Vzhledem ke kultuře kávových nápojů ve Francii a Itálii snad není až tak překvapivé, že zákazníci značky Ford v těchto zemích dávají přednost vozům v krémových a smetanových odstínech. Ale proč volí Češi modrou barvu častěji než kterýkoli jiný národ v Evropě? To jsou jen některé poznatky studie, která zkoumala preference barevných odstínů mezi jednotlivými evropskými národy. Hlubší porozumění prioritám obyvatel našeho multikulturního kontinentu může Fordu pomoci vycházet ještě lépe vstříc přáním zákazníků a efektivněji plánovat složení skladových zásob u prodejců. „Barva vozu je pro zákazníky velice osobní záležitostí. Když se tím začnete zabývat do hloubky, zjistíte, že kultura, móda a vkus jednotlivých trhů významně ovlivňují to, jakým barvám dávají lidé přednost,“ řekla Julie Francisová, která v designovém oddělení Ford of Europe odpovídá za výběr barev a materiálů.
Podobně jako móda se i barevné trendy rok od roku mění. Například malé, nicméně stále rostoucí procento zákazníků v poslední době volí hnědou, měděnou a příbuzné odstíny. „Lidem nějakou dobu trvalo, než si zvykli na hnědé tóny. Dříve byla tato barva vnímána jako vyšlá z módy, lidé si ji spojovali se sedmdesátými a osmdesátými lety,“ vysvětluje Francisová. „Hnědá ale zažívá comeback v odívání, nábytku a nyní také v automobilech.“
V Turecku zůstává šlágrem bílá, kterou v roce 2010 zvolilo neuvěřitelných 49 procent tamějších zákazníků značky Ford. Tato středomořská země s horkým podnebím si naopak připsala nejnižší podíl černých vozů. V Dánsku jsou výsledky přesně opačné, nejvíce lidí dalo přednost černé, zatímco o bílou byl zájem nejmenší.
Že ale barevný vkus není dán pouze geografickou polohou a klimatem, ukazuje případ Norska a Portugalska. Tyto vzdálené země, které se vzájemně příliš nepodobají, sdílejí společný žebříček šesti nejoblíbenějších barev.
Pouze v jediné zemi z celé Evropy se na čelní místo hitparády barevných odstínů dostala jiná barva než černá, stříbrná nebo bílá – a sice u nás, v ČR! Každý čtvrtý kupující v České republice si v roce 2010 zřejmě řekl: „Modrá je dobrá“ – a vybral vůz Ford modré barvy. Češi přitom ale také mají ze všech evropských národů nejradši červenou. Jistě není náhodou, že právě červená a modrá jsou spolu s bílou našimi národními barvami.
Patriotismus má ovšem své meze. Nizozemci se vůbec neumístili v seznamu zemí, kde nadprůměrně boduje oranžová, zatímco v Irsku je pravděpodobnost, že zákazník zvolí vůz Ford zelené barvy, třetí nejnižší v celé Evropě.
Jak ale Ford s těmito daty pracuje, aby si byl jist, že v každé zemi nabízí ty správné barvy?
„Víme, že na velkých trzích, například v Německu, bude černá a další tmavé odstíny vždycky populární, a počítáme s tím ve svých plánech,“ řekl Vince Shaw, ředitel marketingu a produktové strategie Ford of Europe. „Samozřejmě chceme, aby naše vozy byly pro zákazníky atraktivní, a barvy na tom mají značný podíl. Velmi úspěšné se třeba ukázaly být výrazné odstíny Hot Magenta a Squeeze, nabízené pro Fiestu. Obě se prodávají mimořádně dobře, takže je jasné, že naši zákazníci rádi sáhnou po něčem individualistickém. Poučili jsme se z toho a v budoucnu hodláme nabízet více unikátních odstínů.“
Zároveň se jasně ukazuje, že barevné trendy přicházejí a odcházejí stejně jako všechny ostatní módní vlny. „Červená bývala zdaleka nejpopulárnější, ale potom byla vytlačena jinými tóny,“ objasnil Shaw. „Zdá se, že momentálně je na vzestupu bílá. Tmavě šedé, černé a modré jsou v oblibě stále, protože se vyskytují na pánském i dámském oblečení, ale jako každá jiná móda i barvy aut střídavě získávají na oblibě a zase ji ztrácejí.“