Škoda Rapid Spaceback

Sdílejte tento článek na Facebooku

Rapid je první karosářskou verzí hatchbacku u značky Škoda. Vedle dosud nabízeného liftbacku je tato varianta výrazným osvěžením modelové řady. Jakkoliv vám mohl připadat liftback trochu usedlý, tahle nová škodovka má dynamický design a v provedení se skleněnou panoramatickou střechou, která přechází do prodlouženého skla pátých dveří, působí vysloveně sportovním dojmem.Rapid se od ostatních hatchbacků, které jsou na trhu, odlišuje bočním profilem. Třetí okno a protaženější tvar zádi mu dodávají docela působivý, neotřelý vzhled. Kromě toho samozřejmě prospívá i místu na zadních sedadlech – cestující tu budou mít logicky více místa než v klasickém hatchbacku s prudce se svažující střechou. Zejména v červeném provedení laku karoserie v kombinaci s prosklenou střechou i o 10 cm prodlouženým pátým oknem to Rapidu velmi sluší.

Spaceback je sice o 18 cm kratší než liftback, neznamená to ale omezení prostoru pro cestující. Trochu se zmenšil kufr na výsledných 415 litrů, což je ovšem v této třídě slušný parametr. Celková délka je 4304 mm, rozvor má 2602 mm. Byl zkrácen zadní převis, a to znamená nejen energičtější profil, ale také lepší jízdní vlastnosti díky stabilnější zádi. Uspořádání vnitřního prostoru potěší i dlouhány a tlouštíky. Dostatek místa na hlavu, velkorysé místo na kolena v druhé řadě sedadel (dokonce víc než u liftbacku). Otvorem v místě loketní opěrky můžete protáhnout delší předměty ze zavazadelníku (můžete tak přepravovat například lyže).

Příjemnou zprávou je možnost volby řady příplatkových prvků, mezi něž patří i speciální xenonové výbojky v hlavních světlometech, které jsou levnější než konvenční systém xenonových světlometů. Vylepšení jsou znatelná i v interiéru. Nové dekorační lišty, nové potahy sedadel, příplatkový palubní počítač nebo výškově nastavitelné sedadlo řidiče a tříramenné volanty nastavitelné v obou směrech. Můžete přiobjednat i paket chromových prvků či navigaci.

Tím ale výčet novinek nekončí. Nejen že si můžete Rapid Spaceback vyparádit, ale do nabídky přibyl nově také dieselový motor 1.6 TDI s výkonem 90 koní. Škoda také jinak vyladila podvozek – optimalizovala nastavení tlumičů, místo elektrohydraulického posilovače použila elektromechanické servořízení (programově řízený elektromotor, který reaguje na aktuální rychlost jízdy).
Řada pověstných „chytrých vychytávek“ i ve Spacebacku zůstala, takže můžete mít horizontálně dělitelný zavazadlový prostor (mezipodlahu), nechybí škrabka na led ve víčku palivové nádrže, reflexní vesta pod sedadlem řidiče, oboustranné dno zavazadelníku (guma/koberec) a v nabídce je i promyšlený síťový program, který pořádkumilovným řidičům rozhodně doporučujeme.

Dojem z designu, prostoru i uspořádání je výborný. Skoro by se chtělo zapochybovat, zda si někteří zákazníci po vyzkoušení této novinky ještě budou chtít koupit Rapid v provedení liftback. Ale nenechte se mýlit, touha po co největším kufru je někdy silnější než všechno ostatní, a tak se dá očekávat, že se naplní plány automobilky – liftback bude pro starší a čistě praktické řidiče, spaceback si koupí mladší a energičtější zákazníci.

Mají na výběr ze dvou dieselových a čtyř benzínových motorů, které budou řazeny pěti nebo šestistupňovými manuálními převodovkami, některé umožní i volbu automatické sedmistupňové dvouspojkové převodovky DSG. V ceníku najdete i ekologickou verzi GreenLine s naftovým motorem 1,6 TDI 66 kW. Právě rozsah motorizací je další bod, který od nás Rapid Spaceback dostává.

Benzínové motory

Základem je motor 1,2 MPI s výkonem 55 kW/75 k. Atmosférický tříválec je řazen pětistupňovým manuálem a slibuje spotřebu 5,8 l/100 km. Čtyřválec 1,2 TSI je k dispozici ve dvou výkonových verzích. Slabší (63 kW/86 k) je k dispozici s pětistupňovou manuální převodovkou a výkonnější varianta (77 kW/105 k) se šestistupňovým manuálem. Vrcholem nabídky benzínových motorů je čtyřválec 1,4 TSI s výkonem 90 kW/122 k, a ten bude k mání výhradně s výborným sedmistupňovým automatem DSG. V rámci testovacích jízd jsme vyzkoušeli silnější variantu čtyřválce 1,2, která se nám zdá pro Rapid Spaceback ideální. Pokud vám ale půjde hlavně o cenu, pak není od věci ani základní tříválec, jehož chod jsme již vyzkoušeli ve verzi liftback a na vůz této velikosti (a hlavně pohotovostní hmotnosti, která je s tímto motorem pouhých 1130 kg) také stačí. Zaznamenali jsme i pochvalné vyjádření kolegů, kteří testovali nejsilnější benzín s automatem, tam ale samozřejmě už budete muset trochu víc připlatit, a tak tato motorizace asi bude spíše stranou zájmu.

Dieselové motory

V nabídce je 1,6 TDI ve dvou výkonových verzích – 66 kW/90 k a 77 kW/105 k. V obou případech obstarává řazení pětistupňový manuál, přičemž u slabší verze můžete volit příplatkový automat DSG, u silnější to možné není.
Pokud preferujete naftové agregáty jen kvůli spotřebě, pak stojí za zvážení, jaký je váš roční nájezd kilometrů a porovnání úspory s pořizovací cenou jednotlivých verzí. Benzínové motory se totiž úsporným provozem téměř blíží těm dieselovým (udávaná spotřeba je 5,8 – 5,1 – 5,4 a 5,8 l/100 km u benzínových proti 4,5 a 4,4 l/100 km u dieselových variant). Úspornost motorů ve všech provedeních znamená další palec nahoru pro Rapid Spaceback.

V oblasti bezpečnosti nabízí Škoda u tohoto modelu řadu aktivních i pasivních prvků, umožňuje i příplatkovou výbavu. Je tak k dispozici kontrola tlaku v pneumatikách, asistent rozjezdu do kopce, také xenonové výbojky a mlhové světlomety, ve standardu je sada šesti airbagů (okenní airbagy chrání i cestující vzadu), bezpečnostní pásy jsou vpředu výškově nastavitelné, s přitahovači s omezením síly přitažení. Nechybí ani úchyty ISOFIX pro dětské autosedačky.

Rapid Spaceback začíná s cenou na 269 900 Kč v akční výbavě Fresh s tříválcovým benzínovým motorem 1,2 MPI. S dieselovým motorem 1,6 TDI 66 kW je nejnižší pořizovací cena 358 900 Kč. Speciální nabídka StylePLUS je určena pro zákazníky, kterým jde také o styl a design, a zahrnuje kromě jiného i panoramatickou střechu, černé doplňky, sedmnáctipalcová kola a dekorace v interiéru z paketu Dynamic. V této výbavě zaplatíte nejméně 329 900 Kč za motorizaci 1,2 TSI 63 kW.

Sdílejte tento článek na Facebooku