Mít v nabídce oplastované kombi dnes patří k dobrému tónu každé evropské automobilové značky. Počáteční otázky odborné veřejnosti sice zněly „proč“, dnes už ale víme, že outdoorové verze se zákazníkům líbí, mají o ně zájem a aktuální otázka tedy zní „jak?“. Citroën na ni odpovídá trochu jinak než většina konkurence. Kombi C5 CrossTourer totiž nepoužívá pohon všech kol. V konečném důsledku ale zjistíte, že to příliš nevadí. Řešení pro kluzké povrchy nabízí speciální protiprokluzový režim a do terénu s těmito typy vozů stejně nemůžete.Testovaný model:
motor: vznětový čtyřválec 2179 cm3
výkon: 150 kW/204 k při 3500 ot./min.
točivý moment: 450 Nm při 2000 ot./min.
rozměry: délka 4829 mm, šířka 1860 mm, výška 1491 mm
rozvor náprav: 2815 mm
C5 je designově vydařený kousek a jak sedan, tak kombi mohou „střihem“ karoserie soupeřit s prémiovými vozy. CrossTourer vychází z klasického kombi ve výbavě Exclusive, navíc však získal decentní plastové lemy po celém spodním obvodu karoserie, vpředu a vzadu pak také ochranné kryty v hliníkovém provedení. Fešácká jsou chromovaná zpětná zrcátka a osmnáctipalcová kola v matné šedi s diamantovým výbrusem. U motorizace, kterou jsme testovali, pak celek dotváří dvojitá koncovka výfuku. Outdoorový styl dotváří zvýšení vozu o 15 mm.
Ke zvládnutí jízdy mimo zpevněné cesty pomáhá odpružení Hydractive III+, které umožňuje nastavit výšku podvozku – do rychlosti 10 km/h o 6 cm výš a do rychlosti 40 km/h o 4 cm. Naopak při rychlé jízdě je výhodnější nižší nastavení podvozku. Terénní schopnosti CrossTourer samozřejmě nemá, ale na kluzkém povrchu, ať už na blátě či na námraze, pomůže systém Intelligent Traction Control. Byť se nejedná o pohon všech kol, dokáže s jízdní stabilitou a trakcí pomoci velmi výrazně (vyzkoušeli jsme při jiném testu i na náledí).
V interiéru si užijete komfortní ladění nejvyššího stupně výbavy Exclusive, což znamená především pohodlná sedadla nastavitelná v několika směrech včetně bederní opěrky, dobře fungující klimatizaci a výborné zpracování kvalitních materiálů. Méně vás na delších cestách potěší minimum odkládacích prostor. Do kapes ve dveřích se nevejde ani půllitrová láhev s vodou, přihrádka na středovém tunelu toho také mnoho nepojme. Naproti tomu zavazadelník nabídne 505 litrů objemu, nákladovou hranu, kterou lze díky pohyblivé světlé výšce upravit podle potřeby a víko pátých dveří na dálkové ovládání.
CrossTourer najdete v ceníku jako speciální edici, pro niž je možno vybrat výhradně jeden ze dvou výkonných dieselů – 2.0 HDI (163 koní, se šestistupňovým manuálem nebo s automatem) nebo 2.2 HDI s výkonem 204 koní a výhradně s automatickou převodovkou se sekvenčním řazením. Testovaný vůz s motorem 2.2 HDI opakovaně dokázal, že výkonný motor nemusí vždy znamenat nadměrné tankování. Během redakčního testu jsme bez problémů dosáhli spotřeby 6,6 l/100 km, přestože jsme CrossTourer prohnali i po horách. Chod kultivovaného dieselu nelze než pochválit – je tichý, snadno jej dostanete na dálniční limit, akcelerace umožňuje bezpečné předjíždění (z nuly na stovce je za 8,6 s) a automatická převodovka řadí hladce a bez cukání. Na sportování v zatáčkách ovšem nepomýšlejte, limitující je zde mimo jiné i délka vozu.
Podvozek CrossToureru je naladěn komfortně, možná až příliš. Na vůz určený sportovně orientovaným rodinám se trochu moc vlní a houpavá jízda není každému příjemná. Vyřešíte to používáním režimu Sport i pro běžnou jízdu po městě či okreskách. Rychlá jízda po dálnici, které se vůz nikterak nevzpírá, podvozek vyztuží a houpání není tak výrazné.
Zařazením verze CrossTourer do nabídky osloví Citroën zákazníky, kteří sice z praktických důvodů potřebují velký vůz typu kombi, se zalíbením se ale dívají na off-roady. Vhodně volené plastové doplňky dávají karoserii nový rozměr – působí sportovněji a vyvolává ve vás dojem, že autu hned tak něco neublíží. Přitom si dopřejete pohodlí luxusního interiéru a kufr pojme vše, co na cesty potřebujete.