
Auta dnes bereme jako běžnou součást života. Nasedneme, jedeme, řešíme spotřebu, kufr, infotainment… Auto je standardem, na který si nechceme nechat sáhnout – stejně jako na to, zda ho bude pohánět benzin, nafta nebo elektřina. Běžná domácnost už se často s jediným vozidlem nespokojí. Dvě nebo tři auta na rodinu nejsou nic výjimečného. Ale jaké to bylo před čtvrtstoletím? Vraťme se na přelom tisíciletí, kdy bylo vlastní auto, navíc nové, opravdovým symbolem úspěchu. A když to bylo něco „ze Západu“, třeba Peugeot, tak jste byli za krále.
Značka Peugeot měla v Česku vždy silné jméno. Ještě před revolucí si někteří šťastlivci pořizovali modely Peugeot 309 v Tuzexu – tehdy šlo o luxusní zboží s volantem. Oficiálně vstoupil Peugeot na český trh v roce 1997 a hned nabídl široké portfolio: od malého modelu 106 přes oblíbený 306, sportovně laděný 406 až po luxusní 605 a rodinné MPV 806. Zároveň začal budovat svou pozici i v oblasti lehkých užitkových vozů řadou Partner, Expert a Boxer.

Peugeot 106
Tajemství starých ceníků
Zalistujeme-li trochu v letitých cenících, zjistíme, jak se za těch víc než 25 let proměnila nejen nabídka Peugeotu, ale i naše kupní síla. Možná vás překvapí, kolik platů jste tehdy potřebovali na nové auto – a kolik jich k tomu stačí dnes.

Interiér Peugeotu 106
V roce 1998 si průměrný Čech vydělal zhruba 11 700 korun hrubého měsíčně. Na účet mu tak přišlo kolem 9 300 korun. Nejlevnější Peugeot – model 106 XN s litrovým motorem – stál tehdy 225 000 korun. Přitom šlo o opravdové „holátko“. Základní výbava totiž nepočítala ani s airbagem řidiče. Ten byl za příplatek 10 000 Kč. Pokud jste chtěli i airbag spolujezdce, připlatili jste dalších 19 000 Kč. Klimatizace? 50 000 Kč navíc. ABS? Dalších 35 000 Kč. Výsledná cena klidně překročila 300 000 korun. A to jste pořád seděli v nejmenším, nejskromnějším třídveřovém modelu.
Auto za sto platů
Z čistě matematického pohledu jste si nejdostupnější model Peugeot mohli pořídit za přibližně 20 hrubých měsíčních platů. Na větší auta jste museli šetřit mnohem, mnohem déle. Třeba prostorné MPV 806, které bylo tehdy snem mnohých početných rodin, vyšlo na částku mezi 800 a 960 000 Kč. Za třetí řadu sedadel se přitom připlácelo dalších 32 000 Kč.

Peugeot 605
Vrchol nabídky značky, Peugeot 605 s třílitrovým šestiválcem a automatem, se v roce 1998 prodával za závratných 1 280 000 Kč. Přepočítáme-li to na tehdejší platy, vyjde nám, že nejluxusnější Peugeot 605 stál přibližně 109 průměrných hrubých měsíčních platů. To by dnes, vzhledem k současnému průměrnému platu, odpovídalo vozu za zhruba 5,03 milionu korun! Tehdy to nebyl jen vůz – byl to status.
Luxus pro každého
A teď si přetočme kazetu do roku 2025. Dnešní průměrná mzda se pohybuje kolem 46 165 korun hrubého, čistého zhruba 40 000 Kč. A za to už dnes pořídíte slušné auto. Například úplně nový Peugeot 208 začíná na 420 000 Kč, což odpovídá devíti až deseti měsíčním platům. Airbagy, ABS, ESP, klimatizace, infotainment? Všechno v základní výbavě. A na výběr máte benzin, hybrid i elektromobil.

Interiér současného modelu Peugeot
Potřebujete víc prostoru? Sedmimístné SUV Peugeot 5008 začíná na 820 000 Kč. Dostanete ho jako plug-in hybrid nebo čistě elektrický vůz s pohonem všech kol, výkonem až 320 koní a dojezdem až 664 kilometrů. Bez kompromisů.

Modelové portfolio značky Peugeot
Auto za půlku
Dnes tedy potřebujete na základní auto zhruba polovinu počtu platů než před 25 lety. A co je důležitější – za ty peníze dostanete nesrovnatelně víc. Nejen v komfortu a výbavě, ale i v bezpečnosti, tichu a efektivitě. Spotřeba šla dolů, emise taky. Celkově si zkrátka žijeme líp. Mnohem líp! Nejen že si můžeme nová auta dovolit rychleji, ale dostáváme v nich výbavu, která byla před lety nedostižným luxusem. Dnes nás auto chrání, informuje, propojuje, šetří nám čas i peníze. A to všechno říká hodně nejen o tom, kam se posunul automobilový průmysl, ale i o tom, kam jsme se posunuli my.
Zdroj a foto: Peugeot