Renault Clio – test

Sdílejte tento článek na Facebooku

Clio je mezi automobily značky Renault již pomalu fenoménem. Má za sebou dvaadvacet let života a víc než jedenáct milionů prodaných kusů. Jeho design oslovuje i řidiče, kteří normálně dávají přednost velkým a robustním vozům. Odborníci oceňují jeho živost, prostornost (a to i přes délku pouhé 4 metry). U Renaultu jsou si toho vědomi a Cliu věnují náležitou pozornost. Čtvrtá generace se dle našeho soudu opět velice vydařila a k přitažlivému vzhledu nabízí i možnost neotřelé individualizace.V roce 1990 se Clio poprvé představilo zákazníkům jako nástupce modelu Renault 5, řadu zkušeností však poskytl model Renault 19. Už u jeho zrodu stála myšlenka malého auta s velkým vnitřním prostorem a rychlým zaváděním moderních technologií. Brzy se dočkalo dálkového zamykání dveří, elektrických oken nebo ABS. Rychle se objevily i sportovní verze. Druhá generace nabídla ke třem benzínovým i jeden dieselový motor, v roce 2000 se objevilo „supersportovní“ Clio V6 s výkonem 230 koní, s motorem umístěným v zadní středové poloze a náhonem na zadní kola. Třetí generace Clia pochází z roku 2005, oproti prvnímu Cliu je trochu větší (3,99 m) a sází na širokou nabídku motorizací a zavedení řady technických vymožeností a bezpečnostních systémů. Závěr roku 2012 je okamžikem nástupu zcela nového Clia, které zaujme na první pohled velice vydařeným designem. Renault se rozhodl zvýšit přitažlivost svých modelů. Clio dokazuje, že cíle bylo dosaženo.

Zvyšte přitažlivost

V září roku 2009, kdy Laurens van den Acker přebíral funkci ředitele designu Renaultu, dostal od generálního ředitelství překvapivě jednoduchý úkol: Navrhovat krásná auta. Nic víc. Avšak za tímto požadavkem, který vypadá až naivně, se skrývá velmi náročný úkol. Renault potřeboval zvýšit přitažlivost všech svých modelů. Propojit auta s radostí a emocemi, které vytvoří hodnotu značky a budou spouštěčem nákupu. Nové Clio tedy mělo přinést nejen vizuální identitu, ale také oživit design značky Renault. Zdá se nám, že se pan ředitel tohoto úkolu zhostil víc než dobře.

Prvky z krásného konceptu

Je patrné, že hlavní inspirace pro nové Clio vychází z charismatického konceptu DeZir, který byl ztělesněním dynamiky a ladnosti. Clio je pětidveřový sedan, jeho karoserie však působí jako třídveřová. Řeší tak zásadní rozpor, který býval obvyklý mezi původním pojetím designově čistého třídveřového vozu a praktickým zpracováním tvarů vozu pětidveřového. Výrazné je logo Renaultu, které je ještě podtrženo černým lesklým podkladem. Také hlavní barva, v níž se Clio uvádí na trh, červená Rouge Flamme, pochází z DeZiru.

Trochu delší a nižší, s možnostmi pro individualisty

Na délku sice nové Clio trochu narostlo, ale ne o moc, měří 4062 mm. Stabilitu, ale také sportovnější vzhled dodalo rozšíření rozchodů a snížení o 45 mm. Kliky zadních dveří jsou zapracovány do bočních oken, tím je dosaženo vzhledu kupé. Kola s větším průměrem jsou více posunuta směrem ven, čelní sklo se vysunulo kupředu.

Když si pořizujete auto, které si kupují miliony lidí, může vás odradit právě ta masovost jeho rozšíření. Pokud patříte spíš mezi individualisty, chcete se i autem v něčem odlišovat. Na to mysleli tvůrci Clia a nabízejí řadu prvků, které vaše auto změní v originální kousek. Ve třech stylových řadách – Trendy, Sport – Elegant se můžete realizovat v rámci vlastní fantazie a vytvořit si svůj vlastní návrh Clia. Na výběr jsou dekorační prvky pro exteriér (různé barvy a chromované doplňky), tři typy polepu střechy, čtyři barvy a dvě barvy diamantového efektu na ráfcích kol, barevné prvky v interiéru a čtyři provedení interiéru pro sladění palubní desky, čalounění a dveřních výplní.
V interiéru nepřekvapí řada odkládacích přihrádek, v základu jsou elektricky ovládaná zrcátka, nebo volant nastavitelný ve dvou směrech.

