Jezdit závoďákem je snem každého kluka, splní se však jen málokomu. Jak si zazávodit bez licence a bez rizika?

Sdílejte tento článek na Facebooku

Automobiloví jezdci jsou obdivovaní, bohatí, obletovaní… mají dobrodružný život. Kdo by nechtěl být aspoň na chvíli v jejich kůži? Jenže automobilový sport je možná ten nejmíň dostupný ze všech, a to zejména z hlediska financí. Patří k vůbec nejnákladnějším, a to bez ohledu na disciplínu. Ne náhodou má spousta českých hvězd rallye, okruhů, a dokonce i obyčejných motokárových tratí za sebou silnou finanční podporu vlivných rodičů či štědrých sponzorů. Mnoho jezdců, přestože jim nechybí talent, zastaví v cestě na vrchol nedostatečný rozpočet.

Dalším úskalím motoristického sportu je poměrně velké riziko zranění a výjimkou nebývají ani fatální následky. Žádné oficiální statistiky, kolik lidí při jednotlivých disciplínách zemřelo nebo utrpělo zranění, se v Česku nevedou, nicméně takřka každá rallye či okruh má svoje pomníčky. Také úrazy bývají v motorsportu závažnější než u běžných sportů.

Existují však automobilové závody, který jsou přístupné pro každého, kdo má řidičák, a nevyžadují žádné velké finance ani závodní licenci. Jedná se o rallye pravidelnosti, neboli seriál soutěží určený pro elektrické vozy. V České republice existuje oficiálně uznaný národní šampionát, a dokonce se závodí i na mezinárodní úrovni v rámci FIA mistrovství světa. Mimochodem loňskými mistry světa jsou Češi Michal Žďárský a Jakub Nábělek.

Mezinárodní úspěch českých elektromobilistů poukazuje i na velmi vysokou úroveň českého šampionátu v ecoRally. Ten loni zahrnoval pět soutěží a zúčastnilo se ho 22 posádek s elektromobily a 12 automobilových značek. „Česko je v ecoRally hned po Španělsku druhým nejlepším pořadatelem v Evropě. Zatímco v ostatních zemích se jede jedna či dvě soutěže, u nás se loni jelo hned pět,“ potvrzuje Jakub Nábělek. V letošním roce to bude dokonce ještě o jednu soutěž víc.

Co je vlastně ecoRally? „V této nové sportovní disciplíně jde primárně o to ukázat veřejnosti, že elektromobily se již někam ve vývoji posunuly, a tedy dá se s nimi i závodit v náročných disciplínách. EcoRally kombinuje jízdu na přesnost a úsporu paliva. Ve stručnosti musíte být za předepsané povolené rychlosti na správném místě v určený čas a cokoliv navíc či později se počítá jako trestný bod. K tomu všemu však musíte jezdit extrémně úsporně, jelikož i toto je druhým kritériem hodnocení,“ vysvětluje účastník šampionátu a příležitostný pořadatel ecoRally, Petr Vomáčka.

Z tohoto popisu by se dalo usuzovat, že ecoRally je tak trochu nudná jízda po okreskách. Nicméně není tomu tak. Některé soutěže jako třeba EcoRally Bohemia se jedou souběžně s klasickou rallye a využívají tak uzavřené trasy, které původně sloužily pro rallyové speciály. Zde můžete zažít nefalšovaný pocit rallyového závodníka. V rámci jiných ecoRally se zase dostanete na okruhy. Například loni svištěly elektrické vozy po závodní trase v Sosnové, v Českých Budějovicích se zase mimo jiné jezdí i po uzavřeném okruhu výstaviště. Kromě toho pořadatelé pro posádky připravují zajímavé doprovodné programy a v neposlední řadě vládne na ecoRally neopakovatelná atmosféra. Je tak postaráno i o zábavu, jak potvrzuje jezdec a držitel bronzového poháru za rok 2023, Kryštof Hájek: Závod je samozřejmě hlavním cílem, ale díky soutěžím objevujeme také místa po celé republice. Navštěvujeme místní památky, zkoušíme lokální produkty, ochutnáváme typickou kuchyni a jak v průběhu závodu, tak i mimo něj objevujeme místní krajinu.“

Oproti závodním vozům mají ty ecorallyové výhodu i v komfortu. Žádné tvrdé sedadlo typu „skořepina“, ani věčně přehřátý interiér a ani žádný řev motoru. „V autě je neskutečné ticho, a můžete si třeba vychutnat svou milovanou hudbu. Nebo to zrychlení auta, to je opravdu brutální, a leckterý řidič závoďáku s fosilním motorem musí zamáčknout nejednu slzu,“ dodává Petr Vomáčka.

Nezbytnou podmínkou k účasti v šampionátu ecoRally je ovšem vlastní či zapůjčené elektrické auto. Ideálním sportovním nářadím je například elektrický Peugeot e-208. S dojezdem až 400 kilometrů, snadným ovládáním i dobíjením, je jedním z nejčastějších přihlášených vozů. Pořídit se dá za relativně dostupných 770 tisíc korun. Podobně je na tom i jeho trochu větší bratr, Peugeot e-2008. Ten se prosazuje nejen na závodech, ale také v prodejích. Za uplynulý rok byl druhým nejprodávanějším malým elektromobilem v Česku.

Svým ekologickým zaměřením láká ecoRally také partnery. V letošním ročníku je například hlavním sponzorem energetický gigant, společnost ČEZ. Přidávají se ale i další. U nich je většinou společným jmenovatelem zodpovědný přístup k ochraně životního prostředí, zavádění ekologických řešení a komplexní přístup k udržitelnosti. To je příklad sítě CPI Hotels, u které je intenzívní snaha o snížení dopadu jejích hotelů na životní prostředí samotnou podstatou firemní strategie. Dalším aktivním partnerem v ecoRally je značka TotalEnergies, která letos už podruhé vstupuje do šampionátu jakožto generální partner Peugeotu, jak potvrzuje i Josef Paumer, Mobility and New Energies Manager: „TotalEnergies je hrdým partnerem EcoRally. Toto partnerství odráží naše silné závazky k podpoře elektromobility a usnadnění přechodu na udržitelnější dopravu pro všechny, a proto navrhujeme integrovaná a kompletní řešení nabíjení, která jsou přizpůsobena potřebám všech našich zákazníků, profesionálů i jednotlivců. Naším posláním je zpřístupnit elektromobilitu všem – od výroby a dodávek energie z obnovitelných zdrojů až po provoz nabíjecích služeb.“

Foto: Peugeot

Sdílejte tento článek na Facebooku