Reportáž – Na okruhu s Jaguarem

Sdílejte tento článek na Facebooku

Na okruhu Salzburgring jsme měli příležitost nejen si prohlédnout, ale také vyzkoušet novou modelovou řadu značky Jaguar pro rok 2012. Modely XJ a XF se designově přiblížily, sportovnější XF se inspiroval velkou luxusní limuzínou XJ a dostal pod kapotu poprvé čtyřválec – úsporný dieselový motor 2,2 AJ-i4D. Protentokrát jsme se ale zaměřili na sportovní model XK, který se vydal ve své verzi XKR-S mezi vozy, které pokořily hranici rychlosti 300 km/h. Sportovní vůz XK, který existuje jako kupé i kabriolet, byl prvním vozem, jehož kompletní vývoj měl pod palcem šéfdesignér Ian Callum, který stvořil moderní tvář dnešních Jaguarů. Nový modelový rok se na vozu XK projeví zeštíhlenými předními světlomety, kterým nechybí LED diody směrovek i denních svítilen. Mřížka chladiče je větší a malé změny se dotkly i předního nárazníku. U modelů XK bude mřížka chladiče chromovaná, u verzí XKR matně černá. Nejvýkonnější XKR-S dostane ještě výrazný přední nárazník, který jej odliší od ostatních verzí.
Do palety přibylo pět nových barev karoserie, kola se nabízejí v 11 designech. Pro ještě větší individualisty je u modelů XKR a nově i u některých dalších motorizací možná volba sady Black Pack, což znamená hlavně změna vnějších chromovaných prvků na matně černé a kola s lesklým černým lakem.

Rychlost i v zatáčkách

Vozy s přeplňovanými motory využívají elektronicky řízený aktivní diferenciál ADC. Systém pomocí lamelové spojky směruje točivý moment na hnané kolo s nejvyšší přilnavostí. Ve spolupráci s ABS tak umožní přesný a jistý průjezd zatáčkou i ve vysoké rychlosti. Modely s nepřeplňovanými motory používají mechanický diferenciál. Pro volbu režimu jízdy jsou všechny modely vybaveny systémem DSC s možností nastavení pro zimní režim – Winter, sportovní Trac-DSC a pro deaktivaci systému DSC Off.
Byla upravena přední rovnoběžníková náprava, i geometrie zadní nápravy byla přepracována a zvýšena tuhost pružin o 28 procent.

XKR-S – cesta mezi „třístovky“

Úpravou přeplňovaného motoru, změnou dávkování a vstřikování paliva a přidáním aktivní výfukové soustavy byl zvýšen výkon z 510 na 550 koní a točivý moment se dostal na hodnotu 680 Nm. Jaguar XKR-S zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,4 s a může jet rychlostí až 300 km/h. Převodovka ZF (šestistupňová automatická), která je použita ve všech verzích XK, je u XKR-S upravena v souladu s větším výkonem a točivým momentem.

Celou reportáž najdete v aktuálním čísle časopisu AutoforDrive, který je právě v prodeji.

Sdílejte tento článek na Facebooku
Předchozí článek
Následující článek