Setrvačníková baterie – pomůže vyřešit dojezd elektromobilů?

Sdílejte tento článek na Facebooku

Na celosvětové úrovni se hledají možnosti, jak snížit spotřebu energie i emisí oxidu uhličitého. Do oblasti alternativní dopravy nebo obnovitelných zdrojů by už brzy mohla promlouvat setrvačníková baterie s možností krátkodobé akumulace elektřiny z dílny českého vědce Jana Plomera. 

Mikrovýpadky elektřiny, elektromobily i fotovoltaika

Hlavním ekonomickým přínosem vynálezu je úspora nákladů a energie. Příkladem je využití při provozu běžného vozidla, kdy při brzdění vzniká kinetická energie, kterou je možné krátkodobě akumulovat a poté využít na následný rozjezd. Používáním setrvačníku se též snižuje opotřebení jiných komponentů vozidla, jako jsou například brzdy. „Setrvačník jako krátkodobý akumulátor energie u elektrických a hybridních vozidel sníží spotřebu energie, respektive paliva, a emisí oxidu uhličitého,“ uvádí vynálezce Jan Plomer, který se stal před několika lety i autorem mezinárodního patentu na hybridní pohon. Výhodou tohoto způsobu akumulace energie je podle něj také skutečnost, že zařízení nevyužívá žádné chemické látky jako běžné baterie.

Setrvačníková baterie by se přitom mohla uplatnit nejen v motorismu, ale i v několika dalších oblastech. Například v energetice by mohla pokrývat mikrovýpadky elektřiny u koncových uživatelů s citlivými přístroji a výrobním zařízením. Aktuálním tématem je i prodloužení dodávek elektrické energie u fotovoltaických elektráren. Další oblastí je elektromobilita, kde by baterie podobně jako v případě běžného automobilu mohla akumulovat kinetickou energii, jež vzniká při brzdění vozidla, a následně ji využít na rozjezd. „Obecně může elektromechanický akumulátor najít uplatnění tam, kde jsou vyžadovány velké počty vybíjecích cyklů a vysoký měrný výkon, a zároveň tam, kde nevadí nízká energetická hustota,“ dodává Jan Plomer.

Za svůj projekt získal Jan Plomer ocenění v soutěži E.ON Energy Globe v kategorii Nápad.

Sdílejte tento článek na Facebooku