Po uvedení zdařilého sportovního sedanu S60 a dynamického kombi V60 se pustila značka Volvo do konkurence ve třídě prémiových hatchbacků, a to modelem V40. Podobná designová linka, která načrtla podobu „šedesátek“ nyní vykreslila stejně šarmantní kompaktní variantu. Přidejte čistotu skandinávského designu a pověstné bezpečnostní systémy a máte tu poměrně silného protivníka. Vytáhl do boje s Audi A3, „áčkovým“ Mercedesem a BMW řady 1.Testovaný model:
motor: čtyřválec turbodiesel 1560 cm3
výkon: 84 kW/115 k při 3600 ot./min.
točivý moment: 270 Nm při 1750 – 2500 ot./min.
rozměry: délka 4369 mm, šířka 1559 mm, výška 1445 mm
rozvor náprav: 2647 mm
Vzhledem Volvo V40 zákazníka bezesporu přiláká. Dynamická silueta, kterou zdůrazňuje linie boční ochranné lišty, je ještě umocněna tvarem přídě. Mřížka chladiče i spodní otvor nasávání vzduchu, který je rozšířen až do rohů předního nárazníku, vůz opticky snižují a dodávají mu sportovnější vzhled. Rozšířené boky a zvednutá záď přispívají atletickým tvarům, takže celkový dojem z auta je takový, že máte pocit jako by se chystal vyrazit ze startovacích bloků a jen řidič jej vší silou drží, aby se prudce nevyřítil vpřed. Toto pojetí znamená bezesporu spoustu plusových bodů, protože cílová skupina, které je vůz určen, zahrnuje hlavně dynamické, úspěšné a sebevědomé lidi, kteří jsou připraveni dosahovat špičkových výkonů.
Interiér modelu V40 je navržen zcela v duchu skandinávského designu, který je kombinován s hi-tech prvky a jeho uspořádání je podřízeno ergonomickým pravidlům. Kvalitě zpracování nelze vytknout ani to nejmenší. V nižších výbavách a méně výrazných barvách a kontrastech však působí interiér místy trochu mdlým dojmem. Příjemným osvěžením je pak podsvícení řadicí páky nebo barevné ladění ukazatelů a osvětlení interiéru podle nastavení stylu jízdy. Body sbírají komfortně střižená sedadla, která jsou pohodlná, dobře tvarovaná a čalouněná kvalitní látkou, která v bílém provedení budí z dálky dojem luxusní perforované kůže.
Ve standardu dostanete ve Volvu V40 dynamický podvozek, který je tužší a pro milovníky sportovní jízdy zprostředkuje výborný kontakt s vozovkou a řízením. Pro ještě intenzivnější pocit z dynamické jízdy je volitelný sportovní podvozek, který je snížený o 10 mm a má nastaveno tužší tlumení a odpružení.
Podvozek je svým naladěním výborně připraven pro sportovnější jízdu v zatáčkách, s testovaným dieselovým motorem D2, který se vyznačuje mimořádně úsporným provozem, si však příliš sportovní jízdy neužijete. Stejně tak jízda po městě s neustálými rozjezdy mu dvakrát nesvědčí. Ke svižnější jízdě jej samozřejmě donutíte, ale větší vytočení mu nedělá příliš dobře, reaguje totiž nečekaně hlučně. Vyhovuje mu především dálniční jízda, a když se dostane na vyšší cestovní rychlost, dělá mu dobře pobyt v otáčkách kolem dvou tisíc. Řadí se šestistupňovou manuální převodovkou a pro další snížení spotřeby využívá systém start/stop. Odměnou za volnější styl je vám velmi nízká spotřeba nafty, kterou uvádí výrobce v kombinovaném provozu 3,6 l/100 km. Naši spotřebu vyhodnotil palubní počítač po redakčním testu na 5,4 l/100 km, přičemž na dálnici jsme strávili menšinu času. Co se týče úspornosti má agregát D2 bezesporu své opodstatnění, zejména v zemích, kde se vám vyplatí mít auto produkující emise CO2 pouhých 94 g/km. Pro větší požitek z jízdy bychom ale doporučovali spíše živější dieselový motor D3, který jsme testovali v několika modelech značky, a udělal na nás lepší dojem.
Airbag pro chodce
Aby bylo možné zmírnit následky v případech, kdy se kolize s chodcem stane nevyhnutelnou, přináší Volvo V40 jako první nově vyvinutý airbag pro chodce. Čidlo v předním nárazníku registruje fyzický kontakt vozidla s chodcem. Zadní strana kapoty se uvolní a zároveň se díky aktivaci airbagu zvedne. Nafouknutý airbag vyplní prostor pod zvednutou kapotou a přibližně třetinu plochy čelního skla a spodní část A sloupků.
Volvo V40 má řadu silných zbraní pro konkurenční boj v prémiovém segmentu. Je to především přitažlivý design, kvalita materiálů a zpracování a skutečně vysoká úroveň použitých technologií. Pro soupeření v jízdních vlastnostech bychom ale doporučovali volit rozhodně výkonnější motor a vyšší verzi výbavy. Cena testovaného modelu ve výbavě Kinetic (druhý stupeň ze čtyř) je dle ceníku platného od začátku roku 2013 v základu 629 200 Kč. Za vyšší motorizaci D3 si ve stejné výbavě připlatíte cca 55 tisíc korun.
PUBLIKOVÁNO SE SOUHLASEM REDAKCE ČASOPISU AUTOFORDRIVE