Asi bychom se opakovali s chválou, kterou pěla poslední dva roky celá motoristická veřejnost na Range Rover Evoque. Výstřední Evoque sebral ceny na všech frontách a je pořád stejně přitažlivý a zábavný. V minulém čísle jsme prověřili jeho chování v případě, že je zbaven schopností, na nichž stojí desetiletí značka Land Rover, totiž bez pohonu všech kol. Ačkoliv i tak nabízí udivující obratnost, pro terénní hrátky je samozřejmě mnohem vhodnější verze 4WD, kterou jsme měli v testu tentokrát.Testovaný model:
Range Rover Evoque 2,2 TD4 4WD
motor: vznětový čtyřválec 2179 cm3
výkon: 110 kW/150 k při 4000 ot./min.
točivý moment: 400 Nm při 1750 ot./min.
rozměry: délka 4355 mm, šířka 1965 mm, výška 1605 mm
rozvor náprav: 2660 mm
Popisování designu modelu Evoque by bylo nošením dříví do lesa, protože jeho vzhled mluví sám za sebe. Stačí se podívat na fotografie a je zbytečné popisovat stoupající středový pás, mohutné rameno linoucí se po celé délce, jemně se zdvihající střechu a celkový výraz příslušející Range Roverům, tentokrát ale ve zcela moderním pojetí. Zajímavější by bylo zamyšlení nad tím, jak je možné, že vypadá dobře ve všech barvách karoserie, které jsme zatím měli možnost vidět. Nemluvím o bílé a černé, ty obvykle sluší lidem i autům, ale viděli jste už tu neskutečně zelenou? Královskou modř se stříbrnou střechou? Malinově červenou s bílou střechou? Mořskou modrou? Jsou jeho tvary navrženy tak geniálně, že vypadá dobře v každé barvě? Správná odpověď bude spíš asi ta, že se nabízí jen v barvách, které mu bez výhrady padnou.
Řešení interiéru útočí na vaše smysly podobným způsobem, z něhož není úniku. Uvnitř najdete jen nejkvalitnější materiály, perfektní dílenské zpracování, ergonomicky tvarovaná a designově skvěle vyřešená kožená sedadla, moderní středový panel, řadicí páku manuální převodovky v koženém plášti. I nejnižší výbava Pure má bez příplatku část čalounění koženou, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s paměťovou funkcí, sluneční clony, ve čtyřech směrech nastavitelný volant s koženým obšitím, dvouzónovou klimatizaci, barevný informační displej, audiosystém s 8 reproduktory a zesilovačem 80 W a kdoví co ještě, aby vás náhodou po zkušební jízdě ani nenapadlo, že půjdete ještě zkoušet něco jiného ke konkurenci.
Terrain Response
Pro volbu stylu jízdy máte k dispozici pět režimů. Systém Adaptive Dynamics reaguje na stav povrchu a styl jízdy, systém Terrain Response umožní měnit nastavení motoru, převodovky a elektronických systémů na běžnou jízdu, jízdu na trávě/štěrku/sněhu, bláto a koleje a písek, pátým je příplatkový dynamický režim.
Terénní parametry: brodivost půl metru, nájezdový úhel vpředu 25°, vzadu 33°, přechodový úhel 22° a světlá výška 210 mm.
Diesel se slabším výkonem má k dispozici 150 koní, a to je samozřejmě zcela prokazatelně míň než 190 koní silnější verze. Trochu chybět vám budou při nutnosti rychlé akcelerace, to je fakt. Zvlášť když hmotnost auta není malá – 1670 kg. Pokud jste si ale tuhle verzi pořídili kvůli nižší ceně a spotřebě, tak by vám více prospěla varianta s pohonem 2WD, protože ta je o 75 kilo lehčí a na jízdním projevu to bude znát. Jestli vám jde o čtyřkolku, tak zase nevyhledáváte divoké sprinty, ale potřebujete výkon v terénu. A v tom je Evoque skutečně mistrovský a pohon 4WD se systémem Terrain Response je ve standardu, stejně jako asistent pro sjíždění prudkých svahů. Nerozpakujte se podrobit ho nejtěžším zkouškám. Na náročném off-road okruhu si hravě poradí, udrží balanc na dvou kolech a vydrápe se do příkrého kopce.
Kombinace slabšího motoru a pohonu všech kol bude asi nejlépe vyhovovat milovníkům off-roadových tratí, kteří si čas od času rádi vyjedou na delší výlet po dálnici. Tam je totiž Evoque velmi úsporný a slibuje spotřebu pouhých 5,2 l/100 km. Je to údaj celkem realistický, v našem redakčním testu se totiž ukázala spotřeba 5,7 l/100 km. Základní cena testovaného modelu je 951 tisíc, s příplatky zahrnujícími xenonové světlomety, navigaci a lepší čalounění a osvětlení interiéru se zvýší na 1 180 tisíc korun. Silnější dieselový motor je dražší asi o sedmdesát tisíc, takže je na vás, čemu dáte přednost.
Publikováno se souhlasem redakce časopisu AutoforDrive.