Jak blízko má k autonomní jízdě nová Audi A8?

Sdílejte tento článek na Facebooku

Čtvrtá generace vlajkové lodi Audi se představila v novém designu a vysokém komfortu. Vychází ze studie „prologue“ a v klasické i prodloužené verzi překračuje svou délkou hranici pěti metrů. Kromě toho ovšem automobilka slibuje od roku 2018 sériovou výrobu autonomních jízdních funkcí.

Nový styl a nový design, široká příď a vzpřímená maska chladiče, svalnatá karoserie a sportovní elegance. Tak charakterizuje Audi svou novou limuzínu A8. Přidejte světlomety HD Matrix LED a laserová světla plus další světelné efekty. Naživo vypadá majestátně, luxusně a nadmíru reprezentativně. Z profilu uvidíte napětí mezi sebevědomou přídí a svažující se střechou, přímá linie pod okny auto opticky ještě prodlužuje.

Static photo
Colour: terragrey

Uvnitř je myšleno především na pohodlí pasažéra, který pochopitelně sedí na nejlepším místě – v druhé řadě vpravo. Ten totiž kromě vlastního ovládání audiosystému může ve verzi „L“ také proměnit sedadlo před sebou v podnožku a během jízdy relaxovat. U nové generace A8 si ale zaslouží velkou pozornost pracoviště řidiče. Jeho funkce totiž čím dál víc směřuje k autopilotáži, lépe řečeno autonomní jízdě.

Ovládat vůz ve smyslu udržování konstantní rychlosti je dnes ten nejmenší problém. Proto je hlavní snahou konstruktérů a inženýrů v automobilkách naučit auta reagovat na okolní provoz a okamžitý stav silnice. Jakmile se to naučí, je řidič v autě vlastně jenom kontrolorem počítačově přesných akcí a reakcí sofistikovaných systémů. V Audi A8 to je systém nazvaný AI, který kombinuje několik funkcí. Zcela samostatně na úrovni 3 autonomní jízdy dokáže auto jet v koloně a narozdíl od stupně 2 už není nutné, aby řidič trvale sledoval dopravní situaci. Na vysvětlenou – pro autonomní jízdu bylo stanoveno pět úrovní, od stupně nula, kdy řidič pouze dostává informace od systémů, po stupeň 5, kdy již řidič nemusí ani sledovat jízdu, ani se účastnit řízení. Stupeň 3 je tak na půl cesty – zásah řidiče je zapotřebí v komplikované situaci. Zbývá dodat, že v Audi A8 systém funguje do rychlosti 60 km/h na silnicích s dopravním značením a výrazně oddělenými jízdními pruhy v protisměru. Zvládne i situaci, kdy vám někdo vjede před auto s nedostatečným odstupem. Podstatná je ovšem i legislativa jednotlivých zemí a další předpisy, takže systém se bude nabízet postupně podle aktuální situace.

Cockpit with MMI touch response

Další funkce automatizované jízdy se vlastně týkají parkování. Auto dokáže samo bez přítomnosti řidiče uvnitř zajet na podélné i příčné parkovací místo nebo do garáže. Ovládají se přes mobilní telefon. Auto si také jeho pomocí necháte z garáže vyjet.

Zatím má toho ovšem pořád řidič v autě dost na práci, a tak uvítá velký virtuální přístrojový štít plus zabudovaný displej ovládání infotainmentu. Pod ním je plocha pro nastavení klimatizace a sedadel. Jejich čalounění se nabízí v nejkvalitnější kůži s ozdobným prošíváním, značka se pyšní tím, že používá pouze přírodní kůži činěnou výtažky z rostlin, na kterou se nepoužívají soli chromu. Pro obložení se nabízejí výhradně luxusní materiály jako dřevo různého druhu – buk, eukalyptus, kořenové dřevo,  dřevo s klavírovým lakem a další.

Na evropském trhu se vůz bude zpočátku nabízet se dvěma šestiválci – dieselový 3.0 TDI s výkonem 286 koní a benzínový 3.0 TFSI o výkonu 340 koní. Později přijdou ještě dva čtyřlitrové osmiválce, rovněž vznětový i zážehový, s výkony 435, resp. 460 koní. Příští rok se v modelu A8 L objeví také dvanáctiválec s výkonem 585 koní. Podvozek je podřízen požadavkům na komfortní jízdu, umožňuje ale i nastavení pro dynamický styl řízení. Na přední i zadní nápravě je použito pětiprvkové zavěšení s velkým podílem hliníku, k dispozici je adaptivní vzduchové odpružení, které mimo jiné v rychlosti nad 120 km/h automaticky sníží podvozek o 20 mm pro lepší aerodynamiku. Dodejme, že standardem všech modelů Audi A8 je pohon všech kol quattro.

Cena nového modelu začíná na 2 449 900 Kč, jedná se o třílitrový naftový motor s výkonem 286 koní. Nabídka příplatkové výbavy je ovšem mimořádně široká a zahrnuje velké možnosti individualizace, což znamená i velmi variabilní výslednou cenovku nového vozu.

Sdílejte tento článek na Facebooku