Dacia Duster Blackstorm – test

Sdílejte tento článek na Facebooku

Mimořádně úspěšný model značky Dacia se nebojí extrémních názvů. Ke jménu Duster (= anglicky prachovka, utěrka) si nyní v limitované edici přidal Blackstorm, tedy něco jako „černá bouře“. V redakčním testu jsme zkoumali, zda nejde jen o bouři ve sklenici vody. Testovaný model:

motor: vznětový čtyřválec 1461 cm3

výkon: 80 kW/109 k při 4000 ot./min.

točivý moment: 240 Nm při 1750 ot./min.

rozměry: délka 4315 mm, šířka 1821 mm, výška 1634 mm

rozvor náprav: 2674 mm

Inspirací pro tuto limitku bylo dobrodružství, cestování či touha po létání. Proto má na bocích, na kapotě a na zádi polep ve stylu výškoměru. Jeho žlutá barva se dobře vyjímá na černém laku karoserie, Blackstorm si ale můžete objednat také ve dvou různých odstínech šedi nebo v ledově bílé.

Co ještě patří k výbavě Blackstormu? Vnější zpětná zrcátka v kontrastní žluté, speciální černé čalounění se žlutou a bílou výšivkou, motiv výškoměru na volantu a žlutě obšité látkové koberečky. K dispozici je výhradně s pohonem všech kol 4×4 a ve dvou motorizacích – benzínová 1,6 s výkonem 105 koní a dieselová 1,5 dCi s výkonem 109 koní. V testu jsme měli naftovou variantu s některými příplatkovými prvky, jako je navigace nebo zadní parkovací senzory.
Duster prošel na konci loňského roku modernizací, která přinesla lehké úpravy mřížky chladiče a světlometů, zůstaly mu robustní blatníky a velká okna. V interiéru došlo k větším úpravám, především co do kvality a provedení přístrojové desky, ale také doplnění některých dosud nedostupných prvků příplatkové výbavy, například již zmíněné navigace nebo zadních akustických parkovacích asistentů. Zavazadelník pojme ve verzi 4×4 náklad o objemu 408 litrů.

V kabině se projevila snaha o odhlučnění a izolaci od vnějších ruchů. Při běžném cestování po městě či okreskách je tu klid a aerodynamický hluk sem proniká jen v případě jízdy po dálnici blízko limitu, kdy se Blackstorm začíná zvukovým projevem podobat skutečné bouři. Dieselový motor 1,5 dCi patří k vydařeným pohonným jednotkám z dílny Renaultu a při normální jízdě je velmi kultivovaný. Ve spojení s Dusterem se vzpírá dynamičtějšímu způsobu řízení, dokáže jej ale ve spojení s pohonem všech kol dostat i přes obtížnější off-roadové nástrahy. Tomuto způsobu využití odpovídá i šestistupňová převodovka, která miluje rozjezdy na dvojku a první převodový stupeň si vyhradila pro velmi pomalou jízdu náročným terénem. Pro hladkou jízdu pak vyžaduje velmi rychlé řazení až k šestce, kterou využijete i při jízdě po městě. Musíte jen dávat pozor na řazení při průjezdu zatáčkami, protože zažitá pravidla tady úplně neplatí.
Spotřeba bude velmi záležet na způsobu, jakým budete s autem zacházet. Při minulém testu jsme se stejným motorem zaznamenali spotřebu 6,5 l/100 km, nyní, kdy jsme se více snažili prozkoumat potenciál motoru, si řekl o 7,5 litru.

Pro terén má Duster ideální parametry – světlá výška 210 mm, přední nájezdový úhel 29,3°, přechodový úhel 23° a zadní nájezdový úhel 34,9°. Nastavení jízdního režimu se ovládá kruhovým voličem, který vám umožní vybrat pohon pouze přední nápravy (4×2), nebo možnost automatického dělení točivého momentu podle adheze až 50 na 50 (Auto) nebo trvalý přenos 50 % na zadní nápravu (Lock), tento třetí režim funguje jen v nízké rychlosti a je určen pro extrémní povrchy nebo vyprošťování. Pohon všech kol řeší Duster využitím osvědčeného systému od Nissanu, a to rozdělovací převodovkou s dvěma redukčními převody a uzávěrkou diferenciálu na zadní nápravě.

Zalíbila se vám limitovaná edice Blackstorm? Pak nemusíte řešit otázku pohonu, protože se dodává výhradně jako čtyřkolka a má řadu prvků výbavy již ve standardu. Zahrnuje třeba nárazníky v barvě karoserie, střešní ližiny, přední a zadní difuzor, chromovanou koncovku výfuku nebo 16 palcová litá kola. Pokud si chcete připlatit za navigaci s dotykovým displejem, bude vás stát jen 7500 Kč, eventuálně s mapovým pokrytím celé Evropy ještě o tři tisíce navrch. Za to celé dáte v testované motorizaci 414 900 Kč. Kdybyste chtěli ušetřit, základní model s motorem 1,6 a pohonem 4×2 ve výbavě Access začíná na 249 900 Kč.

Sdílejte tento článek na Facebooku
Předchozí článek
Následující článek