Jeep Grand Cherokee – technologický skok

Sdílejte tento článek na Facebooku

Ikona off-roadových fanoušků prošla v posledních letech řadou změn. Teprve nyní se ale naplno projevil vliv koncernu Fiat, který před několika lety kapitálově vstoupil do hry o další směřování amerického symbolu terénních vozů. Grand Cherokee dostal svůj rodný list v roce 1992, historie legendárních jeepů se ale píše již od dob druhé světové války, kdy bylo potřeba vytvořit vůz schopný překonat každou terénní překážku.Grand Cherokee má na svém kontě skoro pět milionů prodaných vozů a posunuje se stále víc směrem k nejluxusnějším vozům typu SUV. Už předchozí modely nabízely vysoký komfort pro cestující a skvělé jízdní vlastnosti díky vzduchovému odpružení, ale nyní přichází Jeep Grand Cherokee také s dlouho očekávanou osmistupňovou automatickou převodovkou a řadou vyspělých bezpečnostních systémů. Přitom si stále zachovává jedny z nejlepších terénních parametrů a schopností.

Model roku 2014 poznáte zcela bezpečně podle výrazných úprav, které se odehrály v exteriéru. Nižší mřížka chladiče s elegantními chromovými lemy nahradila dosavadní tradicionalistickou verzi s robustními svislými lištami. Přední světlomety mají nový, sportovní vzhled a ve všech verzích jsou již ve standardu osazeny LED světly pro denní svícení a bi-xenonovými světlomety. Na zádi už nenajdete širokou horizontální chromovou lištu ve středu zadních dveří, světla jsou větší a mají nový tvar. Grand Cherokee nabídne i zážitky pro cestovatele – dvojdílná panoramatická střecha CommandView se táhne od čelního skla až k pátým dveřím, přičemž je složena ze dvou skleněných panelů, přední se dá otevřít a zadní je pevný. Kromě verze Limited bude u všech stupňů výbavy ve standardu.

V interiéru na vás čekají kombinace, které čerpají inspiraci z různých kultur a prostředí – bude tu kombinace Marocco, New Zeland, Vesuvio a Nepal. Připravte se na dřevo, kůži, různé barvy laku, hliníkové detaily nebo semiš. Palubní desce vévodí novinka – velký dotykový displej 8,4“ na středovém panelu. Jeho prostřednictvím ovládáte systém UConnect a speciální funkci Performance, která zobrazuje řadu zajímavých údajů – okamžitý výkon, točivý moment, zrychlení, brzdnou dráhu a další. Systém UConnect nabídne funkce multimédií, kromě rádia, přehrávače, připojení telefonu, iPodu či smartphonu také navigační systém s dopravními informacemi. V kapličce sdružených přístrojů je druhý displej (TFT), na němž si navolíte údaje, které chcete zobrazovat.

Nejnápadnější změna se odehrála na středové konzole, kde se usídlila páka nové osmistupňové automatické převodovky. K té se ještě dostaneme u motorizací, můžete si ale všimnout, že vzhled řadicí páky je výrazně odlišný od dosavadního, protože režimy neměníte tradičním posunováním v kulise, ale pohybem připomínajícím ovládání joysticku.

Doménou Jeepu Grand Cherokee zůstává pohon všech kol. Můžete si zvolit jeden ze tří systémů – Quadra-Trac II, Quadra-Drive II s ELSD nebo aktivní pohon všech kol Quadra-Trac s ELSD. Pro vyšší stupně výbavy je určeno také pneumatické odpružení Quadra-Lift, s nímž zdvihnete vůz až na světlou výšku 280 mm (stupně světlé výšky jsou 22 cm standard, 25,4 cm lehčí terén Off Road 1, 28 cm terénní překážky – Off Road 2 a parkovací výška Park Mode, snížená o 4 cm). Pro dynamickou jízdu se použije režim Aero Mode, který snižuje světlou výšku o 1,3 cm oproti standardu a zlepšuje aerodynamiku vozu.

Systémy pohonu všech kol

1)Quadra-Trac II: dvoustupňová rozdělovací převodovka, která zahrnuje systém BTCS na přední i zadní nápravě. Když je detekován prokluz kol, dojde k okamžitému přesunu až 100 procent dostupného točivého momentu na nápravu s větší přilnavostí. V režimu 4WD High je točivý moment přenášen automaticky na přední a zadní kola v potřebném poměru. Režim 4WD Low přerozděluje točivý moment na nápravy v pevném poměru 50:50.

2)Quadra-Drive II: mezinápravová rozdělovací převodovka a elektronicky ovládaná spojka pro aktivní rozdělování točivého momentu. Za normálních trakčních podmínek přenáší rozdělovací převodovka 48 % dostupného točivého momentu na kola přední nápravy a 52 % na zadní nápravu. Na kluzkém povrchu automaticky přerozdělí točivý moment motoru podle skutečných jízdních podmínek. Zahrnuje režimy 4WD High a 4WD Low. Elektronický diferenciál se zvýšenou svorností ELSD detekuje prokluz zadních kol a přerozděluje točivý moment na zadní nápravě.

3)Quadra-Trac (výhradně pro sportovní verzi SRT): systém využívá vstupy z mnoha různých snímačů, když je detekován prokluz kol, dojde k okamžitému přesunu až 100 procent dostupného točivého momentu na nápravu s větší přilnavostí. Rozdělovací převodovka zlepšuje ovladatelnost proporcionálním rozdělováním točivého momentu mezi přední a zadní nápravu. Diferenciál ELSD zamezuje prokluzu zadních kol a pomáhá přenášet točivý moment na kolo s lepší adhezí.

Pověstné terénní schopnosti Grand Cherokee zajišťuje také systém pro kontrolu trakce Selec-Terrain. Pro nový model byl přepracován a přibyla také funkce Selec-Speed Control pro řízení rychlosti sjíždění a vyjíždění svahů pomocí pádel na volantu bez použití pedálu plynu či brzdy. Systém Selec-Terrain disponuje pěti jízdními režimy – Písek, Bahno, Sníh, Kameny a pro běžné použití režim Auto. Šplhání po skalách a jiné terénní lahůdky si můžete dopřát po odebrání předního spoileru, kdy zvládne Grand Cherokee nájezdový úhel vpředu 35,8, vzadu 29,6 a přechodový úhel 23,5 stupňů. Sportovní verze SRT disponuje místo Selec-Terrain systémem Selec-Track, který nabízí pět dynamických režimů, z nichž v módu Track získává vůz lepší parametry pro závodní trati.

Pod kapotou Grand Cherokee můžete mít tyto motory: vznětový přeplňovaný vidlicový šestiválec s přímým vstřikem paliva Common-rail s technologií Multijet II nebo některý z trojice zážehových motorů: 3,6 l Pentastar V-6, legendární 5,7 V-8 a výkonný 6,4 HEMI® V-8, určený výhradně pro SRT (všechny plní Euro6). Všechny typy motorů jsou řazeny novou osmistupňovou automatickou převodovkou. Kromě rychlejší akcelerace a plynulejšího řazení má přinést i (zejména pro evropský trh) kýženou úsporu spotřeby paliva. Tato novinka dává jízdě s Grand Cherokee zcela novou úroveň. Kromě hladkého samočinného řazení nabízí i možnost manuální volby převodových stupňů a funkci řazení pádly na volantu.

Jeep Grand Cherokee přichází na trh s cenou začínající na 1 176 900 Kč za model Laredo s dieselovým motorem o výkonu 190 koní.

Sdílejte tento článek na Facebooku
Předchozí článek
Následující článek