Nejrychlejší sériově vyráběný Bentley všech dob – Continental GT Speed disponuje výkonem 625 koní a dosahuje nejvyšší rychlosti 330 km/h. Takže je předem jasné, že při krátkém testu s hodně omezeným stropem najetých kilometrů jeho skutečné schopnosti jen těžko prověříme. Proto se nejkratší cestou přemístíme na silnici, která není veřejnou komunikací a neplatí tu vyhláška. To je jediná možnost, jak na to pořádně šlápnout, aniž bychom riskovali pokutu, nebo spíš rovnou zatčení za vražedně rychlou jízdu. Testovaný model:
motor: dvojitě přeplňovaný zážehový motor W12, 5998 cm3
výkon: 460 kW/625 k při 6000 ot./min.
točivý moment: 800 Nm při 1700 ot./min.
rozměry: délka 4806 mm, šířka 1943 mm, výška 1394 mm
rozvor náprav: 2746 mm
Ještě že u nás nepřipadá v úvahu zabavení vozu, protože pak by nás tahle zkušenost mohla stát neuvěřitelných 197 tisíc euro (při současném kurzu to představuje více než pět milionů korun), což je cena testovaného vozu s pár drobnými příplatky, jako jsou karbon-keramické brzdy a jiné maličkosti za pár tisíc. Euro, samozřejmě.
GT Speed se od již tak dost působivého Continentalu GT odlišuje 21 palcovými koly s deseti paprsky, tmavou výplní masky chladiče a nízko umístěnými otvory pro nasávání vzduchu v nárazníku. Hlavně se ale liší nárůstem výkonu o 50 koní na neuvěřitelných 625 a točivého momentu o 100 Nm na mohutných 800 Nm. Má také o centimetr sníženou světlou výšku, jinak nastavené tlumiče a systémy řízení.
Continental GT Speed zrychlí z nuly na stovku za 4,2 sekundy. Za devět sekund je na stošedesátce. Trochu demoralizující v zemi, kde je na dálnici rychlostní limit 130 km/h. Bez mrknutí oka předjedete každého. Vzrušující akcelerace je ale současně tak plynulá, že si ji můžete vychutnat od začátku až do konce, který, zdá se, jakoby vůbec neměl nastat. Tak mohutný je zátah dvanáctiválce kombinovaného s geniální osmistupňovou automatickou převodovkou ZF. Díky technologii Block Shifting umožňuje bleskové přeřazení z osmičky na čtyřku pro intenzivní zrychlení.
Přepracovaný dvanáctiválcový, 48 ventilový šestilitr W12 má také díky spojení s převodovkou ZF nižší spotřebu a emise. Vzhledem k parametrům auta i motoru vás jistě nezaskočí spotřeba 22,2 l/100 km v městském provozu a 14,5 litrů kombinovaná.
Bentley Continental GT Speed má poháněna všechna kola. Převodovka rozděluje točivý moment v poměru 60 : 40 ve prospěch zadní nápravy. Oceníte to zejména při průjezdu zatáčkami, kdy upřednostnění zadních kol vyrovnává lehkou nedotáčivost.
Rozměry auta napovídají, že s ním asi nebudete jezdit driftovat na okresky. Jeho délka a hlavně hmotnost 2,3 tuny je předurčují ke sprintu či vytrvalostnímu běhu na dálnici. Při jeho řízení se budete těšit především z masivního a jakoby ničím nelimitovaného nástupu výkonu.
Interiér má sportovní švih, to ale nebrání použití těch nejluxusnějších materiálů a ručnímu zpracování. Měkké kůže, leštěné dřevěné povrchy, sofistikovaná úprava kovových částí, to vše najdete uvnitř. Leccos je jinde, než byste čekali, ale s tím se setkáte u vozů s kořeny na britských ostrovech i u jiných značek (i když už dávno nemají britské vlastníky). Ruční řazení ovládáte pomocí táhel (nikoliv pádel) na volantu. Vypadají nezvykle, ale Bentley není v naší redakci poprvé, takže se už nepodivujeme. Ale věřte, že je stejně nebudete potřebovat, nebo jen proto, abyste si ověřili, že lépe a rychleji než automat vážně řadit nedokážete. Sportovní rukojeť páky převodovky má gravírovaný povrch, pedály jsou vrtané kovové. Kůže je k dispozici v sedmnácti barvách, interiér lze volit v dvoubarevném provedení.
Za tak krátkou dobu, po kterou měla redakce Bentley Continental GT Speed k dispozici na test, jsme příliš nevyzkoušeli, jak funguje špičková audiosoustava nebo ukládání vlastních zájmových bodů do navigačního systému. Rozhodně nás ale hluboce zasáhl mohutný výkon motoru, impozantní zrychlení a ohromující a nekončící síla, která vůz žene vpřed. To vše zasazeno do rozměrné, leč velmi nízko posazené karoserie vyvedené ve výstřední žluté barvě a korunováno luxusem sportovního střihu uvnitř. Na tuhle žlutou smršť se nedá jen tak zapomenout, i když jste ji řídili jen pár hodin.
Publikováno se souhlasem redakce časopisu AutoforDrive.