Suzuki SX4 S-Cross – test

Sdílejte tento článek na Facebooku

Model SX4 má na českém trhu zástupy příznivců, kteří se rekrutují od mladých „singlů“ po seniorské páry. Zvýšený podvozek a možnost volby pohonu všech kol v kombinaci s kompaktními rozměry jsou hlavními výhodami, které k tomuto modelu přitahují zákazníky. Model SX4 je na trhu od roku 2006 a není žádným tajemstvím, že vznikl ve spolupráci s italským Fiatem. Nyní ovšem Suzuki uvádí na trh zbrusu nový model, který ač si vzal do názvu základ SX4, je původem z dílny Suzuki. SX4 S-Cross však nabídne další výhody – výrazně prostornější interiér a samozřejmě i větší zavazadelník.Poprvé jsme ho viděli na jaře v Ženevě, od podzimu je už ale součástí nabídky Suzuki na českém trhu a máme za sebou i první testovací jízdy. Kompaktní crossovery jsou v centru pozornosti zákazníků a dá se očekávat, že je zaujme i SX4 S-Cross. Čas ukáže, zda bude tento nový model, který Suzuki vyrábí v maďarské Ostřihomi, stejně úspěšný jako SX4, který je dlouhodobě nejoblíbenějším modelem značky na českém trhu.

Vůz vás zaujme výrazným designem, který kombinuje vlastnosti městského auta s atributy SUV. Zejména pokud si zvolíte výraznou zelenou barvu, která nechá vyniknout kontrasty s černými plastovými prvky a chromovanými detaily. Inspirace modelem SX4 se nezapře, tvar zádi ale odpovídá velkému zavazadelníku, jehož objem je 430 litrů. Samozřejmě nechybí LED diody pro denní svícení a využití pro cesty za dobrodružstvím naznačují střešní ližiny.

Rozměry vozu slibují příjemně komfortní prostředí uvnitř. Délka vozu 4300 mm a rozvor 2600 umožňují nejen prostorný kufr, ale také dost místa na zadních sedadlech. Šířka 1765 mm a výška 1580 mm naplňují charakter crossoveru. Ve srovnání s modelem SX4 je SX4 S-Cross o 15 cm delší, o 1 cm širší, o 2,5 cm nižší a má o 10 cm delší rozvor.

Pro rodinné cestování předurčuje SX4 S-Cross uspořádání vnitřního prostoru. Dobrý výhled zaručí nejen vyšší podvozek, ale také panoramatické střešní okno, které tvoří dva posuvné skleněné panely. Je umístěno nad oběma řadami sedadel a na délku měří přesně jeden metr. Řidič si může dopřát výškové nastavení sedadla v rozsahu 59 mm, sklon zadních sedadel můžete nastavit ve dvou úhlech. Přední sedadla mohou být vyhřívaná, vzadu zase mají cestující k dispozici výklopnou loketní opěrku.

Uspořádání přístrojové desky je tradiční, mezi dvěma kruhovými číselníky (tachometr, otáčkoměr) ukazatelů sdružených v kapličce před řidičem je umístěn obdélníkový displej palubního počítače, který zobrazuje okamžitou spotřebu, venkovní teplotu, čas nebo režim pohonu všech kol). Interiér tedy řidiče nenutí k žádným krkolomnostem, údaje jsou k dispozici přehledně před jeho očima.
K vašemu komfortu přispěje i možnost objednání dvouzónové automatické klimatizace, navigačního systému se zadní parkovací kamerou, přední i zadní parkovací senzory nebo asistent rozjezdu do kopce.

