Passat Alltrack je podobně jako u Audi Allroad nebo u škodovek Scout kombi verze na zvýšeném podvozku, zpravidla s pohonem všech kol. Tuto „odnož“ má ostatně v nabídce třeba i Volvo ve svém modelu XC70. Smysl tohoto vozu můžeme hledat třeba v použití pro „salesmany“, kteří se o víkendu rádi převlečou do sportovního. Výrobce jej označuje také za vůz pro lyžaře, sportovce, sběratele či dokonce lovce. Testovaný model:
motor: zážehový čtyřválec 1984 cm3
výkon: 155 kW/210 k při 5300 – 6200 ot./min.
točivý moment: 280 Nm při 1700 – 5200 ot./min.
rozměry: délka 4771 mm, šířka 1820 mm, výška 1513 mm
rozvor náprav: 2710 mm
Nabízí velký zavazadlový prostor, dobré předpoklady pro pohodlnou jízdu na delší vzdálenosti, ale také schopnosti pro překonání úseků na zhoršeném jízdním povrchu. Nelze od něj očekávat vlastnosti SUV, neřku-li off-roadu, takže se s ním nebudete pouštět do lesa, do bahna či na skály. Zdálo by se, že v době, kdy jsou na trhu velká i menší SUV či crossovery, nemá takový model velký význam. Pokud ale budete dobře sledovat reakce okolí, zjistíte, že by po něm řada mužů toužila. Je spousta aut, která vzbuzují obdiv, jiná nechávají lidi chladnými a menší část je zaujme natolik, že se s vámi pouštějí do řeči a vyzvídají – na kolik takové auto přijde, jak se vám s ním jezdí, jakou má spotřebu atd. Často se dozvíte, že o něčem podobném takový „zájemce“ vážně uvažuje. Passat Alltrack patří mezi ně. Fleetový matador Passat zkrátka ve své oplastované verzi vyvolává emoce, o kterých se klasické verzi nezdá.
Design Passatu je nenápadný a uhlazený, jak se v této třídě sluší. Když si ale prohlédnete Alltrack, zjistíte, že decentní oplastování a výrazné přední a zadní kryty z něj udělaly mnohem zajímavější objekt. Méně je vidět, ale o to více oceníte při jízdě po nezpevněných cestách, ochranný kryt spodku vozu z ocelového plechu. Nájezdové úhly (vpředu 16 stupňů, vzadu 13,6 stupňů) sice neumožní jízdu v náročném terénu, stejně jako přechodový úhel 12,8 stupňů nebo světlá výška 165 mm, ale i při přejezdu kamenité cesty nebo velkých výmolů, na které byste si jinak netroufli, jistě oceníte skutečnost, že podvozek je dobře chráněn proti poškození. Režim pro jízdu v terénu přebírá Alltrack od modelů Tiguan a Touareg.
V současné nabídce máte na výběr dva vznětové motory TDI, které nabízejí nejvyšší výkon 103 kW/140 k a 125 kW/170 k a přeplňovaný zážehový motor 2.0 TSI s nejvyšším výkonem 155 kW/210 k. Oba diesely jsou řazeny šestistupňovou automatickou převodovkou DSG a všechny modely mají pohon všech kol 4Motion, který využívá známou lamelovou spojku a elektronickou uzávěrku diferenciálu XDS.
V našem redakčním testu se ocitl výkonný čtyřválcový benzín o objemu 2 l, a to v kombinaci se šestistupňovou převodovkou DSG. Automat řadil hladce a dobře, jak jsme u této převodovky zvyklí i z jiných modelů, snad jen s výjimkou rozjezdů, kdy bylo cítit lehké škubání, které nás přinutilo výrazně odlehčit nohu na plynu. Spotřeba vás u tohoto motoru příliš nenadchne, v našem redakčním testu to bylo 12 litrů ve městě a na dálnici 10 l/100 km.
Interiér Alltracku se neliší od klasického Passatu (nechybí ani analogové hodiny uprostřed palubní desky), jen při nastartování se vám na displeji palubního počítače zobrazí, že se jedná o Alltrack. Proti jeho uspořádání nelze mít jedinou námitku, vše je velmi přehledně umístěno, ovládání intuitivní, s tlačítky si rychle poradí nejen řidiči zvyklí na vozy koncernu VW. Navíc je oproti sedanu či kombi ještě tlačítko off-road, které vám ulehčí jízdu po rozbahněných nebo kluzkých cestách. Zapojí asistent pro rozjezd do kopce, asistent pro sjíždění svahů, upravuje zásahy ABS, zajišťuje plynulejší rozjezd na zhoršeném povrchu.
Verze, kterým se říkává outdoorové, zákazníky stále zajímají. Řada značek má tyto zvýšené modifikace svých úspěšných modelů v nabídce. Mnozí přidávají kromě decentního oplastování také pohon všech kol a funkce pro překonávání obtížnějších povrchů, řada z nich, včetně Volkswagenu, také doplňkovou výbavu pro využití pro sportovní aktivity, jako jsou speciální nosič lyží a snowboardů, fixační program s volitelnou výškou dna zavazadlového prostoru nebo rohože na sportovní boty pro ochranu zavazadelníku.
Testovaná benzínová motorizace Alltracku vás vyjde v základu na 932 900 Kč, dlužno ale přiznat, že řadu zajímavých prvků najdete již v sériovém modelu, jako automatickou dvouzónovou klimatizaci nebo podélný střešní nosič, samozřejmě jich ještě dost zbývá na výběr, z těch nejdražších například kožené čalounění, navigační systém, adaptivní podvozek nebo bi-xenonové světlomety.
Publikováno se souhlasem redakce časopisu AutoforDrive.