Mazda MX – 5 – test

Sdílejte tento článek na Facebooku

Jakmile vám svěží vánek na jaře rozčísne pěšinku, zatoužíte po autě, které by vám umožnilo užívat si těch prvních teplejších dnů a vychutnat si pocit, že se konečně můžete pořádně nadechnout. Kabriolet sice nenabízí každá automobilová značka, přesto je jich na trhu dost na to, abyste si mohli vybrat. Tentokrát ale pro vás máme skutečnou lahůdku – dnes téměř ikonický roadster Mazda MX-5. Testovaný model:

motor: zážehový čtyřválec 1798 cm3

výkon: 93 kW/126 k při 6500 ot./min.

točivý moment: 167 Nm při 4500 ot./min.

rozměry: délka 4020 mm, šířka 1720 mm, výška 1245 mm

rozvor náprav: 2330 mm

Snad je to tím rozkošným nosičem zavazadel na zádi, ale při pohledu na MX-5 si připadám trochu jako Ferda Mravenec, který si sbalí torničku, převáže ji řemínky a vyráží do světa. Mám také chuť vzít své saky paky a vydat se někam, kde se stýká nebe se zemí, slunce dramaticky zapadá za obzor a krásná Beruška čeká jen na to, až jí dokážete, kdo je tady skutečný světák.

Život motoristického novináře je ale mnohem prozaičtější, takže nechme básnění a podívejme se na fakta. Mazda MX-5 nemá na českém trhu přímou konkurenci, protože cenově je výrazně níž než prémiové roadstery, takže srovnávání třeba s jedničkovým kabrioletem od BMW nebo s Audi TT by hodně kulhalo, „Zetko“ nebo SLK už vůbec nepřipadají v úvahu.

Malý roadster MX-5 existuje ve dvou provedeních – jako kupé s pevnou skládací střechou, nebo se skládací plátěnou střechou. Právě druhá varianta byla v našem redakčním testu. Na výběr jsou dvě motorizace – 1.8 s pětistupňovým manuálem a 2.0 se šestistupňovou převodovkou. Rozdíl činí 31 koní výkonu a asi sto tisíc v ceně základního modelu. Testovaný 1.8i Roadster pořídíte od 559 900 Kč.
První generace (NA) přišla na trh v roce 1989 a vydržela devět let. Od začátku ji provázelo nadšení a automobilka pomalu nestačila vyrábět. Vpředu budily pozornost výklopné světlomety, místo klasického McPhersonu byl na přední nápravě použit lichoběžník, motor využíval elektronické vstřikování paliva. V roce 1999 byla na světě druhá generace (NB), která se od té první designově velmi lišila. Zmizela výklopná světla a vůz se více podobal většímu modelu RX-7. Současná třetí generace (NC) přišla na trh poprvé v roce 2005 a přinesla řadu technických změn. Na přední nápravě zůstal dvojitý lichoběžník, vzadu jej ale nahradil multilink a výrazně přibylo elektroniky. Systémy tak více zasahují do kontroly trakce a stability. O rok později přišla také úplná novinka – Roadster Coupé v podobě pevné skládací střechy. Je třídílná a složí se za pouhých 12 sekund.
Současný podvozek je dostatečně tuhý a jeho řešení je v sériových autech poměrně neobvyklé. Nabídne vám neobyčejně intenzivní kontakt se silnicí. Přestože stabilitu a prokluzování kol hlídá elektronika, je i tak zadní část auta trochu plavná, o to větší je s ním zábava, protože zadek utrhnete celkem snadno.

Velmi nízké sezení za volantem je pro starší osoby či robustnější jedince trochu problematické, pro zážitek ze sportovní jízdy je ale ideální. Přesné řazení, výborná odezva od volantu a ochotná reakce na plynový pedál, to vše se vám bude na MX-5 líbit. I když 126 koní slabšího motoru, který jsme testovali, není nic ohromujícího, tohle auto se vám bude líbit. Ani spotřeba vás nepoloží – naše průměrná v testu byla 8,7 l/100 km, trocha adrenalinu na okresce si vyžádá o cca 4 – 5 litrů víc, ale ani to není tak moc. Zvlášť ve srovnání s tím, co si s MX-5 užijete. Tak vzhůru za Beruškou!

Sdílejte tento článek na Facebooku
Předchozí článek
Následující článek