Toyota Yaris – test

Sdílejte tento článek na Facebooku

Toyota nastoupila cestu výrazného designu. První vlaštovkou bylo kolínské trojče Aygo , z nějž výrazný „X“ prvek na předním nárazníku udělal docela jiné auto. V jeho šlépějích se vydal co do velikosti následující model – Yaris.Testovaný model:

Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i

motor: zážehový čtyřválec 1329 cm3

výkon: 73 kW/99 k při 6000 ot./min.

točivý moment: 125 Nm při 4000 ot./min.

rozměry: délka 3950 mm, šířka 1695 mm, výška 1510 mm

rozvor náprav: 2510 mm

Na českých silnicích jezdí patnáct let a byl prvním vozem v segmentu B, v němž se kromě konvenčního pohonu objevila i možnost hybridní verze. Letošní Yaris se novinářům představil v létě, a protože jsme v rámci této prezentace věnovali velkou pozornost litrovému tříválci, vybrali jsme si pro redakční testování pro změnu výkonnější benzínový motor 1,33 VVT-i. V této motorizaci se ostatně očekává největší zájem zákazníků mimo jiné i díky zajímavě postavené cenové nabídce.

Yaris existuje v karosářském provedení tří i pětidveřovém. Obě verze mají přední masku zvýrazněnou už zmíněným „X“ dílem, zadní nárazník dostal dynamičtější tvary díky difuzoru, živější jsou i zadní světla. Vůz měří na délku 3950 mm, rozvor má 2510 mm. Výsledkem je pohodlný vnitřní prostor, který byste při pohledu zvenčí a vzhledem k délce auta nečekali. V zavazadelníku najdete místo pro 286 litrů nákladu. Přispívá k tomu i přepracovaná palubní deska, která je hodně odlehčená, zeštíhlená a horizontálně uspořádaná. Pomohly jí i použité materiály – měkčí a na dotek příjemnější.

Toyota jde zákazníkům vstříc i možnostmi individualizace a volbou materiálů v interiéru. Jednotlivé stupně výbavy se rovněž od sebe znatelně liší použitými dekory. Můžete mít také kůží obšitý volant, LED světla pro denní svícení, zadní parkovací kameru, tempomat či dvouzónovou klimatizaci, nebo také zatmavená zadní okna či sedadla čalouněná Alcantarou.

Podvozek je přepracovaný a na jízdním projevu je to znát. Tužší karoserii v horních i spodních částech poznáte na menších náklonech, vyztužení interiéru se projeví na lepší zpětné vazbě od řízení. Na zadní nápravě použili konstruktéři tužší torzní příčku a měkčí vinuté pružiny, takže se zlepšila také nedotáčivost. Měkčeji odpružená přední náprava pomáhá jistějšímu průjezdu zatáčkou. Yaris se chová docela hravě, takže jízda s ním může být i zábavná.

Benzínová jednotka 1,33 l má výkon 99 koní, a když pořádně šlapete na plyn, dočkáte se i svižného projevu doprovázeného rykem připomínajícím motorku, což pro mladší šoféry může být docela přitažlivé. Chcete-li z auta něco dostat, připravte se na časté řazení (v Yarisu je šestistupňový manuál) a plynový pedál rovněž nešetřete. Budete překvapeni, že i při tomto stylu jízdy dokážete jezdit ve městě za sedm litrů, pokud se ukázníte, půjde spotřeba dolů klidně i o litr. Udávané katalogové údaje pro kombinovaný provoz (4,9 l/100 km) a jízdu mimo město (4,1 l/100 km) tak nemusí být ani v reálu nedosažitelné.

Měli jsme možnost vyzkoušet i multimediální systém se zabudovaným sedmipalcovým dotykovým displejem. Nabízí běžné funkce včetně navigace, dokáže ale komunikovat i přes váš mobilní telefon. Větší rozlišení znamená nejen modernější vzhled, ale také lepší čitelnost a ostřejší obraz. Příjemná je komunikace systému v češtině, možnost nastavit si upozornění na radary a dopravní značky i aktuální dopravní situaci.

Yaris je na evropském trhu pro Toyotu stěžejním modelem, takže kromě všemožných vylepšení v interiéru i na podvozku byla věnována velká pozornost i sestavení lukrativní nabídky možných výbav. V ceníku tak najdete pro třídveřovou karoserii dva stupně – Power a Active, pro pětidveřovou variantu jsou však k dispozici ještě další dvě výbavy – Style a Premium. Testovaný model s motorem 1,33 stojí v základní výbavě příjemných 284 900 Kč, my jsme měli v redakčním testu nejvyšší výbavu Premium, jejíž cena je 334 900 korun.

Sdílejte tento článek na Facebooku