Peugeot 308 – reportáž

Sdílejte tento článek na Facebooku

S modelem 308 zamířil Peugeot vysoko. Segment C, do něhož tento vůz spadá, ukrajuje celou třetinu evropských prodejů osobních vozů. Automobilka má ale tentokrát vyšší ambice – chce posunout vnímání značky luxusnějším směrem. Měl by k tomu pomoci právě Peugeot 308.Podle strategie značky by si měly model 308 oblíbit především bezdětné páry, které rády cestují a užívají života, přitom ale dbají na šetrný přístup k životnímu prostředí. Takovými zákazníky náš trh zrovna neoplývá, ale naštěstí Peugeot přidává další vlastnosti, na které bude český spotřebitel slyšet lépe – velký kufr a dobrou cenu.

Peugeot 308 využívá novou platformu EMP2, což umožňuje zkrácení převisů vpředu i vzadu. Výsledkem je především prostornější interiér a již zmíněný velký zavazadelník, který nabídne celkových 470 litrů objemu (z toho 35 l v prostoru pod podlahou). Díky nové platformě ale nová 308 také výrazně ubyla na váze. Ta se snížila o 140 kg a základní model se tak dostal pod 1300 kg provozní hmotnosti. Ruku v ruce s tím šla i práce na zlepšení aerodynamiky pomocí řízených vstupů vzduchu a krytů pod karoserií. Pomohly i speciální pneumatiky vyvinuté značkou Michelin exkluzivně pro Peugeot. Mají velmi nízký valivý odpor a podílejí se na snížení spotřeby paliva i emisí škodlivin.

Zákazníci tohoto modelu ale budou jistě hledět i na design, s čímž značka počítá a předkládá jim kombinaci elegance a dynamického vzhledu. Přední maska svým tvarem inklinuje spíš k jednoduchým a elegantním liniím, o to výraznější a dynamičtější je ale záď, které dominují charakteristické světelné LED diodové drápy a několik horizontálních linek. Premiéru mají Full LED přední světlomety, které jsou u vyšších stupňů výbav ve standardu. Světlomet tvoří 31 LED diod, z toho 10 u potkávacích světel, 2 moduly se 4 diodami u dálkových světel a 13 diod pro tzv. světelný podpis. Rozměry se oproti předchůdci změnily zejména ve snížení výšky, která je nyní 1,46 m a rozšíření na 1,8 m. Celková délka je 4,25 m a rozvor 2,62 m.

V interiéru na vás čeká tzv. i-Cockpit, což znamená kombinaci malého volantu, vyvýšené kapličky přístrojů s dvěma zalomeními po stranách, velký dotykový displej a zcela přepracovanou středovou konzolu. Ovšem znamená to také otáčkoměr, jehož stupnice probíhá zprava do leva, což pro normální tradicionalisty zvyklé na pohyb ve směru hodinových ručiček může znamenat jisté potíže, a také absenci některý jednoduchých ovladačů (například voliče teploty u klimatizace), které se přesunuly na dotykovou obrazovku a vyžadují při nastavování více vaší pozornosti. Velkou pochvalu si zaslouží použité materiály a jejich zpracování. Touto volbou se posunuje 308 skutečně o řád výš. Plasty jsou měkké a příjemné, chromování nepůsobí lacině, od druhého stupně výbavy je volant obšitý kůží, můžete si připlatit za sedačky potažené kůží Nappa (variantou je i kombinace koženky a Alcantary). Celkový vizuální dojem je velmi příznivý a design přístrojové desky moderní.

Rozměry a objem zavazadelníku způsobí konkurentům, kterými jsou především VW Golf nebo Hyundai i30 značné vrásky. Jeho objem je 470 l (metodou objemu tekutin) nebo 420 l (metodou VDA, která je používanější). Jedná se tedy o objem v této třídě skutečně špičkový. Navíc jeho parametry jsou výborné i z hlediska uložení zavazadel – je velmi široký, dostatečně hluboký a naložíte do něj i delší předměty.

Peugeot hodně zapracoval na ladění podvozku. Zásadní je samozřejmě nová platforma, která umožnila významně snížit hmotnost. Velmi pozitivně se projevilo také snížení těžiště, zmenšení poloměru otáčení pro lepší manévrování, vylepšení tlumičů na zadní nápravě. Zavěšení je vpředu Pseudo McPherson, vzadu deformovatelná příčka, brzdové kotouče jsou vpředu chlazené vzduchem. Jízdní projev modelu 308 velmi příjemně překvapil, zvlášť v serpentinách alsaských Vogéz, kde jsme měli možno auto otestovat.

Peugeot 308 je od uvedení na trh k dispozici s těmito motory:
• 1.2 l VTi 60 kW – 82 k (EB2) manuální pětistupňová převodovka
• 1.6 l THP 92 kW – 125 k (EP6CDTD) manuální šestistupňová převodovka
• 1.6 l THP 115 kW – 155 k (EP6CDT) manuální šestistupňová převodovka
• 1.6 l HDi 68 kW – 92 k (DV6D) manuální pětistupňová převodovka
• 1.6 l e-HDI 85 kW – 115 k (DV6C) manuální šestistupňová převodovka

Teď na jaře do nabídky přibude nový benzínový tříválec s turbodmychadlem 1.2 e-THP ve dvou výkonových verzích (110 a 130 k) a motorizace BlueHDi s výkonem 120 koní.

Peugeot 308 nabídne řidiči asistenci v podobě příplatkového Driver Assistance Packu, který využívá informací z radaru umístěného vpředu – je to především aktivní tempomat, který udržuje nejen přednastavenou rychlost, ale dokáže i respektovat vzdálenost k vozu před vámi. Pokud je před vámi jiné vozidlo, dokáže přibrzdit motorem, aby byla dodržena bezpečná vzdálenost. Poté se vrátí k nastavené rychlosti. Dokáže vás také varovat před srážkou, a to vizuálně i akusticky, pokud reálně hrozí bezprostřední kolize, spustí se automatické brzdění. Můžete si zvolit i zadní couvací kameru, později do nabídky přibude i systém City Park pro podélné i příčné zaparkování.

Na dotykovém displeji se ovládá řada dalších podpůrných funkcí, které vám ulehčí řízení – kromě multimediálního systému je to také navigace s atlasem 44 evropských zemí, která zobrazuje i povolenou rychlost a podle vašeho nastavení také může usnadnit navádění před křižovatkou nebo řazení do správného pruhu na dálnici. Prostřednictvím displeje ovládáte i systém konfigurace vozu.

K modelu 308 vás Peugeot vábí i cenou, která začíná na 320 tisících za základní motorizaci 1.2 Vti 82 k s pětistupňovým manuálem ve výbavě Access. I ta má ve standardu řadu bezpečnostních prvků, jako ABS, ESP s ASR, sadu šesti airbagů a další. Pokud stojíte třeba o hliníková kola nebo asistent pro rozjezd do kopce, musíte už zabrousit o stupínek výš, k výbavě Active. Drive Assistance Pack je k dispozici od třetího stupně výbavy Allure za příplatek 12 000 Kč.

Sdílejte tento článek na Facebooku