Audi SQ5 je prvním modelem S, který má pod kapotou dieselový motor, a také první „eskové“ SUV v nabídce automobilky. Dostal k němu upravený vnější vzhled a snížený podvozek, sportovní interiér, ale také Start/Stop systém, bez něhož už se žádný evropský vůz kvůli emisím skoro neobejde.Testovaný model:
motor: vznětový šestiválec 2967 cm3
výkon: 230 kW/313 k při 3900 – 4500 ot./min.
točivý moment: 650 Nm při 1450 – 2800 ot./min.
rozměry: délka 4644 mm, šířka 1911 mm, výška 1624 mm
rozvor náprav: 2813 mm
Poprvé jsme ji viděli předloni na Le Mans, kde Audi SQ5 představila. Odlišnosti od modelu Q5 jsou zjevné a vozu velmi sluší. Nejvýraznější je platinově šedá přední maska s dvojitými lamelami v hliníkové úpravě. SQ5 má také výraznější stření spoiler vzadu a odlišně řešené nárazníky. Poznáte ji také podle dvacetipalcových kol s pěti dvoupaprsky (k nám se dostal do redakce dokonce exemplář na příplatkových jednadvacítkách) a kromě toho byl testovaný vůz v jedné ze dvou barev určených pro SQ5 – modré barvě Estoril, od níž se pěkně odrážejí LED diodová světla i zpětná zrcátka s hliníkovým povrchem. Rozměry SQ5 ji rovněž odlišují od její tradiční sestry – na délku měří o 15 mm více, na šířku přibrala 13 mm a přiblížila se k silnici o tři centimetry.
Interiér má SQ5 černý, eventuálně si můžete připlatit za stříbrný odstín čalounění stropu. Jinak se od klasické Q5 liší jen v drobných detailech, především výskytem loga „S“ na volantu, hlavici řadicí páky a na prahových lištách. Největší změny se týkají zorného pole řidiče, v němž na přístrojovém štítu uvidí šedé stupnice přístrojů s bílými ručičkami. Nesmějí chybět hliníkové pedály a sportovní volant.
To hlavní by ale měl přinést třílitrový šestiválec, který je přeplňován dvěma různě velkými turbodmychadly uloženými za sebou a spojenými klapkou. Úpravou kvůli tomu prošlo chlazení hlav válců, časování a zdvih sacích ventilů, chlazení pístů a pístní čepy. Palivo je vstřikováno do válců pod tlakem až dvou tisíc barů. Díky tomu získal výkon 313 koní v rozmezí od 3900 do 4500 otáček, točivý moment je rovněž impozantní – 650 Nm, a to již od 1450 otáček za minutu. Robustní SUV, které váží bez pěti kilo dvě tuny, vystřelí z nuly na stovku za 5,1 sekundy. Zvuk motoru je maximálně kultivovaný a k ryčnějšímu projevu mu pomáhá reproduktor ve vedlejším rameni výfukové soustavy.
Výkonný motor řazený osmistupňovým automatem tiptronic budete těžko sami ovládat přesněji. Převodovka nemá nejmenší chybu, řadí plynule a rychle, ale umožní vám i sekvenční řazení pádly, což můžete vyzkoušet například při dynamické jízdě v zatáčkách, kdy máte chuť převzít řízení víc do vlastních rukou. Audi SQ5 je ale stejně určeno hlavně k dlouhým přesunům a tady nemá důvod se do věci nějak zbytečně míchat. Odměnou by vám měla být deklarovaná kombinovaná spotřeba 6,8 l/100 km, my jsme v redakčním testu dosáhli spotřeby kolem 9 litrů.
Vzhledem k výšce karoserie, proporcím a hmotnosti těžko můžete očekávat projev jako u sportovního kupé, ale SQ5 se chová v zatáčkách mimořádně dobře. Dobře vzdoruje bočním náklonům, pohon všech kol odvádí maximum práce pro dobré udržení zádi. Průjezd zatáčkou si můžete dovolit ve větší rychlosti, než byste předem odhadovali. Výkonu motoru odpovídá dvouokruhový brzdový systém s vnitřně chlazenými kotouči vpředu i vzadu.
Pro samé zaujetí temperamentní motorizací by nám téměř nezbylo místo pro sedadla, která jsou u SQ5 ve standardu potažena kombinací alcantary a kůže, která upoutá dvoubarevným provedením, můžete si ale připlatit na komplet kožené čalounění. V základu máte také elektricky nastavitelné sportovní přední sedačky s výsuvným sedákem, kterým nechybí dobré boční vedení. Ostatně standard zahrnuje i další jinak příplatkové prvky – vyhřívání sedadel, tempomat či xenonová světla.
Příplatků je ale i tak na výběr dost a dost, takže záleží na vás, zda si přidáte navigaci s MMI rozhraním za 79 400 Kč, multifunkční volant s pádly pro ruční řazení za 2 950 korun nebo asistent pro jízdu v pruhu a hlídání okolí vozu za třicet tisíc. Jinak je SQ5 aktuálně v základu za 1 642 900 Kč, příplatky na testovaném vozu pak přesáhly 300 tisíc korun.