Spojení Mercedes-Benz a AMG vyvolává vzrušující napětí ve všech motoristických nadšencích. Ti totiž vědí, oč jde. Tři písmenka, která reprezentují vozy s nejvyššími výkony, mimořádné luxusní sportovní automobily určené pro zazobané milovníky adrenalinové jízdy. Tady je zbytečné bavit se o objemu kufru nebo ekonomické jízdě. I když letos i AMG mluví o ekologické jízdě a úspornějším provozu, cílem aut s ostře řezaným logem je i nadále maximální výkon a požitek z jízdy.Testovaný model:
Mercedes-Benz ML 63 AMG 4MATIC
motor: zážehový osmiválec 5461 cm3
výkon: 386 kW/525 k při 5250 – 5750 ot./min.
točivý moment: 700 Nm při 1750 – 5000 ot./min.
rozměry: délka 4804 mm, šířka 1926 mm, výška 1796 mm
rozvor náprav: 2915 mm
Robustní SUV Mercedes-Benz třídy M je na trhu ve své třetí generaci. Spojení rozměrného vozu, jehož karosérie nepůsobí zrovna aerodynamicky, s atributy charakteristickými pro AMG vám může připadat trochu nelogické, ale to jen do té doby, než si sednete za volant a sešlápnete plyn. Zvuk, který se ozve z výfuku, vám vyrve z těla srdce i mozek a vy se budete jako malý kluk těšit na každou křižovatku, kde tohle impozantní forte předvedete dalším a dalším ohromeným kolemjdoucím. Teprve když si otevřete okénko, zjistíte, že odhlučnění kabiny je skutečně špičkové a k vám doléhá jen odvar toho, co si užívají lidé venku. A to jste ještě pořádně nevyzkoušeli akceleraci, brzdy ani dynamickou jízdu.
Nová tvář třídy M je ostřejší a výraznější než u předchozí generace, a ve spojení s AMG je to znát ještě citelněji. Jakmile někdo v zrcátku zahlédne jeho přední masku a uslyší burácivý zvukový projev, zaručeně se s vámi nepustí do souboje. Ve většině případů by to bylo skutečně zbytečné, protože 525 koní pod kapotou vymrští tenhle dvou a půl tunový kolos z nuly na stovku za 4,8 sekundy a zrychlení masivně pokračuje i když se blížíte k dvoustovce. Otestovat tenhle nadpozemský vůz na české dálnici v podstatě není možné, protože na rychlostním limitu je za okamžik a pak už můžete jedině sledovat, kde jsou kamery a radary. Jediná možnost je u německých sousedů, na jejichž dálnice jsme se také vypravili.
Jakmile ujedete pár stovek kilometrů, máte pocit, že pro tohle auto není nic nemožné. Lehkost, s níž předjedete kohokoliv i v táhlém kopci, způsob, jakým auto drží stopu a jak excelentně brzdí bez sebemenší známky vadnutí, to vše vás posunuje do vyšších sfér. Přitom netrpíte žádným nepohodlím, vaše kostrč není permanentně atakována každým kamínkem na silnici, kolena i lokty mají dost místa, a přitom se ve sportovních sedadlech potažených perforovanou kůží cítíte díky výbornému bočnímu vedení naprosto sebejistě. Jízdní stabilita, odolávání bočnímu větru, zátah motoru, hladkost řazení, to vše nemá chybu.
Podobnou euforii nezažijete na okreskách, protože pro tento druh silničního sportu přece jen ML není ideální. Zkrotit rozměrnou řítící se masu není tak jednoduché a fyzikální zákony k tomu mají také co říci. I když je průjezd zatáčkami sebejistý, přece jen cítíte, že s tak vysokým a těžkým autem si nemůžete dovolit tolik, kolik by chtěl dravý osmiválec s obrovským točivým momentem 700 Nm.
Za volantem auta tak nabitého energií ale musíte být připraveni zaplatit za vzrušující jízdu nějakým tím litrem benzínu (ještě k tomu 98 oktanového) navíc. Konkrétně v našem testu byla spotřeba na dálnici 15,2 l a průměrná po dobu testu 16,3 l. Což neznamená, že nelze jezdit úsporněji, ale věřte, že se vám nebude chtít. Na ML 63 AMG budete hledat nedostatky jen těžko, i když by nás potěšila trochu větší zpětná zrcátka a jednodušší ovládání zadního stěrače. Také pokud budete chtít tímto svalnatým autem zapůsobit na nějakou plavovlásku, připravte se na džentlmenskou asistenci při nástupu i výstupu, protože nástupní hrana je dost vysoko.