Standardně má M-B třídy A hnaná přední kola.

Automobilka při navrhování modelu nešetřila bezpečnostními systémy a asistenty, takže můžete mít k dispozici řadu vymožeností, které dosud Mercedes-Benz zařazoval jen do vyšších tříd: radarové varování před kolizí s adaptivním brzdovým asistentem, bezpečnostní systém Pre-Safe, který připravuje vůz i posádku na nevyhnutelnou kolizi tak, aby se co nejvíce snížily následky, asistent pro mrtvý úhel a jízdu v pruzích, aktivní parkovací asistent, couvací kameru, a řadu z nich dokonce v základu, jako systém sledování bdělosti, asistent pro rozjezd do kopce nebo brzdový asistent.

V redakčním testu na nás áčko udělalo výborný dojem. Designem jsme byli nadšeni zvenku i uvnitř, jízdní komfort při cestování po městě i na dálnici byl znamenitý. Díky slabšímu motoru jsme se nepouštěli do sportovnější jízdy, i když k ní jinak jeví třída A všechny předpoklady. Cena testovaného modelu je bez příplatků 654 468 Kč, silnější diesel 1,8 v modelu A200 CDI pak stojí 695 750 Kč.

PUBLIKOVÁNO SE SOUHLASEM REDAKCE ČASOPISU AUTOFORDRIVE

Sdílejte tento článek na Facebooku
Předchozí článek
Následující článek