Audi R8 LMS ultra nahradí v roce 2012 úspěšné závodní vozy R8 LMS GT3, s nimiž soukromé týmy vyhrály během pouhých tří let 115 závodů a 12 národních a mezinárodních mistrovských titulů.Inženýři společnosti quattro GmbH dostali velmi obtížný úkol: vylepšit vůz, který má na kontě tolik úspěchů. Stoprocentní dceřiná společnost Audi, která má od letošní sezony na starosti program pro zákazníky z oblasti motoristického sportu, přitom sledovala jasný cíl. „Od našich zákazníků jsme dostali cenné podněty a jednotlivé soukromé týmy nám sdělily svá přání v jednotlivých oblastech,“ říká Werner Frowein, ředitel společnosti quattro GmbH. „S našimi zákazníky jsme v těsném kontaktu. Analyzovali jsme podněty a přání z celého světa a na základě toho jsme vozy R8 LMS zdokonalili v mnoha detailech. V konstrukci nového vozu R8 LMS ultra jsme důsledně realizovali veškerá opatření zaměřená na další zlepšení jízdních výkonů, abychom i v budoucnosti měli pro naše zákazníky po celém světě konkurenceschopný a atraktivní závodní vůz.“
Romolo Liebchen, vedoucí oddělení zákaznického sportu společnosti quattro GmbH, se zaměřil se svým vývojovým týmem na několik hlavních bodů. Nové dveře jsou vyrobeny z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny, který ve spojení s novým pěnovým materiálem schopným pohlcovat značné množství energie přispívá nejen ke snížení hmotnosti závodního vozu, ale i k dalšímu zvýšení pasivní bezpečnosti. Stejný úkol plní také nové bezpečnostní sedadlo PS1 vyvinuté společností Audi, které je součástí sériové výbavy. Sedadlo nabízí dokonalou ochranu a při extrémním zatížení výrazně překračuje předepsané minimální požadavky.
Přepracovaná převodovka dále zvyšuje rezervy pro vytrvalostní závody. Vozy Audi R8 LMS se již v uplynulé sezoně prezentovaly jako vynikající specialisté na vytrvalostní závody, o čemž svědčí celková vítězství v závodech 12 h Bathurst (Austrálie), 24 h Spa a 24 h Zolder nebo vítězství ve třídě GT3 a třetí místo v celkové klasifikaci v závodu 24 h Nürburgringu.
K vylepšené výkonové charakteristice motoru přispívá nové výfukové potrubí se závodními katalyzátory. Vidlicový desetiválec uložený uprostřed před poháněnou zadní nápravou poskytuje nyní v nižších otáčkách ještě vyšší točivý moment. Agregát se zdvihovým objemem 5,2 litru dosahuje v závislosti na předepsaném restriktoru nejvyššího výkonu až 419 kW (570 k). Základem je i nadále motor vyráběný sériově v maďarském závodě Audi Györ. Životnost závodního motoru až 20 000 km byla v rukách soukromých týmů naprosto běžnou záležitostí, a tak tomu bude bez problémů i nadále.
Optimalizované chlazení úspěšně plní několik úkolů. Kromě zvětšeného chladiče motorového oleje a chladiče olejové náplně převodovky je nyní uprostřed vozidla umístěn i chladič oleje hydraulického okruhu řízení, který byl dosud umístěn v přídi. Pro Audi R8 tolik charakteristické boční otvory pro přívod chladicího vzduchu jsou v novém R8 LMS ultra ještě větší a zlepšují tak udržování optimální provozní teploty. Zároveň byl vylepšen přívod vzduchu k chladičům kapalinového chladicího okruhu v přídi vozidla. Také ventilace interiéru byla dále optimalizována.
Podvozek závodního vozu Audi R8 LMS ultra byl zdokonalen v několika krocích. Na přední nápravě jsou nyní používány kola s šířkou ráfku 12 místo dosavadních 11 palců. Vývojový partner Michelin nabídne od příští sezony širší přední pneumatiky s rozměrem 30-65/18, které umožní dosahovat stálejší časy na kolo. Optimalizované chlazení brzd přední nápravy zvyšuje odolnost brzdové soustavy vůči ochabnutí brzdného účinku. Místo dosavadních silentbloků jsou příčná závěsná ramena připevněna k nosné struktuře karoserie prostřednictvím kulových kloubů (Uniball). Soubor změn v oblasti podvozku doplňují plynové tlumiče se sníženou hmotností a optimalizovanou nastavitelnou charakteristikou v tahu i tlaku od partnera Bilstein.
Výčet novinek pro rok 2012 završují aerodynamická vylepšení. Širší přední kapota může být na přání opatřena mřížkou s otvory pro odvod vzduchu nad předními koly, pokud takový prvek homologační předpisy v příslušném seriálu závodů povolují. Nové zadní přítlačné křídlo je širší a má větší koncové panely. V aerodynamickém tunelu Audi byla nalezena ještě efektivnější poloha a nastavení. Výsledkem je maximální přítlak při minimálním aerodynamickém odporu vzduchu. Lepší obtékání karoserie vzduchem a větší přítlačná plocha se pozitivně projevují ve vyšších hodnotách přítlaku na zadní nápravě. Dokonale vyváženou aerodynamiku zaručuje nová přední deska s optimalizovaným vedením vzduchu pod přední částí vozu.
Prodejní cena závodního vozu Audi R8 LMS ultra byla stanovena na 329 900 EUR bez DPH. První vozy budou předány zákazníkům v březnu 2012.