Modelová řada RX prošla menší modernizací, jejíž součástí bylo i zařazení paketu F Sport. Optické kouzlo, které modelům Lexus dodává sportovnější rysy, se nám moc líbí a crossoveru RX vysloveně prospělo. Tyto designové hrátky vás sice přijdou na třista tisíc korun, o které je verze F Sport dražší oproti RX 450h v klasickém provedení, ale pokud si kupujete vůz této značky, pak asi na nějakou tu korunu nekoukáte. Kromě toho zahrnuje sportovní paket vyšší výbavu a sportovnější naladění podvozku.Testovaný model:
výkon: 183 kW/249 k při 6000 ot./min., celkový výkon 220 kW/299 k
točivý moment: 317 Nm při 4800 ot./min.
rozměry: délka 4770 mm, šířka 1885 mm, výška 1685 mm
rozvor náprav: 2740 mm
Model RX s výbavou F Sport poznáte na první pohled. Má mnohem agresivnější výraz, který zajišťuje hlubší přední nárazník a zvětšená spodní část masky chladiče. Výrazný vřetenovitý tvar ještě více vystoupí také díky širokým chromovým lištám po stranách. Do nabídky přibyly i tři nové barvy laku, jednou z nich je i burgundská červená, která velmi slušela testovanému modelu. Interiér je samozřejmě „lexusní“, verze F Sport se vyznačuje ještě speciálním černobílým laděním, které je patrné i na čalounění sedadel a provedení hliníkových pedálů.
Vylepšený je multimediální systém, který nyní můžete ovládat pomocí RTI ovladače, který najdete na panelu mezi sedadly před loketní opěrkou. Ovládá se podobně jako počítačová myš, v menu se pohybujete pomocí kurzoru na LCD displeji. Stejným způsobem se ovládá i navigace, která je díky novému rozhraní lépe ovladatelná.
Mohli jsme si užít i prémiovou multimediální soustavu Mark Levinson, která je ovšem příplatková a znamená pětadvacet tisíc navíc. Do uší vám zní zvuk z 15 reproduktorů, kam jej odesílá digitální zesilovač o výkonu 330 W. Cestujícím na zadních sedadlech můžete zprostředkovat zábavu pomocí zabudovaných LCD obrazovek a vybudovat jim vzadu takové malé domácí kino, ovšem také za příplatek.
Oproti standardnímu modelu RX má verze F Sport jiný systém tlumení, méně se naklání, ale na jízdním komfortu se sportovněji naladěný podvozek nijak negativně neprojevil. Před rokem jsme testovali RX 450h v klasickém provedení a jízdním vlastnostem verze F Sport bychom dali přednost. Lepší odezva od řízení, jistější průjezd zatáčkami a pevnější držení stopy na dálnici autu prospěly.
Příčné vzpěry s tlumičem
Systém aktivního tlumení bočních sil je určen výhradně pro verzi F Sport. Jeho úkolem je pohlcovat a minimalizovat nežádoucí vibrace karoserie, nabídnout přímější vazbu od volantu a zvýšit celkovou úroveň jízdního pohodlí. Místo pevných výztuh je použita příčná vzpěra s tlumičem, který propojuje levou a pravou věž úchytu zavěšení kol vpředu a levý a pravý panel vespod zadní části vozu. Systém aktivního tlumení omezuje vibrace podlahové plošiny vozu v širokém spektru kmitočtů. Snižuje se deformace karoserie kvůli vertikální dislokaci levé a pravé věže úchytu předního zavěšení kol, klesá hladina bílého šumu u audio soustavy.
Chloubou značky Lexus je bezesporu osvědčený a stále zdokonalovaný hybridní pohon, který přebírá od své mateřské Toyoty. Historie hybridního pohonu zde má za sebou miliony prodaných vozů a inovace, které mají jasný cíl – skutečné snížení spotřeby i emisí při zachování jízdních vlastností automobilů. Hybridní pohonný systém spojuje zážehový motor V6 3,5 litru s Atkinsonovým cyklem a dva vysokovýkonné elektromotory vpředu a vzadu. S kombinovaným výkonem 220 kW (299 k) zrychluje z 0 na 100 km/h za 7,8 s. Spotřeba paliva v kombinovaném cyklu 6,3 l/100 km, emise CO2 145 g/km v kombinovaném cyklu.
K dispozici máte tři jízdní režimy: ECO, EV a SNOW. První je určen pro mimořádně úspornou jízdu, druhý pro jízdu po městě s vypnutým spalovacím motorem a tedy nulovými emisemi, třetí pro jízdu na kluzké či zasněžené vozovce. Toky energií řídí jednotka PCU. V elektrickém režimu EV se pohybujete při spuštění poháněcího ústrojí nebo při pomalé jízdě. Jakmile zrychlíte, zážehový motor se plynule připojí. Ve vyšších rychlostech poskytují výkonné elektromotory během akcelerace okamžitý přísun točivého momentu. Kompaktní hybridní akumulátor není nutné nikdy dobíjet, protože dochází ke zpětnému získávání kinetické energie během brzdění nebo zpomalování. Kinetická energie je pak přeměňována pro uložení v akumulátoru.
Cena testovaného vozu bez příplatků byla ve verzi F Sport 1 769 000 Kč, příplatkový multimediální systém a burgundská metalíza ji zvýšily na 1 824 000 Kč. U vozu tohoto typu ale asi stejně nečekáte na akční nabídku. RX vám se sportovním paketem nabídne ještě výraznější možnost odlišit se, nechat se hýčkat ještě větším luxusem a přitom nemít těžkou hlavu z emisí a propáleného benzínu. Taky můžete ušetřit na spotřebě, ale to vás, pokud jste zákazníkem této prémiové značky, nemusí zajímat.
Publikováno se souhlasem redakce časopisu AutoforDrive.