Ostrý Mégane R.S. vídáme nejčastěji v provokativní žluté barvě, která v kontrastu s černými koly varuje všechny na silnici, že se blíží ďábel, jemuž je lépe jít z cesty. Vůz v černém laku, byť s výraznými červenými doplňky, zdaleka tolik neprovokuje. Byl by vhodný i na běžné cestování, nebo s ním bude lépe zůstat na okruhu?Testovaný model:
motor: zážehový čtyřválec 1998 cm3
výkon: 195 kW/265 k při 5500 ot./min.
točivý moment: 360 Nm při 3000 – 5000 ot./min.
rozměry: délka 4312 mm, šířka 1804 mm, výška 1423 mm
rozvor náprav: 2640 mm
Otestovat schopnosti vozu, který je ve své třídě měřítkem kvalit, jsme mohli v rámci okruhového dne pro novináře a rozhodně nás nezklamal. Redakční test však prověřil také možnost využití pro cestování na delší vzdálenost či při jízdě po městě.
Po faceliftu dostal Mégane R.S. novou přední masku v duchu současných Renaultů. Je větší než ta dosavadní, a tak se musel změnit i tvar světlometů. Výrazný přední rám, který odkazuje na zkušenosti Renaultu v F1, je stále na svém místě a u našeho testovaného vozu v příplatkovém červeném provedení (sada zahrnuje také červené boční lišty a zadní spoiler, to vše za cenu 10 000 korun). Právě zadní spoiler prošel malou úpravou, to je ale ze změn v interiéru asi tak všechno.
Do interiéru přibyl hlavně systém RS Monitor (za příplatek 6 100 Kč), který na displeji rozhraní R-link dokáže zobrazit široké spektrum údajů o jízdě od času na okruhu po informace o adhezi. Jinak tu zůstalo vše při starém, včetně možnosti příplatkových skořepinových sedadel Recaro (30 300 Kč za provedení s látkovým čalouněním). Pedály jsou ve sportovním hliníkovém provedení, volant potažený kůží má pro označení nulového bodu proužek, který zrychluje tep všem automobilovým fanouškům. I když je to krajně nepravděpodobné, mohl by vás zajímat i objem zavazadlového prostoru, který činí 344 litrů.
Dvoulitrový benzínový čtyřválec, který díky přeplňování turbodmychadlem poskytuje výkon 265 koní, je řazen manuální šestistupňovou převodovkou. Z nuly na stovku zrychlí za 6 sekund a maximální rychlost je 254 km/h. Zrychluje hladce, jeho výkon pak vrcholí při pěti tisících otáček. Jeho zvuk přitom není nějak zvlášť ryčný, zní spíše tlumeně. Máte-li zájem o hlasitější projev, v režimu Sport se projeví výrazně hlasitěji a mnohem lépe uspokojí zájemce o emotivnější zvukovou kulisu. Na okruhu Mégane R.S. těžko hledá konkurenci, dá se s ním ale jezdit také hladce a příjemně například po městě? Popojíždění motoru nijak neubližuje a v režimu Normal se dokáže chovat úplně ukázněně.
Méně radosti při jízdě po dlažbě nabídne podvozek. Testovaný vůz s podvozkem Cup (se samosvorným diferenciálem a brzdami Brembo s červenými třmeny), který znamená také čtyřicet tisíc navíc, vás informuje o každé sebemenší nerovnosti na silnici, a to i v případě klidné jízdy. Pro běžné použití je „cup“ opravdu příliš tvrdý a stěží do něj opakovaně přilákáte spolujezdce. Zato při jízdě na kvalitním asfaltu se změní v nepřekonatelného sprintéra, který se s ochotou vrhá i do zatáček, brilantně je projíždí a chcete-li, trochu se s vámi sklouzne. Na dálnici vás s ním čeká jízda s větrem v zádech, opět ale záleží na kvalitě povrchu. Přejezdy nerovností sice nejsou tak drsné jako při pomalé jízdě, přesto budete vědět o každém sváru na mostě. Jízda na delší vzdálenosti pak přináší další hendikep, a tím je spotřeba paliva. Mégane R.S. je dost žíznivý a i při velkém podílu dálnice na testovacím úseku se na palubním počítači ukázal údaj 10,2 l/100 km. Podle udávaných hodnot je spotřeba v kombinovaném provozu 7,5 l/100 km.
Pokud vás Mégane R.S. láká, ale potřebujete s autem aspoň občas zajet na nákup, pak nebude od věci vyzkoušet podvozek Sport, který je ve standardu, a testovali jsme jej u předfaceliftového modelu. Jízda po městě je s ním výrazně příjemnější a přitom si i při rychlém průjezdu zatáčkami dost užijete. Je to, pravda, jistý kompromis, ale absence samosvorného diferenciálu vaše zážitky zase tak citelně nezmenší.