Osmnáct filmů mistra českého dokumentu Jana Špáty – digitálně zrestaurovaných a přepsaných do HD formátu – bude v listopadu dostupných na čtyřech DVD Jan Špáta – 18 dokumentárních filmů klasika české kinematografie. Výběr nejvýznamnějších filmů ze Špátovy tvorby zahrnuje např. snímky Respice finem, Hallo Satchmo, Variace na téma Gustava Mahlera, Mezi světlem a tmou a Atletické variace nebo Největší přání.
Unikátní kolekce DVD potěší nejen filmové znalce či milovníky osobitých dokumentů. Špátovy filmy nabízejí jedinečný pohled do české duše a povahy, a tím i možnost k dokonalé sebereflexi každému, kdo je ochoten o sobě přemýšlet.
„Vždycky znovu obdivuju Špátovu kameru, jeho dokumentaristické vidění. Dokumentární kamera je zvláštní disciplina, která nespočívá v umění vytvářet krásné obrazy, ale vnímat skutečnost za pochodu, reagovat na ni, vidět to, co je pro téma objevné, co přináší poznání něčeho zatím neznámého a nepovšimnutého…,“ říká Olga Sommerová.
Kromě ní jsou pod projektem restaurování filmů Jana Špáty a vydání DVD kolekce s jeho dokumenty podepsáni Olga Špátová (koncepce, dramaturgie), Jakub Sommer (námět) a Richard Němec (produkce).
Na DVD poprvé
Dosud tato díla klasika českého dokumentu nebyla veřejnosti na videonosičích přístupná, a když tak pouze omezeně a ve špatné kvalitě na VHS. Přepisy a restaurování se nakonec protáhly na rok a půl práce desítky techniků a odborníků. Některé opravy bylo možné provést automaticky speciálním softwarem, jiné se musely řešit manuálně, tj. okénko po okénku. Ve výsledku tak nakonec jde o dosud nejrozsáhlejší projekt digitalizace a restaurování filmů v České republice.
Jak se restauruje film
Restaurování obrazu
Po jednáních s Krátkým filmem a Národním filmovým archivem se autoři projektu rozhodli pro nové přepisy obrazu z filmových zabezpečovacích materiálů Intermediát pozitiv (IMP), což je první zabezpečovací kopie z originálního negativu. Některé intermediáty museli vyrobit, protože neexistovaly. Všechny intermediáty se nejprve chemicky laboratorně čistily a poté nasnímaly v rozlišení 2K a zapsaly na nosiče HD CAM SR. Volba této technologie padla proto, že je vhodná jak pro digital cinema, tak i pro veškeré běžné použití (HD televize, Blue Ray). Technologie 4K ještě není tolik rozšířena a přesahuje finanční možnosti tohoto projektu. Záměrem autorů bylo vytvořit nové mastery v kvalitě, která bude v nejbližší době plně uspokojovat potřeby všech běžných způsobů distribuce.
Přestože se dělaly přepisy ze zabezpečovacích materiálů, i na nich byly více či méně znát stopy času a mechanického poškození. Poté nastoupil složitý a náročný proces digitálního restaurování, který nakonec zabral podstatně více času, než kdokoliv předem očekával. Jde o mnoho filmů na různých materiálech a proto se objevovalo i mnoho druhů různých chyb a poškození. Na opravách pracovaly rok a půl desítky techniků a odborníků.
Restaurování zvuku
Jelikož intermediát pozitiv uchovává pouze obrazovou složku a zvukovou pouze pracovně, musel se zvuk přepisovat z používaných filmových kopií. U zvuku byl dříve původním masterem, ze kterého by se dalo vycházet, 35 mm magnetický pás. Ten se však nedochoval ani u jednoho filmu, a proto se musely přepisy udělat z filmových kopií. Ty byly však poškozené a často neúplné. Celý zvuk bylo nutné zremasterovat, odstranit šumy a lupání a také znovu sesynchronizovat s obrazem. Všechny filmy byly natočeny mono a tak také zůstaly.
Záměrem autorů bylo uchovat filmy ve stejné kvalitě, jak byly natočeny. Do filmů proto nijak nezasahovali, opravovali pouze technické chyby a vady, které vznikly procesem nebo mechanickým poškozením.