Každému je jasné, že když to na silnicích klouže, nedají na sebe autohavárie dlouho čekat. Mohou to být malé „ťukance“, ale také pěkné polízanice, které zablokují dálnice na dlouhé hodiny. Stačí si vzpomenout na poslední nadílku na D jedničce. Proto si v druhém dílu naší zimní miniškoly posvítíme například na jízdu v kolonách na namrzlém povrchu, ale také na noční můru svátečních řidičů – smyk na umrzlé silnici.
Smyk vás vždycky překvapí
Jízda ve smyku se nedá zcela předvídat a také je těžké se jí naučit. Nejbezpečnější je nácvik na speciálním okruhu, kde jsou různé situace řidiči předkládány simulátorem. Smyk může mít buď charakter přetáčivý, nebo nedotáčivý. Zásadní roli zde hraje pohon kol vašeho auta. Všichni fandové „Bavoráků“ vědí, že značka BMW konstruuje vozidla s pohonem zadních kol. Do skupiny zadokolek patří ještě například Mercedesy, ale již pár let obě značky nabízejí automobily i ve variantě pohonu všech kol (označováno jako 4 x 4 nebo jenom x v názvu modelu).
Většina osobních automobilů má však pohon předních kol, s nímž nejčastěji dostaneme nedotáčivý smyk. Auto je nedotáčivé a na kluzké vozovce má tendenci vyjet ven ze zatáčky. Následovat by měl tento manévr: vyšlápnout pedál spojky a sundat nohu z plynového pedálu.
Zadokolky se většinou ve smyku chovají přetáčivě a zadní část automobilu má tendenci vybočit do strany. K manévru musíme přidat další úkon: spojka, noha z plynu, ale zároveň je nutné rychle reagovat volantem, snažit se smyk vyrovnat. Volantem otáčíme na tu stranu, na kterou se vychyluje záď automobilu.
Ani vozy s pohonem všech kol se smyku nevyhnou. Dokážou ale déle odolávat smyku, což může být ještě nebezpečnější, pokud schopnosti pohonu 4 x 4 přeceníme. Smyk totiž vzniká ve vyšších rychlostech. Charakter smyku je nedotáčivý a manévr je stejný jako při řízení vozidla s pohonem předních kol.
Na náledí zvětšete rozestupy
V nepříznivých podmínkách, tedy nejen na námraze, ale také za sněhu či deště musíte přizpůsobit dostatečný rozestup rychlosti jízdy. Jakou jedete rychlostí, takovou vzdálenost by mělo mít vozidlo před vámi. Na sněhu při jízdě rychlostí 30 km/h je dostatečný rozestup kolem 30 metrů a měl by platit pro vozidla jedoucí před vámi i za vámi.
Přimrzlé stěrače nebo zamrzlý zámek se jeví ve srovnání s autem roztočeným v hodinách na ledovce jako banalita. Dokáží nám ale pěkně znepříjemnit život, a proto nás rady a tipy pro tyto potíže čekají v posledním díle. První díl najdete na adrese http://www.strankypromuze.cz/clanek.php?i=465. A opět máme stejně jako minule tipy od výrobců automobilů.
Co nám radí výrobci automobilů
Položili jsme zástupcům všech automobilových značek tři otázky týkající se bezpečné jízdy v zimě:
Jaké novinky (a v kterém modelu) přináší Vaše značka v oblasti
bezpečnosti při jízdě v zimních podmínkách?
Co řidičům z pohledu bezpečné jízdy v zimě rozhodně doporučujete?
Na co chcete zákazníky upozornit, protože se jedná o výjimečnou novinku?
a zde jsou odpovědi:
Martin Linhart, ředitel vnější komunikace Ford
Filozofií značky Ford je nabízet širokému okruhu motoristů dostupná auta na vysoké technické úrovni – a z toho logicky vyplývá, že zařízení, zvyšujících zejména aktivní bezpečnost v podzimních a zimních podmínkách, najdete v našich autech opravdu hodně.
Kdybychom měli procházet všemi modely, zabralo by to příliš mnoho prostoru. Tak se podívejme třeba na trojici vozů, sdílející jednu podlahovou plošinu, totiž Mondeo, S-MAX a Galaxy. Tady jsou totiž v nabídce kromě dnes už běžných systémů, jakými jsou ABS, ESP či EBD, také další důležitá zařízení. Jedním z nich je například adaptivní tempomat s automatickým hlídáním odstupu, vizuálním i akustickým varováním při nečekaném přiblížení k překážce a samočinným brzděním. Řidič si přitom může sám nastavit vzdálenost, při níž tempomat začne reagovat například na vpředu jedoucí auto. Systém tak třeba za podzimních mlh a plískanic může účinně zabránit nehodě. U zmíněných modelů si pak můžete objednat i adaptivní (natáčecí) světlomety – anebo třeba i nezávislé topení, které vám i v největších mrazech ráno umožní nastoupit do příjemně vyhřátého vozu.
Kdybych si objednával nový vůz, zvláště teď, před zimou, určitě bych v něm chtěl mít vyhřívaná sedadla a klimatizaci. Mnoho řidičů si myslí, že klimatizaci použije jen v letních vedrech na ochlazení interiéru, ale opak je pravdou. Tím, jak „klima“ vzduch vysušuje, umožňuje, díky rychlému odmlžení oken zejména v chladnějším období, dokonalý výhled.
I když nejde o žádný převratný a supermoderní vynález, pokud vím, nabízí tento prvek z velkých výrobců právě jen Ford: jedná se o vyhřívání předních oken prostřednictvím takřka neviditelné sítě tenoučkých topných drátků. Vnější námraza či vnitřní zamlžení – obojího se díky vyhřívání velmi rychle zbavíte.
Velmi doporučuji!
Jan Kuhn, PR manager Daimler
Zmínil bych bezpečnostní prvky obecně, neboť asi málokterý výrobce se bude specializovat na prvky bezpečnosti využitelné pouze v zimě. Letošní novinkou č. 1 je jednoznačně třída E, která představila novou generaci Inteligentního světelného systému, který v závislosti na jízdních podmínkách uzůsobuje světelný kužel a dokáže i automaticky zapínat/vypínat dálková světla. Dále je to třeba asistent bdělosti řidiče, asistent pro jízdu v pruhu, astistent kontroly tzv. mrtvého úhlu, inovovaný systém nočního vidění nebo třeba aktivní kapota snižující následky srážky s chodcem.
V zimních podmínkách bych určitě doporučil jednoznačně automobily, které jsou vybaveny systémem stability ESP, který napomáhá stabilizaci vozidla při chybách řidiče a je v něm integrován ABS a protiprokluzový systém. V této souvislosti bych rád připomněl, že u značky Mercedes-Benz a Smart v této souvislosti k chybnému nákupu nemůže dojít, neboť všechna vozidla mají ESP už mnoho let v sériové výbavě.
Novinek je u Mercedesu velké množství, za všechny bych zmínil třeba novou generaci nočního vidění, které již dokáže rozpoznat chodce v jízdní dráze a řidiče na tuto situaci upozorní (chodce na displeji nočního vidění označí), nebo funkci brzdění PRE-SAFE, která v případě nevyhnutelně se blížící nehody dokáže tuto kritickou situaci rozpoznat a pokud řidič nereaguje, aktivuje plnou sílu brzdového systému a výrazným způsobem tak sníží následky nehody.