Toyota Prius – redakční test

Sdílejte tento článek na Facebooku

Auta s hybridním pohonem jsou skloňována na autosalónech ve všech pádech, většina značek přichází alespoň s vývojovou studií a sériová výroba dostává konkrétnější obrysy. V tom má Toyota náskok. Její hybrid Prius je tu již ve třetí generaci. Ačkoliv počasí nám v době redakčního testu opravdu nepřálo (testovali jsme v té největší sněhové kalamitě), Prius se sněhu nezalekl. Co nám ještě předvedl, to se dočtete v redakčním testu.

Testovaný vůz

– Toyota Prius 1.8 VVT-i výbava SOL
– motor: 1.8 zážehový čtyřválec, výkon 73 kW
– točivý moment: 142 Nm při 4000 ot./min.
– elektromotor: výkon 60 kW
– točivý moment: 207 Nm
– akumulátor: nikl-metal hybridový (NiMH), 28 čl., max. výkon 27 kW
– délka: 4,46 m
– rozvor: 2,7 m
– zavazadlový prostor: 446 l

Přívětivý úsměv, kosmická záď

Zepředu má Prius příjemný úsměv, který se trochu podobá rozesmátému městskému modelu IQ. Vysoká záď, aerodynamická silueta a tvar zadních svítilen však dávají autu výrazný kosmický nádech. Z rozměrů je jasné, že to není žádné malé auto – délka necelých 4,5 metrů jej řadí mezi vozy střední velikosti. Musím se ale přiznat, že z dálky jsem ho tipoval ještě o pár centimetrů delší. Způsobuje to nejspíš mohutná záď, která přispívá k robustnějšímu vzhledu karosérie. Prius bezesporu budí pozornost a vypadá mnohem líp než předchozí modely.

Uvnitř mě nic nedráždí

Interiér auta je celkem prostorný, odpovídající rozměrům vozu. Sedadla se světlým „sametovým“ potahem ve mně sice vyvolávají pocit, že se musím chovat ukázněně, nejíst, nepít, nekouřit, jinak se vše umaže, ale to naštěstí při týdenním testu nehrozí. Musím ale uznat, že i přes najetých více než dvacet tisíc km na tachometru vypadají sedadla velmi čistě. Přístrojová deska opět trochu připomíná kosmickou loď, což ve mně budí vzpomínky na dětství, ale nijak mi to nevadí. Na displeji neustále svítí obrázek auta se znázorněním rozdělování pohonu mezi elektromotor a benzínový motor (dá se vypnout, ale zatím si ho chci užít). Prius je full hybrid, takže může jezdit jen na elektromotor. Zpočátku v ekologické euforii stále sleduji displej a snažím se jet tak, aby se spalovalo co nejméně benzínu. Zbytečně to upoutává pozornost, ale brzy mě to sledování obrazovky přestane bavit a soustředím se na řízení. Také sněhová kalamita v závěru týdne a o víkendu přispěla k tomu, že jsem přestal vnímat obrazovku a více se soustředil na jízdní vlastnosti.

Na sněhu obstál na jedničku

Když jsem v pátek večer vyjel do sněhové vánice, měl jsem přece jen trochu strach, že to nebude nic pro Prius. Podvozek je posazen poměrně nízko a výkon motoru také není závratný. Brzy jsem však byl tímto klidným a poslušným autem vyveden z omylu. Na silnici seděl spořádaně a tam, kde ostatním ujížděla zadní kola v zatáčkách, jsem neměl žádný problém. Možná k tomu přispěla automatická převodovka, která řadí hladce a bez kopanců či řevu. Jen kdyby neměla to šílené pípání při zařazení zpátečky. Fakt je, že to mě vytáčelo při každém couvání do garáže a je to jediná věc, která mi u tohoto jinak velmi příjemného auta pila krev.

Hybrid jezdí levněji

Uváděná spotřeba ve městě je u testovaného modelu 4 l/100 km. Měl jsem díky sněhové kalamitě (čert aby to spral, tak jsem se na hybrid těšil :-() moc málo příležitostí vyzkoušet rozdíly mezi spořádanou ekologickou jízdou a sportovnějším přístupem, ale v těch několika dnech, než začalo sněžit, jsem při normální jízdě po městě dokázal často tuto hranici udržet. Kromě toho vás auto ke klidnější jízdě nějak samo nabádá. Pokud ale milujete rychlé starty na křižovatkách, potom asi moc neušetříte. Na dálnici bude situace horší, a proto tam příliš elektromotor nevyužijete. Můžete si podle toho, kam právě jedete, vybrat ze tří režimů jízdy, které se snadno zvolí tlačítkem: EV, kdy auto jede pouze na elektromotor (nulová spotřeba a emise), ECO, kombinace obou motoru v optimálním poměru, POWER – ten volíte, když chcete zvýšit výkon a spotřeba není vaší prioritou. Elektromotor by měl dokázat auto pohánět do rychlosti 50 km/h a do vzdálenosti dvou kilometrů.

Je to výhodné, nebo ne?

Je obtížné odpovědět na tuto jednoduchou otázku v zemi, kde ekologické auto nepožívá žádnou z daňových výhod pro tento typ vozů. V celé řadě jiných evropských zemí na něj získáte nějakou daňovou úlevu. Cena testovaného auta byla dle ceníku 725 900 Kč, cena za základní model je 679 900 Kč. To je cena relativně vysoká a dlouhodobá spotřeba nebude asi tak nízká, aby rozdíl vyrovnala. Jenže – nejde přece jen o naši peněženku, i když ta nás zajímá určitě na prvním místě. Zkusme myslet trochu na města zamořená výfukovými plyny, na děti s astmatem, kterých pořád přibývá. I kdybyste nevěřili na globální oteplování – ten hnusný vzduch přece musíte cítit! Proto jsem jednoznačně zastáncem všech ekologických aut. A Prius má můj obdiv.

Sdílejte tento článek na Facebooku