Diskotéka pro pokročilé

Renault si dobře uvědomuje, že menší modely jsou hlavně v hledáčku mladých aktivních zákazníků, a proto nezapomíná, že multimediální systémy jsou pro ně velmi důležitým ukazatelem pro výběr. Důležitým aspektem je kvalita reprodukce hudby i kompatibilita médií, z nichž lze přehrávat. Systém Media NAeV je integrovaný do středového čelního panelu palubní desky a sériově jím budou vybaveny dvě úrovně výbavy ze tří. Ovládá se 7 palcovým dotykovým displejem a zahrnuje rádio a technologii Bluetooth®, přenosné zařízení připojíte přes USB a Jack, které jsou umístěny na čelním panelu. Navigaci Nav N Go můžete aktualizovat pomocí USB portu a internetového rozhraní. Clio nabízí u všech verzí zvukový systém Renault Bass Reflex, integrovaný do reproduktorů v předních dveřích. Použití tohoto systému s akustickými trubicemi má v Cliu automobilovou světovou premiéru. V průběhu roku přibude do nabídky systém R-Link, který pomocí integrovaného tabletu nabídne skutečné propojení auta s běžným životem.

Dva nové úsporné motory

Pod kapotou můžete mít nový benzínový motor Energy TCe 90 – tříválec s turbokompresorem se zdvihovým objemem 898 cm3 a systémem Stop & Start s výkonem 90 koní při 5 250 ot./min a točivým momentem 135 Nm při 2 500 ot./min, nebo dieselový Energy dCi 90 – novou verzi motoru 1,5 dCi s výkonem 90 koní a se systémem Stop & Start, čtyřválec se zdvihovým objemem 1,5 litru s točivým momentem 220 Nm dostupným od 1 750 ot./min.
Trojlístek doplní v polovině letošního roku benzínový čtyřválec TCe 120 se zdvihovým objemem 1,2 litru, benzinový turbomotor s přímým vstřikováním a výkonem 120 koní dosahující točivého momentu 190 Nm od 2 000 ot./min. Nabídka zahrnuje ještě benzínový motor 1,2 s výkonem 75 koní a diesel 1,5 dCi o výkonu 75 koní, motorizace určené pro základní model ve výbavě Authentique.

Zdokonalený podvozek

Na otázku ohledně podvozku a jízdních vlastností nám odpověděl Pascal Lier – inženýr pro užitkové vlastnosti vozidla: „U nového Clia jsme se zaměřili především na zdokonalení podvozku uznávaného pro svou vyváženost a účinnost na vozovce. Po vzoru designu jsme do něj chtěli vložit více emocí, tzn. přidat k jízdě nadšení, a to prostřednictvím našich technických řešení. Nejprve jsme se snažili vylepšit svižnost při nízké rychlosti, aniž by to narušilo vynikající stabilitu při vyšší rychlosti. U nového Clia je řízení přesnější a citlivější než u Clia III. Řízení vykazuje okamžitější odezvu. Naproti tomu si udržuje určitou setrvačnost a progresivitu, které u řidiče vzbuzují důvěru. Tato typizace zajišťuje velkou přesnost a rovněž přirozené držení přímého směru a přináší značnou volnost při změnách směru. Nové Clio je stále ohleduplné a bezpečné, nikdy se nechová prudce, zejména při velmi rychlých nebo nepřiměřených korekcích. Přináší však značnou živost, která ještě zvětší potěšení z jízdy.“

Nové Clio nás potěšilo ve všech směrech. Líbí se nám design, mrštnost a jízdní vlastnosti. Cena modelu začíná na příznivých 229 900 Kč, cena modelu s úspornými motory se však bohužel vyšplhá na 289 900 Kč za benzínový tříválec a 349 900 Kč za úsporný diesel, s nímž slibuje Clio snížit spotřebu na 3,6 l/100 km v kombinovaném provozu.

Sdílejte tento článek na Facebooku
Předchozí článek
Následující článek