
Audi A3 Limuzína 1.8 TFSI Testovaný model: motor: zážehový čtyřválec 1798 cm3 výkon: 132 kW/180 k při 5100 – 6200 ot./min. točivý moment: 250 Nm při 1250 – 5000 ot./min. rozměry: délka 4456 mm, šířka 1796 mm, výška 1416 mm rozvor náprav: 2637 mmTřída kompaktních sedanů zaznamenala výraznou posilu v podobě nové Audi A3 ve čtyřdveřovém provedení, která je označována jako Limuzína. Je to poprvé, co se objevuje sedan od Audi v této třídě, ale rozhodně netrpí žádnými bolestmi začátečníků. V redakčním testu jsme prověřili především komfort pro cestující a jízdní vlastnosti.
Design působí svěže a dynamicky, tím víc se těšíme, až do nabídky přibude také verze S3 s výkonem 300 koní. Základem je ultralehká konstrukce, na kterou je Audi právem pyšná. Daří se díky ní významně snižovat hmotnost vozů a A3 není výjimkou. Limuzína v základní verzi váží pouze 1250 kilo, což je vzhledem k jejím proporcím slušný výsledek. Podílí se na něm nejen vysoký podíl hliníku, ale také vyspělé technologie spojování jednotlivých dílů, což má za následek nejen snížení hmotnosti, ale také neobyčejně plynulé spoje a minimální velikost spár. I to řadí A3 mezi prémiové modely. Další na řadě je akustický komfort, který zajišťuje zvukově izolační čelní sklo a nové těsnění. Na hluk v kabině jsme si během testu rozhodně stěžovat nemohli.
Čtyřdveřová A3 má všechny znaky typické Audi limuzíny, jen je o trochu menší. Známé provedení masky chladiče s působivým designem světlometů, kterým nechybí xenony, LED diody a řada automatických funkcí, jí velmi sluší. Mimochodem, „hra“ Audi se světlomety nás fascinuje už delší dobu a tahle malá limuzína není výjimkou.
Působivý profil neplýtvá skleněnými plochami, čímž narůstá vnímání vozu jako luxusní limuzíny. Svažující se střecha vypadá skvěle, trochu ale ubírá místo nad hlavou cestujícím na zadních sedadlech. Celé to působivě uzavírá výrazně tvarovaná záď s decentním difuzorem a dvojitou koncovkou výfuku.
V interiéru, který je zcela v duchu designu Audi, ocení vysokou míru pohodlí řidič i spolujezdec. Jejich sedadla jsou mnohostranně nastavitelná, to se týká i bederní opěrky a nastavitelná je i loketní opěrka. Méně nadšeni budou cestující vzadu, protože rozměry vozu jsou v tomto směru přece jen trochu limitující. Tradičně velmi pozitivně hodnotíme dobře čitelné přístroje v kapličce před řidičem, a to včetně středového informačního displeje, který je umístěn mezi tachometrem a otáčkoměrem. Výdechy klimatizace s vrtulovými mřížkami už dobře známe, stejně jako výsuvný panel multimediálního systému MMI. Povedený interiér můžete volit v několika provedeních, k dispozici jsou i kožená sedadla nebo dvoubarevné řešení výbavy. Zavazadlový prostor nabídne velmi slušný objem 425 litrů, po sklopení zadních opěradel naroste až na 880 l.
V testu jsme měli nejsilnější benzínový motor, čtyřválec 1.8 TFSI, k jehož projevu nemáme nejmenší námitku, i když to asi nebude nejžádanější motorizace vzhledem k pořizovací ceně. Jeho hladký chod, spolupráce s výborným sedmistupňovým dvouspojkovým automatem S tronic a působivý projev při akceleraci (zrychlení z nuly na stovku za 7,3 s) nemají chybu. Velmi dobrá je i kombinovaná spotřeba 5,6 l/100 km. Kromě tohoto vrcholného řadového čtyřválce s přímým vstřikováním benzínu a přeplňováním turbodmychadlem máte na výběr ještě dvě výkonově slabší benzínové jednotky TFSI a dva dieselové motory TDI.
Standardně je u Audi A3 hnaná přední náprava, u nejvyšších motorizací je ale k dispozici i pohon všech kol quattro (píšeme o něm i v příloze AutoforSnow, pozn. red.). Snadné manévrování, parkování i jízda ve městě jsou vzhledem k velikosti vozu nasnadě, chování v dálniční rychlosti nečiní potíže, sprint na okresce by byl s pohonem všech kol dynamičtější (testovaný vůz byl s pohonem předních kol), nicméně chování v zatáčce je předvídatelné a dobře zvládnuté díky elektrické uzávěrce diferenciálu. Přejezdy nerovností dobře tlumí čtyřprvková zadní náprava s podélnými a příčnými rameny a komfortně naladěnými tlumiči.
I v této kategorii nabízí Audi příplatkový systém volby režimů jízdy (comfort, auto, dynamic), známý Audi drive select. Stejně tak je možno volit i řadu vyspělých asistenčních systémů Audi pro zvýšení bezpečnosti i multimediální výbavu pro přehrávání médií i širokou konektivitu a 4G připojení k internetu.
Cena Audi A3 v provedení Limuzína začíná na 614 900 Kč v motorizaci 1.4 TFSI (125 k), testovaná vrcholná benzínová motorizace 1.8 TFSI je v ceníku od 749 900 Kč.