KIA Soul 1.6 CRDi – test

Sdílejte tento článek na Facebooku

Kia Soul ve své první generaci vzbudila na starém kontinentu spíše rozpaky zákazníků a ze showroomů se nenápadně vytratila. Možná to bylo příliš revolučním designem, každopádně automobilka letos na jaře uvedla na našem trhu nový model, který by měl být úspěšnější i díky zcela nové podvozkové platformě.Testovaný model:

motor: vznětový čtyřválec 1582 cm3

výkon: 94 kW/128 k při 4000 ot./min.

točivý moment: 260 Nm při 1900 – 2750 ot./min.

rozměry: délka 4140 mm, šířka 1800 mm, výška 1593 mm

rozvor náprav: 2570 mm

Nový Soul zůstává stejně extravagantně hranatý, ke slovu se ale dostane výrazně více možností individualizace a barevných úprav, které dají skvěle vyniknout odvážným tvarům karoserie. K nám do redakce doputovala kombinace ostře červené karoserie a černé střechy, která nepůsobí ani zdaleka tak odvážně jako například varianta bílého vozu s červenou střechou a koly s červenými paprsky. Přesto testovaná Kia zářila do daleka a přitahovala pohledy veřejnosti.

Design, který vychází z konceptu Track´ster, sází na hrany a téměř pravé úhly. Vlnící se křivky byste na karoserii marně hledali. Zato tu uvidíte lichoběžníkovitý otvor sání vzduchu, který pochází ze zmíněného konceptu, stejně jako nízko položené přední mlhovky na samých rozích karoserie. Hranatý tvar střechy vpředu i vzadu vytváří dojem robustního vozu, přestože Soul měří na délku pouhých 4,1 metru (oproti minulé generace je delší o 2 cm). Tvar přední mřížky byl upraven tak, aby sice neztratila charakteristické rysy současných modelů Kia, ale přitom dobře ladila s „krabicovitými“ tvary.

V interiéru vás potěší především vylepšené odhlučnění – stavba karoserie není zrovna aerodynamická, a tak hluk zvenčí je třeba účinně tlumit. Nová generace také lépe pracuje s vnitřním prostorem, takže se tu cestující cítí pohodlněji. Narostlo nejen místo nad hlavou, ale také pro nohy cestujících na předních sedadlech, zvětšil se i prostor na šířku. Zvýšený podvozek je příjemný pro nastupování a vystupování, takže pro pojížďky po městě je Soul ideální. Stejně bezproblémové je i manévrování, parkování a jízda úzkými uličkami centra. Zavazadlový prostor pojme 354 litrů nákladu, což u vozu této velikosti a kategorie odpovídá.
Jednoduché řešení přístrojové desky a středového panelu bude příjemné řidičům, kteří neradi něco moc řeší, milovníky infotainmentu, konektivity a smartphonů či tabletů naopak příliš nepotěší. Příslušné vstupy sice nechybí, obtížně ale budete hledat způsob, kam připojený chytrý telefon umístit. Velký osmipalcový displej, navigaci a audiosystém Infinity však můžete mít za příplatek 38 tisíc.

Motory jsou na výběr dva – benzínový 1,6 GDI a dieselový 1,6 CRDi s podobným výkonem – 97, resp. 94 kW. V redakčním testu jsme měli naftovou jednotku řazenou šestistupňovým manuálem (ač to v našich zeměpisných šířkách není podstatné, sluší se dodat, že oba motory mohou být spojeny s automatickou převodovkou). Výkon 94 kW (128 k) je pro vůz velikosti a hmotnosti Soulu (1308 kg) dostačující, motoru by ale prospělo trochu více živosti a chuti k akceleraci. Pro klidnou jízdu po městě s ním ale budete spokojeni. Spotřeba paliva během testu těsně pod sedmi litry se blížila udávané hodnotě pro město, tedy 6,1 l/100 km pro testovanou motorizaci. V kombinovaném provozu uvádí výrobce spotřebu 5 l/100 km.

Podvozek nového Soulu byl přepracován a přední náprava s McPhersonem byla uložena do pomocného rámu se čtyřmi lůžky pro lepší filtraci vibrací a rázů. Zdá se ale i tak poměrně tvrdý, alespoň na kočičích hlavách nebo výmolovitých asfaltkách našeho hlavního města. Na zadní nápravě jsou vlečená ramena spojená torzní příčkou.

Ve standardu najdete u všech stupňů výbavy řadu bezpečnostních prvků, například systém kontroly trakce TCS, asistent pro rozjezd do kopce, indikace tlaku v pneumatikách nebo úchyty ISOFIX. Za příplatek můžete mít i pakety zahrnující inteligentní asistenční systémy (ovládání dálkových světel, varování při opuštění jízdního pruhu a přístrojová deska s barevným displejem), SUV optický paket (lemy nárazníků a blatníků, lesklé prahy a chromovaná lišta) nebo například prémiový paket, který zahrnuje především luxusnější řešení interiéru.

Kia Soul startuje na akční ceně 314 980 Kč s benzínovou motorizací. Na diesel si připlatíte 110 tisíc korun (na 424 980 Kč), dostanete ale vůz s druhým stupněm výbavy Comfort, který zahrnuje navíc třeba přední mlhovky, tónovaná skla, střešní ližiny nebo klimatizaci.

Sdílejte tento článek na Facebooku