Před více než rokem spustila společnost TÜV NORD Czech projekt certifikace kvality místních autobazarů. Jaký hlásí výsledek?Certifikace, která vycházela z mezinárodních standardů a know-how skupiny TÜV NORD GROUP, měla být jedním z hlavních vodítek pro zákazníky, kde lze bez obav nakoupit ojetý automobil. Společnost na počátku předpokládala, že v procesu neuspěje asi 70 procent českých autobazarů. Nakonec se ale většina z nich projektu vůbec nezúčastnila.
V prvním kole bylo osloveno s nabídkou certifikace, zahrnující stručný popis metodiky i finanční náročnosti, přibližně 400 českých autobazarů. Několik desítek autobazarů zájem projevilo, nicméně po sdělení detailních podmínek se většina z nich rozhodla certifikaci nepodstoupit. Certifikace prověřuje realizaci obchodních a technických procesů v autobazarech, tedy nákupu, kontroly původu, posouzení stavu, přípravy k prodeji, prodeje, eventuálně oprav použitých silničních vozidel.
„Původní záměr celého projektu byl pomoci zákazníkům zorientovat se na trhu s ojetými vozy, a ačkoli jsme neočekávali masivní ohlas, výsledek nás velmi překvapil“, zhodnotil roční působení TÜV NORD Czech na trhu ojetých vozů jednatel společnosti, Ing. Jan Weinfurt. Mezi největší problémy patří podle společnosti TÜV NORD Czech nedostatečný legislativní rámec, spotřebitel je díky tomu při koupi ojetého vozu chráněn mnohem méně než v některých jiných zemích.
Například v Německu je spotřebitel chráněn v případě B2C obchodu (včetně nákupu u autobazaru) výrazně lépe: platná záruční doba 2 roky může být zkrácena pouze smlouvou se zákazníkem na min 1 rok (na prvních 6 měsíců se vztahuje „důkazní břemeno“ – tedy např. autobazar musí prokázat, že na případnou vadu na vozidle, kterou spotřebitel „objevil“, při prodeji upozornil). Bohužel nás asi v blízké budoucnosti žádná žádoucí změna zákonů nečeká.