VW Polo – test

Sdílejte tento článek na Facebooku

Vozu s názvem Polo asi těžko někdo odpáře přezdívku „menší bratr Golfu“, přestože původně to byla vlastně nejmenší Audi 50. Tento krátký souboj o pozice se odehrál v sedmdesátých letech minulého století a od roku 1975 tu máme definitivně malý vůz VW Polo, který letos představil facelift své páté generace.Testovaný model:

VW Polo 1,2 TSI

motor: zážehový čtyřválec 1197 cm3

výkon: 81 kW/110 k při 5000 ot./min.

točivý moment: 175 Nm při 1500 – 4000 ot./min.

rozměry: délka 3972 mm, šířka 1682 mm, výška 1453 mm

rozvor náprav: 2470 mm

Velké změny zvenčí nečekejte, kosmetickými úpravami prošly pouze tvary nárazníků a světlometů. Ostatně se 14 miliony vyrobených kusů je Polo jedním z nejprodávanějších malých vozů světa a jeho design módním vlnám nikdy zrovna nepodléhal. Zato si pro něj Volkswagen připravil nové motory, které bez výjimky plní normu Euro 6, a paletu vyspělých systémů, technologií a prvků výbavy v tomto segmentu nečekaných. Patří mezi ně především zadní parkovací kamera nebo systém sledování únavy řidiče, ale k tomu se ještě dostaneme.

Především se podíváme na motory, jichž zařadil Volkswagen do výroby skutečně širokou paletu. Pro českého zákazníka je ale nabídka zlehka očesaná a v ceníku aktuálně najdete z benzínů litrový tříválec a čtyřválcový motor 1,2 TSI ve dvou výkonových verzích, plus diesel 1,4 TDI. Automobilka slibuje i Polo GTI s výkonem 192 koní.

V našem testu jsme prověřili silnější variantu benzínového 1,2 TSI s výkonem 110 koní. Síla motoru na autíčko, které váží i s řidičem 1135 kilo, je opravdu impozantní, a tak se Polo předvedlo přesně tak, jak je jeho zákazníci mají rádi: lehké, hravé i dravé, s dynamickou akcelerací, dobře ovladatelné a dostatečně pružné pro pojížďky po městě, dech mu nechybí ani na dálničním limitu. K tomu všemu přispívá i šestistupňová manuální převodovka, kterou se dobře a přesně řadí, a brzdy, jejichž účinek nastupuje adekvátně a s jistotou. S vozem délky necelých čtyř metrů je skoro zbytečné mluvit o dobré manévrovatelnosti, ale i to jsou plusové body pro Polo. Spotřeba svižného motoru v našem redakčním testu dosáhla 6,5 l/100 km, udávaná kombinovaná je pak 4,8 l.

Podvozek pro Polo má na přední nápravě McPherson s vinutými pružinami a teleskopickými plynovými tlumiči, na zadní vlečená ramena s torzně poddajnou příčkou s příčným zkrutným stabilizátorem a plynové tlumiče se samostatnými pružinami. Od jeho celkového naladění příliš nečekejte žehlení nerovností silnice, auto se ale dobře ovládá v zatáčkách, nenaklání se a vzhledem k tomu, jak je krátké, překvapí minimální odskakování zádi. V Polu je poprvé nové řízení s elektromechanickým posilovačem, za příplatek je podvozek Sport Select s elektronicky řízenými tlumiči.

Změny uvnitř jsou stejně minimální jako v exteriéru – nové je pojetí sdružených přístrojů a jejich uložení v tubusech a drobná vylepšení najdeme i v poskládání středové konzoly. To ovšem není ani zdaleka tak zásadní a významné jako zařazení druhé generace systémů pro audio a navigaci. Na výběr jsou čtyři řešení s dotykovým displejem, od monochromatického pětipalcového po 6,5“ barevnou obrazovku se senzorem přiblížení.

Zařazení vyspělých asistenčních systémů do nabídky vozu z B segmentu není vůbec běžné a pro Polo může znamenat zajímavou konkurenční výhodu. Můžete si objednat adaptivní tempomat, který účinkuje v rozmezí od 30 do 160 km/h, radarové monitorování okolí vozu včetně funkce nouzového brzdění nebo systém sledování únavy řidiče. Multikolizní brzda, která snižuje následky nehody a zabraňuje dalším nárazům, je pro všechny modely ve standardu.

Sdílejte tento článek na Facebooku