Alfa Romeo označuje nový systém MultiAir za stejně převratnou novinku, jakou byl common-rail pro dieselové motory. Jako první dostal tento systém pod kapotu nejmenší model – Alfa Romeo MiTo, který jsem testoval ve verzi 1.4. Výbušná směs, připravená z velmi lehkého malého auta a motoru o výkonu 135 koní, není ale vrcholem nabídky. MiTo si můžete pořídit také ve verzi Quadrifoglio Verde, která disponuje 170 koňmi pod kapotou. Zda se jedná o zdařilý koktejl, to se dozvíte v redakčním testu.
Testovaný model
– Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir
– motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1368 cm3
– výkon: 99 kW/135 k při 5000 ot./min.
– točivý moment: 180 – 206 Nm při 1750 ot./min.
– rozměry: d. 4063 x š. 1720 x v. 1446 mm
– rozvor náprav: 2511 mm
– hmotnost: 1135 kg
– zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,4 s
– zavazadlový prostor: 270 l
– kombinovaná spotřeba: 5,6 l/100 km
Design hodný Alfisty
MiTo už brázdí silnice dva roky, stále si ale drží pozici výstředního vozu, za nímž se zejména mladí kluci ohlížejí. Za volantem Alfy Romeo, jakkoliv malé či velké, máte v našich krajích pěkný pocit, že jste „v klubu“. Alfisté jsou specifická skupina lidí, kteří se zdraví a blikají na sebe. Nechci vůbec skrývat, že desetitisíce kilometrů strávených ročně na českých silnicích ze mě udělaly podezřívavého řidiče, který je někdy ve střehu víc, než je zdrávo. Proto byl pro mne týden s „Alfičkou“ duševní relaxací. Tohle malé MiTo ale není jen designově povedeným roztomilým kouskem. Nedávno totiž dostalo pod kapotu nový motor s převratným systémem MultiAir.
Je tu další revoluce?
MiTo je prvním modelem, který disponuje systémem MultiAir, který má přinést převrat podobný systému vstřikování common-rail. Jedná se o nový elektrohydraulický systém ovládání sacích ventilů a přímého řízení sání vzduchu a spalování pro každý válec a jednotlivé zdvihy. Nahrazuje vačkový hřídel a dokáže měnit otevření ventilů přesně podle aktuální situace.
V běžném benzínovém motoru je množství vzduchu ve válci řízeno při konstantním otevření sacích ventilů změnou tlaku v sacím kanálu prostřednictvím škrticí klapky. Motor tak spotřebuje až 10 procent energie na přečerpávání vzduchu. Nová technologie MultiAir zajišťuje řízení plnění motoru vzduchem bez pomoci škrticí klapky s větší pružností v porovnání s konvenčními motory s mechanickým systémem ovládání ventilů. Elektrohydraulický systém ovládání sacích ventilů je realizován pomocí vložené vysokotlaké komory, naplněné olejem, mezi vačku a sací ventil. Tlak v komoře může být nastaven pomocí solenoidového ventilu ovládaného řídicí jednotkou motoru. Profil zdvihu sacího ventilu může být libovolně měněn v závislosti na požadavku naplnění motoru vzduchem, při libovolné zátěži a bez nároku na vyšší spotřebu. Díky konstantnímu tlaku vzduchu v sacím potrubí a vysoké dynamice ovládání systému (z částečného zatížení do plného během jednoho cyklu) je odezva točivého momentu velmi rychlá, a to jak u atmosférických tak přeplňovaných motorů.
Technologie MultiAir je univerzální a snadno použitelná u všech zážehových motorů s budoucím uplatněním i ve vznětových motorech. Má přinést zvýšení výkonu až o 10 %, zvýšení točivého momentu až o 15 % a snížení emisí až o 10 %, úspora paliva by mohla být až 25 %.
Jak to vypadá v praxi
Prvních pár jízd v režimu Normal jsem měl převážně pocit, že dokud nesešlápnu plyn až k podlaze, nic zvláštního se dít nebude. Tenhle režim bude pravděpodobně určen pro řidiče, kteří chtějí hlavně ušetřit a mít jistotu, že je žádný radar „nesejme“. Pro sportovní motoristy je daleko zábavnější režim D, tedy dynamický. Změní se zvuk motoru i odezva na sešlápnutí plynu. Konečně máte pocit, že sedíte za volantem Alfy Romeo. Malou vadou na kráse je pětistupňová převodovka, možnost častějšího řazení by motoristu určitě potěšila. Naladění podvozku a rozmlácené pražské ulice si moc do noty nehrají, ale na okresních silnicích srdce motoristy zahřeje rychlá sportovní jízda. Ta sedí MiTu úplně nejlépe. Ve spojení s ostrými brzdami, jak je ostatně u Alfy zvykem, si můžete s MiTem pořádně zadovádět. Udávané spotřebě se tak budete sice blížit jen těžko (moje spotřeba mimo dálnice byla vždy něco nad 10 litry), ale pro toho, kdo chce šetřit je tu pořád režim N.
Za pochvalu rozhodně stojí Stop/Start systém, který funguje velmi rychle a na žádné křižovatce jsem jej nepovažoval za handicap. Vadilo mi, že přepínač režimu DNA musíte nastavit před každou jízdou znovu. Jakmile totiž jednou režim D vyzkoušíte, k N se budete jen těžko vracet. Sympatické je umístění USB konektoru na panelu mezi řidičem a spolujezdcem, díky tomu se velmi snadno používá. Přístrojová deska umožňuje zcela intuitivní ovládání. Nemám rád dlouhé dveře u třídveřových verzí aut a MiTo nebylo výjimkou, uznávám ale, že bezrámová okna jsou stylová frajeřinka. Kapacita zavazadlového prostoru na první pohled nebudí nadšení, ale pohodlně pojme týdenní nákup či větší kufr. Být mladší a svobodný, určitě bych při hledání stylového auta zařadil MiTo do užšího výběru.