Nová Carrera byla bezesporu velkým krokem vpřed v konstrukci i technologiích. Donedávna však nový model existoval jen s tradičním pohonem zadních kol. Ostatně Porsche zařadilo sériově pohon všech kol do modelu 911 v roce 1988, to znamená pětadvacet let po prvním uvedení (i když v závodních vozech byl již používán). Na výběr je nyní s pohonem všech kol kupé i kabriolet, a to ve verzi 4 nebo 4S. Do redakčního testu dorazila verze 4S v barvě, která připomínala slunce zasvitnuvší do nevlídných dnů. Testovaný model:
motor: zážehový šestiválec 3800 cm3
výkon: 294 kW/400 k při 7400 ot./min.
točivý moment: 440 Nm při 5600 ot./min.
rozměry: délka 4491 mm, šířka 1852 mm, výška 1296 mm
rozvor náprav: 2450 mm
Porsche Carrera je dnes model nabízející stejně luxusní interiér a výbavu jako velké limuzíny, což možná není pro motoristického nadšence úplně nutné, vzhledem k ceně je ale vysoká úroveň materiálů i zpracování naprosto na místě. Vzhledem k velikosti auta a jeho sportovnímu duchu bych ale možná trochu ubral tlačítek. I když v modrožlutém provedení interiéru vypadala přístrojová deska mimořádně dobře.
Technologie a systémy
Carrera s pohonem všech kol ubrala oproti předchozímu modelu 65 kilo na váze a využívá všech nových technologií, které už byly představeny v základní verzi. Ve standardu má sedmistupňovou manuální převodovku, což je skutečný unikát, testovaný vůz byl ale řazen příplatkovou dvouspojkovou převodovkou PDK, jejíž řazení je bezchybné, hladké, rychlé a pádla pod volantem pro manuální řazení jsou tu především pro zvýšení vašeho požitku z řízení. Verzi 4S pohání plochý benzínový šestiválec boxer uložený vzadu a nabízí výkon 400 koní, zrychlení z nuly na stovku za 4,1 sekundy a maximálku 299 km/h.
Pohon všech kol zajišťuje systém PTM (Porsche Traction Management), tj. elektronicky řízená lamelová spojka + elektronicky řízené uzávěry diferenciálu a protiprokluzový systém. Při vyhodnocování jízdních podmínek pracuje systém s informacemi od senzorů, které sledují otáčky všech kol, podélné a příčné zrychlení a úhel natočení volantu. Podle toho systém rozděluje hnací sílu mezi nápravy. Práci systému můžete nově sledovat na palubním počítači, kde vás indikátor informuje o okamžitém rozdělení točivého momentu.
Praxe a emoce
Teorie vám na kluzké silnici moc nepomůže, reálné zásahy „čtyřkolky“ ale do jisté míry ano. Projíždění zatáčkami si můžete dovolit ve vyšší rychlosti, než byste mohli doufat. Se „zadokolkou“ byste si sice mohli na namoklý povrch troufnout, ale pokud nejste mistři světa v driftu, ocitli byste se dost možná v příkopu (v lepším případě). Ostatně něco jiného je řízený smyk na suchu a neodvratitelné působení přírodních zákonů de facto na vodě.
Zážitky s Carrerou 4S byly i v tom mokru vzrušující a rozdíl mezi oběma typy pohonu oceníte právě na extrémním povrchu. Konec konců Porsche pořádá pro své zákazníky adrenalinovou školu smyku ve Finsku přímo na zamrzlém jezeře za polárním kruhem. Ty nejpozitivnější emoce pak pomůže podpořit speciální výfuková soustava (příplatek v hodnotě cca 60 tisíc) se dvěma výfukovými větvemi a koncovkami v působivém designu. Po stisknutí tlačítka dopřeje vašim uším vzrušivý jadrný zvuk, kterým si kromě jiného nakloníte taky všechny malé kluky široko daleko.