Audi A3 – test

Sdílejte tento článek na Facebooku

Do trojlístku největších konkurentů mezi prémiovými kompaktními vozy nám už v redakčních testech chyběla jenom nová Audi A3. Tento model představila automobilka loni na podzim, tedy pět let po posledním faceliftu a devět let od uvedení druhé generace. Současný model sice promítl do designu všechny důležité trendy posledních let, při jeho navrhování se ale neodehrály žádné kreativní kotrmelce, což ostatně u Audi ani nemají ve zvyku. I bez módních výstřelků je vzhled Audi A3 vysoce aktuální a použité konstrukce i technologie ji řadí mezi špičku v segmentu. Pro dva zcela nové modely – Mercedes-Benz třídy A a Volvo V40 bude silným soupeřem. Testovaný model:

motor: zážehový čtyřválec 1395 cm3

výkon: 90 kW/122 k při 5000 ot./min.

točivý moment: 200 Nm při 1400 ot./min.

rozměry: délka 4237 mm, šířka 1777 mm, výška 1421 mm

rozvor náprav: 2601 mm

Snižování hmotnosti, to je jedno z pravidel Audi při vývoji nových modelů. Tento trend se daří držet díky používání ultralehkých konstrukcí s vysokým podílem hliníku. Nová A3 tak váží pouze 1175 kg (oproti původnímu modelu ubrala na váze o 18 kilo), což je dobrý parametr nejen pro sportovnější vlastnosti, ale také pro ekonomičtější provoz. Také v oblasti zvukového komfortu je Audi nekompromisní. Zvukově izolační čelní sklo a dvojité těsnění nepropustí do kabiny žádné neharmonické tóny.

Vnější design A3 zapadá zcela přesně do současného charakteru značky. Široká příď, známá maska chladiče Singleframe s horizontálními lamelami, světlomety s diodovými trubicemi, všechno je v typickém duchu Audi. Nemusí to být nejlepší zpráva pro majitele větších modelů Audi, těch, kteří si zakládají na obrazu svého auta ve zpětném zrcátku řidiče před sebou. Odlišitelnost jednotlivých řad je tím totiž čím dál menší.

Uvnitř vozu vás čekají kvalitní materiály a tradičně výborné zpracování. Přístrojová deska natočená směrem k řidiči a široká středová konzola vytvářejí příjemné „pracovní prostředí“. Díky nahrazení ruční brzy elektromechanickou variantou je tu dostatek místa pro umístění ovládacího terminálu pro rozhraní MMI, které jsme vám již představili v modelech řady A6. Přístroje s černým podkladem a červeným podsvícením zdůrazňují dynamické rysy interiéru, a to zejména v kombinaci s červeným lakem karoserie testovaného vozu. Výdechy klimatizace připomínají letadlové motory, zajímavé je obložení s trojrozměrným efektem, který zajišťuje speciální fólie, dodávající povrchu skleněný vzhled.
Ve výběru barev a materiálů pro interiér máte k dispozici skutečně širokou paletu, potahy sedadel zahrnují možnosti od kombinace kůže a látky po nejjemnější Nappu. Pro ještě sportovnější vzhled si vyberte paket S line s černým interiérem včetně stropu nebo sedadly se stříbrným štepováním.
Zavazadlový prostor pojme 365 litrů obsahu, podlahu můžete umístit ve dvou úrovních a při sklopení zadních sedadel přepravit až 1100 litrů přepravovaných předmětů.

Nabídka motorů zahrnuje dva dieselové TDI a dva benzínové TFSI. Ve všech případech se jedná o čtyřválce zdvihového objemu od 1,4 do 2,0 l ve výkonovém spektru od 105 do 180 koní. V našem testu se ocitla verze 1,4 TFSI s výkonem 90 kW/122 koní. Přepracovaný motor, který ztratil na váze celých 21 kilo, zvýšil výkon a jeho deklarovaná spotřeba je 5,2 l/100 km. Naše spotřeba během testu byla v průměru 6 litrů, při dynamické jízdě, k níž Audi A3 často svádí, se zvýší na 7,5 – 8 litrů.

U motoru najdete řadu inovací, které snižují spotřebu paliva – začlenění sběrného výfukového potrubí do hlavy válců, nové hliníkové písty s téměř plochým dnem pístu, odlehčené turbodmychadlo a nový obtokový ventil. S tímto motorem dosahuje Audi A3 zrychení z 0 na 100 km/h za 9,3 sekundy. I když se jedná o nejslabší benzínovou variantu (v únoru přibude ještě motor 1,2 s výkonem 105 koní), dojmy z jízdy jsou celkem silné. Auto je mrštné a svižné, jízda s ním dynamická a řazení šestistupňovým manuálem přesné a rychlé v krátkých drahách. Na výběr máte ještě sedmistupňovou automatickou převodovku, kterou můžeme po mnoha redakčních testech v jiných vozech také vřele doporučit, záleží pouze na tom, jakému typu řízení (a řazení) dáváte přednost. Audi vám nabídne i pohon všech kol quattro, a to ve spojení s benzínovým motorem 1,8 TFSI.

Co je Audi drive select

Systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select je softwarový modul v centrální řídicí jednotce pro všechny datové sběrnice. Zahrnuje elektronický pedál plynu, elektromechanický posilovač řízení a převodovku S tronic. Tlačítkem volíte režim činnosti těchto systémů: comfort, auto, dynamic, efficiency nebo individual.
Do systému Audi drive select je možno integrovat elektromagnetické tlumení Audi magnetic ride se sportovním podvozkem. V tlumičích obíhá syntetický olej, v němž jsou rozptýleny drobné magnetické částečky o velikosti tři až deset tisícin milimetru. Přivedením napětí do cívky vznikne magnetické pole, v němž se částečky přemístí do kolmé polohy vůči proudu oleje, čímž zpomalí jeho pohyb v kanálech tlumiče. Ovládací modul průběžně analyzuje stav vozovky a styl řízení a během milisekund upravuje tlumicí síly. Můžete si zvolit jeden ze dvou režimů. V normálním režimu s vysokou viskozitou oleje dosáhnete vyvážených jízdních vlastností s vysokou úrovní komfortu. Ve sportovním režimu je olej méně viskózní a vůz odhalí svůj dynamický charakter pevným kontaktem s vozovkou. Reakce na řízení se dále zlepší, pohyby karoserie jsou výrazně potlačeny a cílené zvýšení tlumicí síly na jednotlivých kolech při rychlých průjezdech zatáčkou dodá vozu ještě větší dynamiku.

Základní cena testovaného modelu je 584 900 Kč a tento slabší benzínový motor můžeme pro Audi A3 doporučit jako dostatečně silný a živý. Pokud se nechystáte najezdit ročně větší počet kilometrů a chcete auto na jízdu na kratší vzdálenosti s několika delšími jízdami ročně, pak rozhodně stojí za to si spotřebu a návratnost investice do dražšího dieselu spočítat. Dieselová motorizace 1,6 TDI s menším výkonem (105 koní) stojí 612 100 Kč, silnější 2,0 TDI poskytuje výkon 150 koní, jeho cena je však o dalších sedmdesát tisíc vyšší.

Sdílejte tento článek na Facebooku
Předchozí článek
Následující článek