Dobrodružství s Range Roverem

Sdílejte tento článek na Facebooku

Obří SUV jako je Range Rover si žádají testování v extrémních podmínkách. V létě nezbývá než zajet za tím účelem do pouště, v lednu však stačí obyčejná česká zima. Ideální testovací podmínky jsme nalezli v šumavských hvozdech. Proto jsme nový Range Rover podrobili nekompromisní zátěži off-roadového parku i přirozeným nástrahám záludné tuzemské přírody, abychom se jako Artušovi rytíři bez bázně a hany vrátili a prozradili vám, proč jsou z nového Range Roveru všichni tak nadšeni.Málokteré auto se dokáže taková léta držet svého stylu. Range Rover se zdánlivě nemění a přitom každá generace přinese nějaké revoluční změny. Nedávno přišla ke slovu teprve čtvrtá generace v pořadí, a to je Range na trhu od roku 1970. Nechce se ani věřit, že v modelové smršti, kterou jsme každoročně jako spotřebitelé atakováni, zůstává Range Rover téměř jako konstanta. Ale když přijde nová generace, stojí to za to, i když navenek se jakoby moc nezměnilo. Jasně o tom svědčí i fakta o současné čtvrté generaci – je o 420 kilo (neboli skoro o polovinu váhy nějakého mini auta) lehčí než ta předchozí. Pokud vám to ještě nestačí, tak přihodím další těžký kalibr: s Rangem v klidu přeplavete menší řeku, protože jeho brodivost vzrostla na neskutečných 90 centimetrů, tedy skoro metr! Pro ty, kteří pořád ještě nelapají po dechu, nezbývá než vybalit všechny ty novinky v celé šíři.

Bývá zvykem začít popisem designu, změnami rozměrů a pochlubit se, o kolik milimetrů co narostlo. Zbytečná práce u Range Roveru. Je pořád obrovský, mohutný, i když trochu štíhlejší. Ale největší revolucí je odtučňovací kúra, které byl Range Rover podroben. Celohliníková konstrukce přispěla k odlehčení o 39 procent, citelně se vylepšil parametr aerodynamického odporu, jehož součinitel je nyní 0,34. Na vzhledu se ale přece jen něco málo změnilo – světelný podpis Range. Dosavadní velké kruhové světlomety lemované LED diodami nahradila světla oválná, která působí mnohem ostřeji. Mlhovky se přesunuly poprvé v historii Range Roveru z nárazníku do výše předních světel. Délka 5 m (přesněji bez 1 milimetru, 4999 mm) a rozvor 2922 mm jsou oproti předchozí generaci protažené (délka větší o 27 mm, rozvor o 42 mm). Celkově se tak silueta vozu protáhla a zeštíhlela. Zajímavý optický efekt vytváří tzv. „flying roof“, kdy tmavé sloupky a skla v oknech vytvářejí „neviditelný“ dojem a střecha se jakoby vznáší v prostoru.

Míra luxusu nového Range Roveru je dost jasně vyjádřena jeho pořizovací cenou, která se pohybuje mezi dvěma a třemi miliony podle výbavy a motorizace. Pro vaše pohodlí je horní i dolní víko zavazadlového prostoru ovládáno elektricky, klimatizace je čtyřzónová a funkce Park Heater vytápí váš vůz podle časového nastavení. Sedadla disponují několika masážními režimy, osvětlení interiéru obstarají LED diody v barvách volitelných podle vaší nálady. Designová čistota přístrojové desky je doplněna obložením z ušlechtilého dřeva, které má i příplatkový středový tunel mezi zadními sedadly rozdělující prostor na dvě samostatná místa. Nebudu vás nudit popisem všeho, co použili při izolaci kabiny, ale povedlo se jim to dokonale. Zvuk motoru či hluk zvenčí sem doléhá minimálně.
Motory jsou na výběr tři – jeden benzínový a dva dieselové. Můžete vybírat mezi benzinovým přeplňovaným osmiválcovým motorem o výkonu 510 koní a dvěma naftovými – třílitrovým TDV6 o výkonu 258 koní a SDV8 o objemu 4,4 l a výkonu 339 koní. Použití šestiválcového dieselu je možné právě díky odlehčení karoserie. Pokud by Range zůstal stejně těžký jako dřív, těžko by ho 258 koní slušně utáhlo. Všechny motory jsou nabízeny s osmistupňovou automatickou převodovkou. Dieselové motorizace jsou dodávány se systémem Stop/Start pro úspornější provoz. Range Rover s přeplňovaným osmiválcovým motorem o výkonu 510 koní dokáže zrychlit z nuly na 100 km/h během pouhých 5,1 sekund, což je o 0,8 sekund méně než u předchozího modelu.

Když se řekne Range Rover, vybavím si britskou královnu (lépe řečeno herečku, která ji představovala ve filmu), jak se svým Rangem šplhá po skotské vysočině a nezastaví ji žádná terénní překážka. Dnes by byla terénními schopnostmi vozu, který královská rodina stále používá, jistě nadšena. Nová generace systému Terrain Response zaručí co nejlepší naladění vozu pro aktuální jízdní podmínky, takže můžete nejen maximálně využít terénní schopnosti vozu, ale také se vydat na delší cestu po silnici. Konstrukce snese i nejtěžší terén, fantastická je hloubka brodění, která se zvýšila ze 70 na 90 cm.

Je málo aut, která dokážou to, co nový Range Rover. A ještě míň je těch, která při tom neztrácejí historickou kontinuitu, styl a tvář. Můžete s ním šplhat do zasněženého svahu tak dlouho, dokud se vám na horizontu neobjevují už jen ocelově šedé mraky. Dolů se pak dostanete stejně hladce jako nahoru. Sešlápnete pedál plynu a cítíte ohromnou sílu motoru, který souzní se stavbou karoserie. Žádný nepříjemný pocit, že šasi nestačí motoru nebo že za vás všechno řídí elektronika, se tady nekoná. Navíc i při jízdě po silnici zažijete pocit intenzivního zrychlení, který tak příjemně šimrá pod žebry každého chlapa. A ještě vás může hřát dobrý pocit, že u šestiválcového dieselu klesla spotřeba o 22 procent (na 7,5 l/100 km) a emise CO2 se snížily na 196 g/km.

Sdílejte tento článek na Facebooku
Předchozí článek
Následující článek