Pojem videokonference se pomalu vytrácí. Co jej nahrazuje?

Sdílejte tento článek na Facebooku

Donedávna byl pojem videokonference pevnou součástí slovníků mnoha pracovníků firem, kteří pomocí pravidelných videokonferenčních hovorů udržovaly komunikaci mezi pobočkami, jednotlivými týmy nebo se zákazníky a obchodními partnery.  Jednalo se často o pravidelný, ale občasný způsob komunikace často pevně a dlouho dopředu plánovaný do kalendářů.

V kancelářské práci a firemní komunikaci dnes používá volání prostřednictvím videa skoro každý. Trendem je, že se často neplánuje dlouho dopředu, ale tento typ komunikace se domluví operativně, třeba na ten den odpoledne či zítřek.  Často pak domluva probíhá: pojďme dát online meeting, call nebo video call nebo zavoláme si přes video nebo jenom zavoláme si. Videohovory a hlasové hovory přes internet se staly naprosto běžnou součástí našeho každodenního života —v práci i soukromí. Odráží se to i v jazyku.

„Komunikační technologie prošly tichou revoluční proměnou. Už neřešíme, jestli se spojíme přes video, ale kdy a na jak dlouho. Není výjimkou, že kolegové mají v práci většinu pracovní doby puštěný videohovor s dalšími kolegy a průběžně řeší problémy, jako by spolu seděli v kanceláři,“ říká Michal Černý, expert na digitální komunikaci a dodává: „Lidé dnes běžně používají nástroje jako Google Meet, Teams, Zoom, WhatsApp nebo FaceTime, a to často z mobilního telefonu, bez nutnosti složité přípravy nebo technického zajištění.“

„Díky tomu, že videohovory již nejsou vnímány jako formální událost, ale jako běžný nástroj každodenní spolupráce, výrazně se proměnila i dynamika týmové komunikace. Schůzky není nutné složitě plánovat s předstihem — často vznikají ad hoc, podle aktuální potřeby. Zvlášť u kratších operativních porad nebo rychlého sladění v menších skupinách jde o neformální a okamžité spojení, které nahrazuje osobní interakci z kanceláře. Tento posun přispívá k rychlejšímu rozhodování, pružnější spolupráci napříč týmy i snazšímu zapojení členů, kteří pracují vzdáleně nebo hybridně,“ říká Michal Španěl, datový analytik.

Budoucnost patří přirozené komunikaci

A jaký další vývoj můžeme v této oblasti očekávat? Stále více nyní vstupuje do pracovních prostor umělá inteligence. Ovlivňuje i způsob organizace, a to, jak jsou schůzky vedeny. Nástroje založené na AI automatizují mnohé obslužné úkony, jako je nastavování osvětlení a teploty v místnosti pro optimální pohodlí, a pomáhají i s meetingy samotnými. Vše pak směřuje k většímu pohodlí, zrychlení a automatizaci.

„Trendem do budoucna je přirozená a plynulá forma komunikace: bez bariér, bez složitých zařízení, s možností okamžitého sdílení obsahu, překladů v reálném čase nebo přepisu hovoru. Komunikační technologie nejsou už nástroje, ale přirozené pracovní prostředí, ve kterém žijeme a pracujeme. A videohovor už není událost. Je to součást každodenní reality — podobně jako e-mail začal být před dvaceti lety,“ uzavírá Michal Černý.

Zdroj a foto: Aspen

Sdílejte tento článek na Facebooku