Režim pohonu všech kol si volíte kruhovým ovladačem na středové konzole vedle páky ruční brzdy. Kromě základního módu Auto, který je určen pro jízdu na běžném povrchu a upřednostňuje pohon předních kol pro úsporný provoz (při prokluzu samočinně připojuje zadní nápravu), máte na výběr ještě režim Sport, Snow a Lock. Ve sportovním módu je využíván pohon všech kol pro dynamickou jízdu v zatáčkách. Řídící jednotka reaguje na styl řízení a u motoru řazeného automatickou převodovkou jsou udržovány vyšší otáčky. Zásahy ESP jsou voleny tak, abyste si mohli užít razantnější jízdu. Pro zhoršený povrch (sníh, náledí, nezpevněná vozovka) využijete režim Snow. Ten využívá pohon všech kol pro stálé udržování trakce a stability. Plynulou jízdu zaručují výraznější zásahy ESP. Pro extrémní případy je určen režim Lock, který má „vyprošťovací“ funkci. Točivý moment je rozdělen rovnoměrně mezi přední a zadní nápravu, ESP tu účinkuje jen minimálně, aby bylo možno využít maximálně výkon motoru. Tento režim funguje jen do rychlosti 60 km/h, poté se automaticky přepíná do režimu Snow.

Pod kapotou vašeho nového vozu SX4 S-Cross může úřadovat benzínový motor 1,6 nebo diesel stejného objemu. Zážehový agregát prošel řadou úprav, které mají pomoci snížení spotřeby paliva. Řada součástí byla upravena kvůli snížení vnitřního tření, používají se odlehčené komponenty. Po tomto přepracování byste se měli s tímto motorem poskytujícím maximální výkon 88 kW vejít do kombinované spotřeby 5,4 l/100 km (při pohonu 2WD a s manuální převodovkou). Maximální rychlost s tímto motorem je 165 – 180 km/h a zrychlení z nuly na stovku 11,0 – 13,5 sekund (podle typu pohonu a převodovky). Kromě pětistupňového manuálu máte na výběr ještě automatickou bezestupňovou převodovku CVT, kterou je možno přepnout do ručního řazení v rozsahu sedmi přednastavených stupňů pomocí pádel na volantu.

Nový diesel 1,6 přeplňovaný turbodmychadlem s proměnlivou geometrií lopatek je odhlučněn izolačním krytem, izolačním čelním sklem a protihlukovou bariéru tvoří také izolace mezi horní částí stěny motoru a kapotou. Výrobce slibuje i nízkou spotřebu, při volbě pohonu 2WD 4,2 a při 4WD 4,4 l/100 km. Tato pohonná jednotka s výkonem 88 kW je řazena výhradně šestistupňovým manuálem, pro snížení spotřeby paliva můžete volit kombinaci se systémem Auto Stop/Start. S naftovým motorem dosáhne SX4 S-Cross maximální rychlosti 175, resp. 180 km/h, zrychlení z nuly na stovku za 12,0 (2WD) a 13,0 (4WD) sekundy.

Stranou pozornosti nezůstaly bezpečnostní prvky, cílem Suzuki je získat pro SX4 S-Cross pětihvězdičkové hodnocení Euro NCAP. V základní výbavě je sedm airbagů (čelní, boční, hlavové a kolenní na místě řidiče), ESP a systém sledování tlaku v pneumatikách. Ochranu chodců zajišťuje upravený tvar kapoty, krytu pod stěrači a stěračů a nárazníky jsou konstruovány pro lepší absorpci nárazu.

Suzuki SX4 S-Cross je na trhu s cenou začínající na 359 900 Kč, které zaplatíte za verzi 2WD s benzínovým motorem s manuální převodovkou v základní výbavě Start. Dieselovou motorizaci můžete volit až od druhého stupně výbavy Comfort, v níž pořídíte SX4 S-Cross 2WD od 479 900 Kč. Za verzi s pohonem 4WD si připlatíte na třetí stupeň výbavy Premium v benzínové variantě (489 900 Kč) nebo až nejvyšší stupeň Elegance, v němž je dostupná dieselová verze 4WD (579 900 Kč.)

Sdílejte tento článek na Facebooku