Malé SUV C4 Aircross, s nímž přišel loni Citroën, jsme již testovali v benzínové verzi s pohonem předních kol. Tato varianta, kterou pravděpodobně zvolí hlavně ti, kterým jde o cenu a jezdí hlavně po silnici, nejraději ve městě a ne zase tak často, je nejlevnější základní verzí. Když vám jde o pohon všech kol, slušnější výkon a úsporný provoz, zvolíte výkonnější turbodiesel 1.8 HDi 4WD. Ani potom ale nemusíte zruinovat svůj rozpočet, protože ceny Aircrossu patří mezi konkurenčními modely k nejpříznivějším. A proč tichošlápek? Zvuk turbodieselu 1,8 je tak tichý, že si jej klidně spletete s benzínovým motorem. Testovany model:
motor: vznětový čtyřválec turbodiesel 1798 cm3
výkon: 110 kW/150 k při 4000 ot./min.
točivý moment: 300 Nm při 2000 – 3000 ot./min.
rozměry: délka 4341 mm, šířka 1799 mm, výška 1625 mm
rozvor náprav: 2670 mm
Vzhled auta, které nezapře spřízněnost s japonským ASX z dílny Mitsubishi, je velmi povedený a přitažlivý. Nesází na robustnost a agresivnost výrazu, které ve třídě SUV potkáváme nejčastěji. Přední část spojuje rysy sedanu C4 s výjimečností modelu DS3, které bezpečně rozpoznáte na tvaru šípů na kapotě i na vertikálních LED diodách pro denní svícení. V zadní části zase rozeznáte tvar obrácené žraločí ploutve na zadním okénku, který opět pochází z DS3. Terénní geny zase reprezentují rozšířené podběhy kol a především velká litá kola s designem charakteristickým pro moderní vozy Citroënu.
Délka 4,34 m předurčuje C4 Aircross pro jízdu v městských ulicích. Zavazadlový prostor sice místem zrovna nehýří, nabízí 442 litrů objemu (bez náhradního kola, s náhradním kolem 416 l), ale ve své třídě o něco předčí konkurenci (například Yeti má objem zavazadlového prostoru 416 l bez rezervního kola, s rezervou je to 321 l). Interiér je téměř navlas podobný s ASX a vzhledem k cenové kategorii je zcela odpovídající co do bohatosti výbavy. Plasty jsou na omak příjemné, a pokud si chcete interiér ozvláštnit, pak máte na výběr nejen panoramatickou prosklenou střechu, ale také její LED diodové osvětlení v několika stupních intenzity.
C4 Aircross využívá na přední nápravě pseudoMcPherson a vzadu víceprvkovou nápravu se širokým rozchodem a zkrutným stabilizátorem. Odpružení je naladěno tak, aby umožnilo komfortní jízdu a současně snížilo naklánění karoserie, úplně se mu však zejména v zatáčkách nevyhnete. Při jízdě po nerovnostech zaznamenáte mírné odskakování zádě.
Testovaný turbodiesel s proměnlivým časováním ventilů (s výkonem 150 koní) je pro Aircross zcela vyhovující. Jak bylo řečeno v úvodu, vyznačuje se velmi tichým chodem s nízkou úrovní vibrací, kromě toho potěší i nízkou spotřebou, která je 5,6 l/100 km. Řadí se šestistupňovou manuální převodovkou s dlouhými převody, přičemž ideálně se motor chová v otáčkách mezi 1700 – 2000. Je ale dostatečně pružný, takže rozsah využitelných otáček je samozřejmě větší. Jedná se o vrcholnou motorizaci, 150 koní je maximální výkon, přičemž u benzínového motoru je to pouze 117 koní. Ve srovnání s předchozím testovaným zážehovým motorem bychom doporučili jednoznačně turbodiesel, záleží ale na tom, jaké jsou vaše požadavky na cenu a spotřebu. Mimo Evropu bude v nabídce také benzínový dvoulitr s výkonem 150 koní, automobilka ale patrně na starém kontinentu nepředpokládá zájem o tento agregát, proto jej do zdejší nabídky nezařadí.
C4 Aircross je jedním z nejhezčích malých SUV. Při jeho výběru si ale musíte dobře ujasnit, co vlastně od auta očekáváte. Dost možná vám bude úplně stačit slabší benzínová verze s pohonem předních kol, kterou pořídíte výrazně levněji než „čtyřkolkový“ turbodiesel, ten vám ale zase nabídne dynamičtější jízdu a všechny výhody kultivovaného naftového motoru.
Publikováno se souhlasem redakce časopisu AutoforDrive.