Opel Zafira Tourer také s CNG

Sdílejte tento článek na Facebooku

Krátce po světové premiéře modelu Zafira Tourer na zářijovém autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem rozšiřuje Opel nabídku této modelové řady o verzi s vysoce účinným a vůči životnímu prostředí šetrným pohonem: Od ledna 2012 bude „mistr variability“ značky Opel k dispozici i ve verzi ecoFLEX CNG, optimalizované pro pohon na stlačený zemní plyn CNG (Compressed Natural Gas). S dojezdem na plyn až 530 km překonává novinka dosavadní symbolickou hranici dojezdu 500 km. Stejně jako předchozí model, také Zafira Tourer CNG využívá systému pohonu monovalentPlus značky Opel – a má tedy také dodatečnou benzinovou nádrž o objemu 14 litrů, která po vyčerpání zásoby stlačeného plynu zaručuje rezervu pro ujetí dalších přibližně 150 km. Opel Zafira Tourer 1.6 CNG Turbo ecoFLEX má motor o výkonu 110 kW (150 k) s nejvyšším točivým momentem 210 Nm, který mu propůjčuje maximální rychlost až 200 km/h. Vůz spotřebuje v kombinovaném cyklu jen 4,7 kilogramu (7,2 m3) zemního plynu na 100 kilometrů jízdy, což představuje zlepšení o 6 % oproti předchozímu modelu Zafira CNG. Emise CO2 se zároveň snížily na 129 g/km (předchozí model: 139 g/km), takže vůz plní normu Euro 5. Kromě stlačeného zemního plynu CNG může turbodmychadlem přeplňovaný motor o objemu 1,6 l spalovat i bioplyn nebo směs zemního plynu a bioplynu. Při pohonu výlučně na bioplyn se celkové emise oxidu uhelnatého blíží k nule.

Prodloužení dojezdu sedmimístného vozu při pohonu na CNG představuje zlepšení oproti předchozí verzi asi o 25 %. Tohoto pokroku bylo dosaženo především díky novým lehkým nádržím na plyn, do kterých se nyní vejde celkem 25 kg CNG (dříve: 21 kg) a optimalizaci pohonného systému.

Automobily poháněné stlačeným zemním plynem CNG, jako nový Opel Zafira Tourer, mají výrazně nižší (až o 50 %) provozní náklady oproti porovnatelným modelům se zážehovými motory.

Inovativní systém nádrží na plyn
Konstruktérům automobilky Opel se podařilo zvětšit objem čtyř nádrží na stlačený zemní plyn CNG z původních 21 kilogramů až na 25 kilogramů. Díky tomu se dojezd na plyn prodloužil asi o 25 % až na 530 km. Namísto konvenčních ocelových tlakových nádrží válcového tvaru má Zafira Tourer CNG válcové nádrže vyrobené z nejmodernějších kompozitů, především z laminátu zpevněného uhlíkovými vlákny. Využití lehkých materiálů pro výrobu plynových nádrží přineslo celkovou úsporu hmotnosti až 85 kilogramů.

Další významnou inovaci, která se podílí na delším dojezdu vozu, je elektronický regulátor tlaku plynu použitý namísto mechanického regulátoru u předchozí Zafiry CNG. Elektronické regulátory umožňují efektivnější využití i malé zásoby plynu v téměř prázdných nádržích. Od roku 2001 se model Opel Zafira CNG vyznačoval nejdelším dojezdem při pohonu na CNG ze všech sedmimístných automobilů kompaktní třídy. I nyní přepracovaný systém plynových nádrží poskytuje novému modelu Zafira Tourer CNG rozhodující náskok před bezprostřední konkurencí.

Sdílejte tento článek na Facebooku
Předchozí článek
Následující článek