BMW X5 – reportáž

Sdílejte tento článek na Facebooku

Od nástupu první generace modelu X5, který byl prvním představitelem řady X v historii BMW, uplynulo skoro patnáct let. To už měla automobilka téměř deset let zkušeností s pohonem všech kol, který poprvé uvedla v roce 1985 u modelu řady 3 (konkrétně 325ix). Tehdy šlo hlavně o zlepšení trakce a možnost dynamičtějšího průjezdu zatáčkami. V roce 1999, kdy přišel na trh model X5, už však šlo o víc – průnik do segmentu SUV, do té doby u značky modelově neobsazený.Přesné rozdělení točivého momentu k jednotlivým kolům měly již tehdy na starosti standardně dodávaný stabilizační systém DSC (Dynamic Stability Control), elektronický závěr diferenciálů ADB-X (Automatic Differential Brake), existoval i systém usnadňující sjíždění příkrých svahů HDC (Hill Descent Control). Úspěch byl nasnadě a hned o rok později následoval model X3, v roce 2008 provokativní X6 a na přelomu roku 2009/10 model X1.

Letos na jaře se dočkal omlazení průkopník této řady, model X5. Představuje se již ve třetí generaci a v polovině listopadu zamíří i do českých showroomů. První jízdy jsme s ním absolvovali v okolí Innsbrucku a můžeme vám tak předat informace o něm potvrzené vlastní zkušeností.

Víte, že od uvedení první generace se vozů X5 prodalo 1,3 milionu kusů? Aby zákazníci kupující X5 nepřišli o pocit výjimečnosti a individuality, mají možnost volit M sportovní paket nebo dva designové pakety pro odlišení od standardní nabídky. Jinak se ale X5 vzhledově výrazně nemění. Zůstává robustní, velké, s krátkým předním převisem a dlouhým rozvorem. Ledvinky jsou protaženy až k předním světlometům, tradiční kroužky světel jsou situovány do dolní části světlometů a nad nimi je pruh LED diod. Hned pod nimi jsou LED diodové mlhovky. Přední nárazník má masivní otvory pro nasávání vzduchu. Profil má důvěrně známé tvary, velké procento zůstává stejně jako u předchozí generace proskleným plochám. Zadní světla se upravila v duchu současných modelů značky, novinkou na zádi jsou černé aerodynamické prvky navazující na střešní spoiler. Jedná se o první model BMW, který tento prvek využívá ke zlepšení aerodynamiky. Celková délka vozu je 4886 mm, šířka 1938 mm a výška 1762 mm.

Interiér navazuje na minulý model, BMW však tentokrát volí jinou kombinaci vnitřního osvětlení, kde můžete sami zasáhnout prostřednictvím systému iDrive a vybrat si modré, bílé nebo oranžové světlo. Jako řidiče vás však budou zajímat především velké kruhové číselníky sdružené v kapličce, které jsou výborně čitelné a dobře umístěné i vzhledem k velikosti a postavení volantu. Nový je displej, který částečně vystupuje nad přístrojovou desku v souladu se současným trendem v této oblasti. Má úhlopříčku 10,25 palců a ovládá se prostřednictvím systému iDrive s vylepšeným kruhovým ovladačem a novým touchpadem.
Kvalita materiálů a jejich zpracování odpovídá prémiovému postavení značky, pohodlí a variabilita sedaček je bez nejmenší výtky. Nový model nabídne větší využití zavazadlového prostoru, který můžete ze základních 650 litrů zvětšit až na 1870 (zlepšení oproti minulému modelu o 30, resp. 120 l). Potěší i další novinka – elektricky ovladatelné páté dveře, ale pozor – pohodlně z místa řidiče.

Motory pro X5 mají za cíl opět zvýšit výkon za současného snížení spotřeby. Stojí za ním využití technologií TwinPower Turbo. Všechny motory plní normu Euro6 a jejich přehled najdete v tabulce.

V rámci prvních novinářských testů jsme vyzkoušeli obě dieselové varianty, s nimiž půjde X5 zpočátku do prodeje – šestiválcový třílitr ve výkonové verzi 190 kW/258 k (xDrive30d) nebo 280 kW/381 k (xDrive50d). První pracuje s turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek a přímým vstřikováním common-rail. Během dynamické jízdy na silnicích lehce zasněžených vrcholků Alp jsme zaznamenali spotřebu kolem 11 l/100 km, průměrná spotřeba v běžném kombinovaném cyklu by se měla pohybovat kolem 6,2 l/100 km. Výkon této motorizace ve spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou s přehledem na vůz hmotnosti 2 145 kg s přehledem stačí, výborný je i parametr zrychlení z nuly na stovku za 6,9 s. Ještě sportovnější pocit budete mít s 381 koňmi vyšší výkonové verze xDrive50d. Tam se projeví přeplňování třemi turbodmychadly a přímé vstřikování common-rail s piezovstřikovači. Z nuly na stovku zrychlíte za 5,3 s, impozantní točivý moment 740 Nm vrcholí mezi 2 a 3 tisíci otáček. Sportovní geny jsme důkladně prověřili, a tak není divu, že spotřeba se vyšplhala ke 14 litrům. V kombinovaném cyklu by se měla podle technických parametrů ustálit kolem 6,7 l/100 km.

Při uvedení na trh bude k dispozici ještě xDrive50i s motorem V8 4,4 l o výkonu 330 kW/450 k. Větší překvapení však přijde v prosinci, kdy do nabídky kromě dalších motorizací xDrive přibude poprvé i verze sDrive25d (čtyřválec) s poháněnou pouze zadní nápravou.

Všechny verze jsou ve standardu vybaveny funkcí volby jízdních režimů Driving Experience Control, takže si můžete vybrat mezi úpravou jízdních vlastností Comfort, Sport, Sport+ a Eco Pro. Ovlivníte tak odezvu na pedál plynu, posilovač řízení, styl řazení, a pokud máte příplatkové adaptivní odpružení, tak i vlastnosti aktivních stabilizátorů a diferenciálu. Nově můžete v 3D grafickém zobrazení sledovat nastavení vozu.

BMW X5 nabídne nejmodernější asistenční systémy, od prosince 2013 také s nejnovějším inteligentním parkovacím asistentem se zadní parkovací kamerou, inovovaný je také barevný head-up displej. Stranou nezůstane ani zájem příznivců maximální konektivity a nechybí špičková zvuková aparatura Harman Kardon, případně Bang & Olufsen se šestnácti reproduktory.

Vaše nové BMW X5 připluje z americké Jižní Karolíny, kde se vyrábí v závodě ve Spartanburgu většina modelů řady X. Cena za model xDrive30d začíná na 1 510 000 Kč, M50d na 2 172 500 Kč a xDrive50i na 1 997 500 Kč (cena zveřejněná v době před uvedením na trh), dá se ovšem očekávat úprava cen v souvislosti se změnou kurzu eura.

Motory pro X5

BMW X5 xDrive50i330 kW/450 k10,4 l/100 km
BMW X5 xDrive30d190 kW/258 k6,2 l/100 km
BMW X5 xDrive50d280 kW/381 k6,7 l/100 km

BMW X5 sDrive25d 160 kW/218 k 5,6 – 5,7 l/100 km
BMW X5 xDrive25d 160 kW/218 k 5,8 – 5,9 l/100 km
BMW X5 xDrive35i 225 kW/306 k 8,5 l/100 km
BMW X5 xDrive40d 230 kW/313 k 6,2 – 6,3 l/100 km

Sdílejte tento článek na Facebooku