Za dobrodružstvím se Scoutem – reportáž

Sdílejte tento článek na Facebooku

Škoda Octavia nové generace se poměrně brzy prezentuje zákazníkům i ve své outdoorové verzi Scout. V nabídce automobilky je Scout v této modelové řadě od roku 2007 a vybírá si ho asi osm procent zákazníků. Dostanou vůz s vyšší světlou výškou, pohonem všech kol a plastovými díly na karoserii. Scout je nabízen výhradně ve verzi kombi.Na první pohled je zřejmé, že plastové lemy jsou mnohem decentnější než u předchozí generace. Jejich linie začíná na přední části v místě pod předními světlomety, které jsou zasazeny do výrazněji tvarovaného nárazníku. Na to, že se jedná o Scout, vás upozorní také široký středový otvor v přední části, který je zakončen ochranným lemem ve stříbrné barvě. Označení „scout“ najdete na mřížce chladiče. Plastové lemy se táhnou od blatníků k prahům po celé délce vozu až k zadnímu nárazníku, kde na ně navazuje široký offroadový díl ve stříbrném provedení. Také na zádi najdete označení modelu „scout“, a to v pravém dolním rohu zadních dveří. Pro Scout jsou k dispozici výhradně sedmnáctipalcová slitinová kola.

V souladu s celkovým prodloužením nové generace modelu Octavia je i Scout o 101 mm delší. Měří celkem 4685 mm, rozvor je 2679 mm. Scout má o něco větší světlou výšku (171 mm) než standardní verze, přesně o 31 mm. Díky tomu se může pustit i mimo asfaltové cesty. Navíc má již ve standardu paket pro špatné cesty, který chrání podvozek před znečištěním a poškozením.
V interiéru najdete některé specifické prvky určené výhradně pro Scout, například přední prahové lišty nebo dekorativní lišty na dveřích. Barvu přístrojové desky pak můžete volit v černé nebo v černo-hnědé kombinaci. Logo Scout nese rovněž hlavice řadicí páky.
Scout se dodává výhradně s pohonem všech kol. Na přední nápravě má MacPherson s trojúhelníkovými rameny, zadní náprava je víceprvková. Připojení zadní nápravy probíhá přes mezinápravovou spojku Haldex, a to páté generace. Mimo jiné je tato převodovka také lehčí o 1,4 kg než u předchozí generace. Celkovému snížení hmotnosti nového scoutu přispěla také odlehčená karoserie a snížení hmotnosti podvozku. Velké procento použitých materiálů tvoří ocel se zvýšenou pevností a vysokopevnostní ocel tvářená za tepla.

Pro outdoorovou verzi Octavie jsou připraveny na výběr tři motory – dva dieselové a jeden benzínový, všechny plnící normu Euro 6. Poprvé dostane Scout pod kapotu kombinaci dieselového motoru 2,0 TDI 135 kW (184 k) se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem 4×4. Nabídne zajímavé zrychlení z nuly na stovku za 7,8 sekundy a maximálku 219 km/h. Slibuje také příjemnou spotřebu v kombinovaném provozu 5,1 l/100 km. Druhý vznětový motor v nabídce je 2,0 TDI 110 kW (150 k), který je řazen výhradně šestistupňovým manuálem a zážehové jednotky reprezentuje přeplňovaný čtyřválec 1,8 TSI 132 kW (180 k) s dvouspojkovým automatem.
V rámci novinářských jízd jsme otestovali především silnější dieselový motor s automatem, který je určen i pro naftovou Octavii RS. Výborné řazení dvouspojkové převodovky si budete pochvalovat především při dynamické jízdě s plným využitím potenciálu motoru, protože při pomalejší jízdě se projeví lehké cukání (třeba při popojíždění ve městě nebo v kolonách). Jinak ovšem tomuto spojení nelze nic vytknout. Motor má dost síly, nástup výkonu má téměř lineární průběh, točivý moment 380 Nm máte k dispozici už od 1750 otáček a vydrží až přes 3000 ot./min.

Při jízdě mimo asfalt pomůže zvýšený podvozek, nájezdové úhly 16,7 stupňů vpředu a 13,8 stupňů vzadu pomohou překonat i nezpevněnou cestou. Na jízdu v terénu ale samozřejmě pomýšlet nemůžete. Pomůže vám ale řada asistentů, které máte částečně ve standardu, za jiné si připlatíte. Kromě snazšího rozjezdu do svahu díky pohonu kol 4×4 mají evropští „skauti“ v základu multikolizní brzdu, která samočinně zpomaluje v případě nárazu, aby se předešlo opakovaným kolizím. Dalším vyspělým systémem v nabídce je tzv. Front Assistant, ten ve spolupráci s adaptivním tempomatem dodržuje rychlost a bezpečnou vzdálenost, v případě hrozící srážky aplikuje intenzivní maximální brzdění. Nový Scout také dokáže rozpoznávat únavu řidiče a aktivně připravit vůz i posádku v případě hrozící nehody (následky tak mohou být zmírněny). Dalším systémem pro vyšší bezpečnost je asistent pro udržování jízdy v pruzích.

Orientace v ceníku je pro zákazníky snadná, Scout totiž existuje v jediné výbavě, v níž v základu najdete také kontrolu tlaku v pneumatikách, asistent pro světlomety, ochranu podvozku nebo dvouzónovou klimatizaci.

Sdílejte tento článek na Facebooku