Letos zima nezaskočila jen silničáře. Tentokrát nás všechny pořádně překvapila už začátkem října. Z babího léta jsme vskočili rovnýma nohama na zasněžené silnice, v nižších polohách do pěkného bláta. Povrch vozovek začíná lehce namrzat a kdykoliv se můžeme probudit do sněhových závějí. Nejvyšší čas poohlédnout se po něčem „festovnějším“ na silnici. Vyzkoušeli jsme Nissan X-Trail v redakčním testu.
Testovaný vůz
2.0 DCi 127 kW/173 k, 4×4 M/T
manuální převodovka
navigace
parkovací kamera
startování bez klíče
V lese projedete hladce
Nissan X-Trail budí svou robustní karosérií respekt. Délka 4,63 metrů je přiměřená a manévruje se s ním bez problémů. Jak ale dopadne v terénu? Nezapadne do prvního výmolu? Na lesní cestě zarostlé travou ze všech stran jsem nezaznamenal žádný problém. Výmoly lemované kamením překonal X-Trail bez potíží. Pokud přepnete na AUTO, vyhodnocuje řídící jednotka průchod terénem. Točivý moment se přenáší mezi kola v optimálním rozložení, takže zůstáváte pánem nad řízením na každém povrchu. Poloha LOCK přidá silnější záběr v režimu 4×4. Jakmile se probrodíte na asfalt, přepnete zase zpět na 2WD.
Zatáčky z vás duši nevytřesou
Přes výšku karosérie 1,68 metrů (maximálně 1,77 m) se auto chová v zatáčkách poslušně a příliš se nenaklání, i když je trochu říznete. Systém ESP ve spojení s ABS a dalšími inovovanými systémy vyhodnocuje průjezd zatáčkou a pomůže vám zvládnout zatáčku co nejlépe. Vyrovná přetáčivost i nedotáčivost a přenáší točivý moment a brzdnou sílu na jednotlivá kola podle potřeby. Do kopce i z kopce přijde ke slovu asistent rozjezdu nebo sjíždění svahu.
Naložte si bez obav
X-Trail netrpí nedostatkem prostoru, s nímž se občas u aut tohoto typu setkáme. Objem zavazadlového prostoru 603 litrů vás nijak neomezí (máte-li tašek méně, využijte 479 l při použití víka dvojitého dna). Pokud vám to ještě nestačí, pak při sklopených zadních sedadlech dosáhnete 1773 l. Výška i šířka dává možnost převézt bez nepříjemného omezení kola, lyže a další nezbytnosti na cestách za sportem.
Kolik vás to bude stát
Spotřeba testovaného auta oscilovala kolem 8 litrů, což je lehce nad výrobcem uváděnou kombinovanou spotřebou 7,4 l. Dlužno ale přiznat, že jsem X-Trail neřídil „lehkou nohou“ a když to šlo, vyzkoušel jsem,co všechno dokáže. Při popojíždění po městě si samozřejmě řekne o víc, ale do města si tohle auto asi pořizovat nebudete. Ceník začíná na 594 400 Kč za benzínový dvoulitr, v akci ušetříte 25 tisíc. Vzhledem k rozměrům auta bych rozhodně doporučil parkovací kameru. Jak je u japonských aut obvyklé, dostanete spoustu nadstandardní výbavy v základu. Zejména prvky bezpečnosti jsou zahrnuty ve všech verzích. Sedačky mi připadaly dost pohodlné, chcete-li si užít frajeřiny, pak interiér v kůži vypadá moc dobře.
Nissan X-Trail není auto pro slečinky. Má smysl si jej pořídit, pokud opravdu chceme zdolávat náročnější terén než pověstné české okresky plné děr. Na hory v létě i v zimě, nebo pokud jezdíte na chalupu či na kolo do lesních samot. Tady vás X-Trail nenechá „ve štychu“.